zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Josef Mysliveček: Olimpiade

Po bezmála čtvrtstoletí ožila na prknech Stavovského divadla v Praze výjimečná opera českého autora, který měl přezdívku Il divino Boemo - božský Čech. V hlavních rolích účinkují: Clistene - J. Chum, Aristea - S. Houda-Šaturová, Megacle - R. Milanesi, Licida - T. Nini Goldstein, Argene - S. Harmsen, Aminta - K. Adam a Alcandro - H. Kaupová. Hraje orchestr Collegium 1704, dirigent V. Luks. Režie Ursel Herrmann (Premiéra).
Připravované provedení Olimpiade v pražském Stavovském divadle v květnu 2013 bylo významnou a s napětím očekávanou událostí mezinárodní operní scény. Jednalo se o první kompletní provedení díla od poslední neapolské reprízy v roce 1778. Vrcholné hudební kreace Josefa Myslivečka bývají přirovnávány ke skladbám středního tvůrčího období jeho blízkého přítele a obdivovatele W. A. Mozarta. Opera Olimpiade je pak jednou z nejuznávanějších Myslivečkových kompozic vůbec. Přesto na ni novodobý operní repertoár téměř zapomněl a v Národním divadle dosud nezazněla.

Myslivečkova opera má mnoho slovutných stejnojmenných předchůdců komponovaných na totéž Metastasiovo libreto, např. verzi Antonia Vivaldiho nebo Giovanniho Battisty Pergolesiho. Myslivečkova Olimpiade byla poprvé provedena v neapolském divadle Teatro San Carlo dne 4. listopadu 1778, na jmeniny zakladatele tohoto divadla a bývalého krále Dvou Sicílií Karla III. de Borbón. Ten z Neapole odjel již v roce 1759 převzít španělský trůn a přenechal neapolský trůn svému synu Ferdinandovi. Narozeniny a jmeniny Karla III., však byly i nadále slaveny jeho synem a neapolským lidem. Myslivečkova Olimpiade je nepochybně jedno z nejlepších zhudebnění tohoto Metastasiova libreta. Soudobé kritiky chválily zejména skladatelovo zpracování árie "Se cerca, se dice", kterou při premiéře zpíval kastrát Luigi Marchesi, Myslivečkův blízký přítel a profesní spolupracovník.
Na pozadí starořeckých olympijských her, které jsou symbolem antického ideálu duševně a fyzicky vyrovnaného člověka, se s jistým hořkým podtónem odehrává jiný, velmi nadčasový "boj o prvenství" - věrní přátelé Megakles a Lycidas netuší, že usilují o lásku téže ženy. Okolnosti je postupně nutí k fatálním rozhodnutím - buď znectí přátelství a jednou dané sliby, nebo zapřou svou lásku. Otevírá se před námi pohled na odvrácenou tvář mezilidských vztahů, na umanutou zaslepenost touhy a vášní, která vede k neuváženým krokům, stejně jako k nim vede i přílišná důvěra v přátelství.
Hudební nastudování Václava Lukse a jeho orchestru Collegium 1704 představilo toto dílo v hávu historicky poučené interpretace. Režie této inscenace je pak příslibem dalšího ze vzrušujících spojení "staré opery" s promyšlenou současnou divadelní poetikou.
Vysílání: 03.1., 20.20 hod., ČT art

28.12.2014 16:12:49 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Z éteru

Z první řady: Rusalka z Toulouse

Rusalka z Toulouse

A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa ...celý článek


Rok české hudby – Smetana 200

Bedřich Smetana

Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Multimediální dekonstrukce expedice na Blaník

Vizuál divadla DISK k inscenaci

3. května 2024 vstupuje do divadla DISK s autorským tutulem Až bude nejhůř studentstvo 3. ročníku Katedry alte celý článek

další články...

HUDBA

Luboš Pospíšil má nový singl

Luboš Pospíšil

Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 19. týden

Věčný Egypt

Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek

další články...