Aleš Briscein nejen o nominaci na Thálii
autor: Z webu
zvětšit obrázekDvě úzké nominace v oboru opera – muži má na svém kontě Opera Národního divadla Praha.
Jedním z nominovaných je Aleš Briscein za roli Jaroměr (Pád Arkuna, Národní divadlo Praha)
Výrok poroty: „Aleš Briscein zvládl náročnou roli výtečně vokálně i představitelsky. Jeho Jaroměr není jen plakátový, provoplánově pozitivní – dokázal v rámci „civilní“ režijní koncepce nejen svým zpěvem, ale i hereckým projevem podat přesvědčivou postavu.“
První kulturní portál Scena.cz přináší s jednotlivými nominovanými rozhovory. Slovo má Aleš Briscein, sólista v oboru tenor.
I když jsem na Thálii nominovaný už po několikáté, stále mám někde uvnitř sebe stále stejný pocit jako by to bylo poprvé. Toto ocenění si získalo respekt v širokých vrstvách odborné i laické veřejnosti a pro každého umělce je i pouhá nominace velmi výrazným oceněním jeho práce.
Bylo to v mém životě poprvé, co jsem měl čest si zazpívat v některé z oper Zdeňka Fibicha.Romantismus v české operní literatuře klade na každého pěvce velké nároky a klade důraz na zvládnutou pěveckou techniku. Ten kdo zpívá pravidelně třeba opery B. Smetany, tak ví o čem mluvím. I pro mě to proto byla velká výzva se s touto rolí poprat.
Je vždycky dobré, když můžete s režisérem o roli mluvit a moci tak spoluvytvářet postavu a její charakter. Režisér Jiří Heřman má většinou dopředu jasnou představu jak by měla charakter jednotlivých postav vypadat. Spolupráce s ním mě vždy velmi obohacuje,protože výsledek stojí za to!
Je velmi zajímavé, že se tato opera hraje u nás tak sporadicky. Prakticky ani neexistuje kompletní hudební nahrávka této opery. Záznam byl pořízen až z premiéry v ND Praha, ale bohužel se ještě v rozhlase nevysílal. Myslím si, že úspěch této opery u publika závisí hlavně na režijním uchopení trochu komplikovaného námětu libreta. To si myslím právě režisérovi Heřmanovi povedlo a ohlasy od publika předčily očekávání. Hudebně je to výjimečné dílo…
Už když jsem si pročítal poprvé klavírní výtah, tak na mě zapůsobila celkem hustá instrumentace orchestru a při zpívání mého partu mi v hlavě proběhla myšlenka, jak je toto dílo podobné ve své stavbě hudbě Richarda Wágnera. Zaskočen jsem tedy moc nebyl a o to více jsem si svůj part užíval.
Už v průběhu března odlétám do Itálie koprodukční projekt Janáčkovy opery Jenůfa v Boloni-proto se nebudu moci ani zúčastnit slavnostního vyhlášení v Národním divadle 28. 3. Dál mě čeká příprava na natáčení Janáčkova cyklu Zápisník zmizelého pro Český rozhlas. V červnu mě kromě nasmlouvaných operních představení v ČR čekají 3 koncerty v Římě na Santa Cecilia se Stravinského Les Noces.Sezónu zakončím ve Frankfurtu n/M, kde ztvárním titulní roli v opeře Königskinder E.Humperdincka. V průběhu prázdnin se vrátím do českého Krumlova, kde na světoznámé točně vystoupím v roli Prince Dvořákovy Rusalky.
www.briscein.eu
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 18. týden
Jári
Policejní rada Vacátko z legendárního seriálu Hříšní lidé Města pražského, herec Jaroslav Marvan, od j celý článek
HUDBA
Naďa - vzpomínkový koncert
Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek