Ponava (Zmizelé řeky) v Redutě
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekEnsemble Opera Diversa připravuje dvě nová uvedení přepracované verze celovečerní opery PONAVA (ZMIZELÉ ŘEKY). Jedno představení se uskuteční 5. února 2015 v brněnské Redutě, v partnerské spolu-práci s Národním divadlem Brno, a druhé proběhne 7. února v pražském Divadle Komedie, tentokrát v rámci Festivalu hudebního divadla OPERA 2015.
Premiérové uvedení této komorní opery v prosinci 2013 se setkalo s vřelou reakcí publika i s kladným přijetím kritiků. Ponava je v pořadí čtvrtou celovečerní operou Ensemblu Opera Diversa a vůbec první, která vznikla ve spolupráci s Národním divadlem Brno přímo pro prostor Divadla Reduta.
Nová opera z „diversní“ dílny tentokrát otevírá vážnější témata, jako je například zamlčovaná minulost nebo kolektivní vina. V Ponavě se nicméně neobjevují žádné konkrétní události, jako jsou likvidace různých etnických menšin nebo poválečný odsun německého obyvatelstva. Ponava je příběhem mýtickým, mnohovrstevnatým podobenstvím, v němž vystupují symbolické postavy. Hraje se o mechanismech moci a manipulaci, ale také v osobní rovině – o rozhraní mezi vědomím a nevědomím, rozumem a šílenstvím, světlem a tmou, povrchem a hlubinou.
Název Ponava odkazuje k Brnu a říčce Ponávce tekoucí jeho podzemím, k jedné z mnoha zmizelých řek – těch, které protékají městem a překážejí. Takové jsou v Londýně, v Paříži, v Miláně, v Moskvě, v Praze nebo v Torontu. Libretistu Pavla Drábka inspirovalo podle jeho slov především uvědomění, jak si vytváříme, přizpůsobujeme a ochočujeme historii. Svou roli ale sehrála i jeho celoživotní fascinace řekami.
Zajímavostí také je, že inscenace vznikla poprvé přímo pro divadelní sál Reduty a režisér Tomáš Studený se scénografkou Sylvou Markovou toho plně využili. Scénografie staví na světle a projekci do mlhy, čímž se daří vytvářet sugestivní prostor pro pohybový a emotivní projev zpívajících herců. Hra se dotýká mnoha nepohodlných věcí a otázek ukrytých v podzemí, a stejně tak i v nás samotných. Po prvních uvedeních opery přikročil skladatel Ondřej Kyas ke změnám především v instrumentaci, která ve své nové podobě zazní v podání klavíru, baskytary, violoncella, flétny a tria saxofonů pod vedením dirigentky Gabriely Tardonové. V hlavních rolích vystoupí Lucie Kašpárková, Aleš Janiga a David Vonšík.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern ...celý článek
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil ...celý článek
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P celý článek
HUDBA
Hudební tipy 19. týden
Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek