Pražský komorní balet má i dobré choreografy
autor: Z webu
Vystoupení Pražského komorního baletu v rámci festivalu Tanec Praha 2003 bylo plánováno na 13. června 2003, pro velký zájem a předem vyprodané divadlo se přidalo další představení na 12. 6. 2003. Pro diváky připravil Pražský komorní balet tři choreografie: premiérovou S úctou líbám … Jana Kodeta, dále Positivní…? Tomáše Rycheckého a Davida Stránského a závěrečnou Mariin sen Petra Zusky.
Večer otevíral Jan Kodet s choreografií S úctou líbám…, kterou věnoval své mamince. Vybral si vhodný hudební doprovod - Šest duetů pro housle a violu Carla Stamitze v provedení Gabriely Demeterové. (Výběr hudby napovídá vždy něco o choreografovi, o jeho hudebním vkusu – nevkusu, muzikálnosti, citlivosti.)
Viděli jsme gejzír neobvyklých tanečních nápadů, pohybových vazeb ve dvojici, jinde zase vysloveně hereckých a oduševnělých výrazových projevů. Půvabné vlastní zvukové doprovody v hudebních pauzách udržovaly celý tanec v napětí a tahu. Domnívám se, že je to - zatím – ta nejkrásnější choreografie Jana Kodeta, kterou jsem viděla a „v kuloárech“ se říkalo totéž.
Dovolte malou osobní poznámku - Jana Kodeta znám ještě jako pilného a nadaného studenta tanečního centra. Patřil už během studií mezi nejlepší tanečníky, dostával příležitost nejen v sólových rolích, ale i při vlastních choreografiích. Po absolutoriu odešel studovat a tančit do ciziny a vrátil se jako originální a nápaditý choreograf, který umí a nepotřebuje tedy diváky „šokovat“. Právě toto ve své choreografii zúčtoval. Blahopřejeme!
Dva výborní sóloví tanečníci pražského komorního baletu - Tomáš Rychecký a David Stránský připravili vlastní choreografii s názvem Positivní .. ? Chtěli tancem vyjádřit hrozbu zákeřné nemoci, která může postihnout i nevinné. Zasaženým lidem se pak náhle změní život, zůstávají většinou opuštěni ve světě bez návratu s diagnózou: positivní ! O tom všem nám vyprávěli oba choreografové a současně i interpreti, kteří si ještě přibrali své dva kolegy: nadaného Radka Vrátila a vynikající Zuzanu Herényivou, o které při jejím talentu jistě ještě brzo uslyšíme.
Hlediště opět jen tiše žaslo: za doprovodu výborně zvolené hudby – Vladimír Martynov a Arvo Pärt - se odvíjejí vztahy mezi čtyřmi lidmi, jejichž citové vazby se různě prolínají, po technické i choreografické stránce na nejvyšší úrovni a při tom vše zůstává nesmírně něžné, plné emocí, oduševnělých a jemných náznaků. Jejich osobní teritoria jsou vymezena osvětlenými čtverci, z kterých vystupují do „života“ k navazování vzájemných kontaktů a do kterých se na závěr vracejí opuštěni odejít do nenávratna. Všichni víme, že Pražský komorní balet má špičkové tanečníky, ale že má tak výborné utajené choreografy ve vlastních řadách je pro všechny milým překvapením. Gratulujeme a jen tak dál!
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Bílá Voda míří na prkna naší první scény
Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek
HUDBA
Zemřel Miroslav Imrich
Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek