zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Sergey Rachmaninov: Complete Works for Cello and Piano

Milovníci romantické lyriky si tu opravdu přijdou na své, zejména pokud jde o polohy zadumané, přemýšlivé, vhodně prostřídané zjasněnými záblesky vášně. Violoncellista Jan Páleníček a klavíristka Jitka Čechová se obrátili ke zdroji charakteristickému a zvláštnímu zároveň – ke kompozicím pro violoncello s klavírem pozdního ruského romantika S. Rachmaninova (1873--1943).
Volba je šťastná zejména proto, že violoncello tu má možnost rozestřít svou melodickou dispozici v celém rozsahu nástroje a klavír mu je svrchovaně samostatným a zároveň celek přímo ideálně jednotícím partnerem. Tento ideál se podařilo vytvořit Rachmaninovovi v jeho Sonátě, op. 19 z roku 1901, která proto zůstane nepřehlédnutelným dílem komorního žánru svého druhu.

Pojednávaná dvojice interpretů tuto charakteristiku tvořivě naplňuje konkrétním obsahem. Daří se jí s rostoucím dramatismem průběhu první věty potvrdit i rostoucí míru samostatnosti samostatnosti obou partů. J. Páleníček splňuje požadavek velkého zvuku, aby vzápětí jímavě ozvláštnil katarktické partie. Vroucí melodika violoncella se v druhé větě organicky odvíjí na pozadí nanejvýš samostatně vypracovaného klavíru – Rachmaninov tak přispěl neopakovatelným vkladem do pokladnice violoncellové komorní literatury. Na snímku oba nástroje vykazují velký zvuk, ovšem ani na moment nepřeforzírovaný a beze stopy vzájemného pohlcování – v tom spatřuji určující „technický“ přínos nahrávky. Rozhodující je ovšem výrazové podání díla, které našlo těžiště v Páleníčkově širokodeché melodičnosti, plynulosti, v dynamickém zvlnění a především – poutavosti. Ve druhé i třetí větě se po této stránce interpretův charakteristický „vyprávěcí“ smysl projevil nejmarkantněji. Finální věta čtvrtá je mistrnou ukázkou umění kompoziční výstavby a její průběh po stránce interpretační přináší nová a nová překvapení.
Zbytek snímku vyplňují příležitostné „drobnosti“, po stránce kompoziční a hlavně instrumentační neméně dokonale vypracované: Vokalíza (původně závěrečná část vokálního cyklu čtrnácti písní pro zpěv a klavír), potvrzující příkladný, svrchovaně samostatný podíl obou partů i jejich interpretů, a Dva kusy pro violoncello a klavír, op. 2, zvýšenou měrou zdařile upozorňující na některé zvlášť charakteristické rysy Páleníčkova osobitého interpretačního vkladu, totiž jímavou melodiku Preludium) a neafektovanou virtuozitu (Orientální tanec). Celek interpretačně i technicky vyvážené nahrávky prolíná zejména v Sonátě nesmírně náročný klavír, který po zásluze poutá samostatnou pozornost, aby zároveň stmeloval celek.

LOTOS, S. R. O. LT 0118-2 131 Sergey Rachmaninov: Complete Works for Cello and Piano; Jan Páleníček – violoncello, Jitka Čechová – klavír

22.5.2003 21:05:28 Redakce | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou celý článek

další články...

HUDBA

Iveta Bartošová - Ve jménu lásky

Přebal alba

Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který celý článek

další články...