zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Baletní ohlédnutí za rokem 2014

Česká baletní symfonie II - Polní mše (Foto: M. Divíšek)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Hned začátkem roku 11. a 12. ledna postihla Národní divadlo taneční exploze. Měli ji na svědomí bratři Bubeníčkové, kteří společně se svou COMPANY - Les Ballets Bubeníček - předvedli své mistrovství a uchvátili pražské publikum. V porovnání s tímto zážitkem připomínaly další události již jen stabilní záření silnější či slabší intenzity.
V dubnu to byla ČESKÁ BALETNÍ SYMFONIE II Petra Zusky věnovaná Roku české hudby, velmi se prosvětlilo v konci sezóny zásluhou Vaculíkova VALMONTA, taneční verze románu Nebezpečné vztahy, podzimní mlhy prozářila první pražská BAJADÉRA Javiera Torrese.
Do paprsků domácích se vmísily i ty z cizích nebo mimopražských zdrojů – velmi znatelné to bylo v případě vystoupení petrohradského Eifmanova baletu s inscenací RODIN ve Státní opeře 18. a 19. října.

V lednu se předvedl s inscenací Libora Vaculíka ANNA KARENINA balet plzeňského divadla J. K. Tyla a v úvodu nové sezóny - 14. září zavítalo do Stavovského divadla Štátné divadlo v Košicích s baletem SMRT V BENÁTKÁCH. V listopadu vystoupilo v Národním divadle v Praze Národní divadlo moravskoslezské z Ostravy s komponovaným večerem NÁVRATY DOMŮ, jehož součástí byl i krátký balet Bohuslava Martinů ŠKRTIČ v choreografii Nataši Novotné.
Loňský rok byl v baletu také rokem odchodů a výročí. Tím prvním byl již v lednu neuvěřitelný „plzeňský“ KARENIN – Petr Zuska, který dal sbohem aktivnímu životu tanečníka. Loučení s funkcí šéfa baletu Národního divadla na něj teprve čeká – i když jeho nástupce Filip Barankiewicz - je již určen. V květnu se se svou kariérou rozloučila v gala večeru pod názvem DĚKUJI ve Státní opeře primabalerína Anglického národního baletu Daria Klimentová a nedlouho poté proběhly taneční oslavy 90. narozenin Miroslava Kůry.

K těm opravdu pamětihodným výročím patřilo půlstoletí od vzniku Pražského komorního baletu, kdy v jubilejním večeru 16. listopadu mohli příznivci PKB spatřit ve Stavovském divadle ukázky opravdu THE BEST OF včetně kultovní Hirošimy a dokonce i jednoho ze zakladatelů - Pavla Šmoka - osobně.
Na Nové scéně si připomínali v září 50 let od prvního a jediného vystoupení souboru Merce Cunningham Dance Company v Praze a Ostravě choreografií bývalého člena MCDC Daniela Squira. Na Nové scéně mimoto měl v rámci Laterny magiky premiéru tanečně výtvarný projekt v režii sdružení SKUTR s titulem LOCOMOTION.
V repertoáru Národního divadla nechyběly ani tento rok oblíbené MINIATURY – práce začínajících choreografů a tanečníků souboru ND, mezi nimiž se zablýskl Ondřej Vinklát. Na scéně ND se pravidelně prezentují i začínající umělci – např. soubor Taneční konzervatoře Praha Bohemia Balet letos s taneční úpravou Orffových CARMINA BURANA.

"Virtuální" balet v podobě přenosů vystoupení význačných souborů přinesl divákům v kinech celou řadu pozoruhodných uměleckých zážitků, ať už jde o klasické tituly nebo nové inscenace. Velké divadlo v Moskvě zahájilo program v loňském roce "perlou neoklasiky" Balanchinovými DRAHOKAMY, poprvé mělo zahraniční obecenstvo možnost shlédnout Ratmanského taneční úpravu Balzacova románu ZTRACENÉ ILUZE nebo nepříliš frekventovaný balet MARCO SPADA v choreografii a režii Francouze Pierra Lacotte. V nové sezóně pak dominovaly tituly z exotických zemí jako LEGENDA O LÁSCE (hudba Arif Melikov, choreografie Jurij Grigorovič), FARAÓNOVA DCERA v choreografii Pierra Lacott e nebo Grigorovičova "Bajadéra" a pod stromeček dostalo publikum klasického LOUSKÁČKA.

Z Královského baletu v Londýně nabídli nejdříve romantickou náladu v podobě GISELLE s hvězdnou Natálií Osipovou a SPÍCÍ KRASAVICI a poté první taneční zpracování Shakespearova díla ZIMNÍ POHÁDKA v choreografii Christophera Wheeldona. Na podzim to byla další "literární" produkce - MANON Kennetha MacMillana a jako vánoční dárek bekonkurenční ALENKA V ŘÍŠI DIVŮ opět z dílny sehraného tria choreografa Christophera Wheeldona, hudebního skladatele Jobyho Talbota a sénografa Billa Crowleye. Vedle toho byli diváci pozváni i do Teatro Real v Madridu na pravé flamenco - na novou verzi Saurovy CARMEN, na KRVAVOU SVATBU v doprovodu SUITE FLAMENCA a představení FUENTEOVEJUNA. Jako bonus obdrželi od Holandského národního baletu v Amsterodamu Prokofjevovu POPELKU avšak podle Chistophera Wheeldona.

V první polovině loňského roku se zúčastnil "přenosů" ještě balet Pařížské opery a to rovněž Balanchinovými "drahokamy", v nové úpravě nadějného choreografa Benjamina Millepieda.
Avizované tituly pro toto pololetí v kamenných divadlech (např. v pražském Národním divadle březnové BALETTISSIMO - komponovaný večer mladší generace evropských choreografů nebo červnový DEKADANCE Ohara Naharina i repertoár přenosů z Londýna (např. Marná opatrnost v choreografii Fredericka Ashtona) nebo z Moskvy (např. Ivan Hrozný) naznačují, že program nebude méně zajímavý než v roce 2014.

Video: ČESKÁ BALETNÍ SYMFONIE II

5.1.2015 15:01:49 Helena Kozlová | rubrika - Zprávy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Iveta Bartošová - Ve jménu lásky

Přebal alba

Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...