Hudební rozhledy 05//2015
autor: archiv
zvětšit obrázekNěmecký houslista a dirigent Thomas Hengelbrock patří k osobnostem, v nichž se snoubí spontánní muzikálnost, šíře vzdělání, všestrannost a povaha posedlého hledačství, demonstrovaná jak zájmem o historicky poučenou interpretaci všech stylových epoch, tak zájmem o hudbu soudobou. K té ho inspirovalo jeho působení v roli asistenta Witolda Lutosławského, Mauricia Kagela nebo Heinze Holligera, zatímco s historicky poučenou interpretací se sblížil zejména díky svému účinkování v souboru Concentus Musicus Wien a jako zakladatel Freiburger Barockorchester. Navíc je zakladatelem Balthasar-Neumann-Chor a Balthasar-Neumann-Ensemble, zaměřených na historicky poučenou interpretaci hudby od baroka po současnost, a Feldkirch festivalu. Na Pražském jaru představí s NDR Sinfonieorchester, vůbec prvním německým orchestrem, který se tohoto úkolu na našem nejvýznamnějším festivalu zhostí, Mou vlast.
Collegium 1704 slaví. Naštěstí s námi a v zaplněných koncertních sálech. Nemohlo pro svůj holdovací koncert k desetiletému výročí vybrat lépe, než Mši h moll, BWV 232 Johanna Sebastiana Bacha. Ne pro roztomilé spřežení dvou výročí – 330 let od narození skladatele a deset let Luksova souboru, ale pro dosažení prvotního cíle – nastolit také v Česku bachovskou tradici interpretace. Excelentní výsledky souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 našeptávají, zda by cembalista Václav Luks neměl kromě dirigování dávat i manažérské kurzy jak plnit sny a dobývat svět. Bachova Mše h moll je už dvě stě let, počínaje prvým kupcem a vydavatelem, brána za největší hudební dílo všech dob, opus summum – opus maximum. Odborníky fascinuje forma zpracování mše, nedostižné umění kontrapunktu, tvořivé přejímání děl dřívějších, spirituální skloubení luteránského a katolického vyznání a naše muzikology i styčné body Bachova veledíla s našimi zeměmi.
I když Vídeňská filharmonie sklízí na svých mezinárodních turné zpravidla velké úspěchy a v Hudebním spolku Společnosti přátel hudby ve Vídni jsou často její koncerty vyprodány, stává se na různých úrovních své činnosti občas i terčem kritiky. Především v Rakousku jí bylo v posledních letech vytýkáno, že v její dramaturgické nabídce se málo objevují díla soudobé hudby. Sedmý abonentní koncert, který zazněl v rakouské metropoli v polovině března ve Zlatém sále, reagoval nejen na tyto oprávněné výtky, ale i na hudební, tuzemské a aktuální společenské souvislosti, které ovlivnily a inspirovaly vedení Vídeňské filharmonie k zajímavé sestavě skladeb kombinujících hudební historii a současnost. K nastudování děl Györgyho Ligetiho, Josepha Marxe a Antona Brucknera byl přizván Maestro Zubin Mehta, který do svých letošních plánů zařadil s Vídeňskou filharmonií nejen extrémně náročný Novoroční koncert, ale i tradiční květnový open-air v zahradách zámku Schönbrunn.
Jméno Paula Hindemitha je v hudebním interpretačním světě nezastupitelně spojeno s violou. Jeho obsáhlý kompoziční odkaz v oblasti tvorby pro sólové nástroje, v hudbě komorní či koncertantní, však kromě violy pamatuje na celou paletu hudebních nástrojů, z nichž zásadní roli hraje klavír. Klavír nikoliv pouze vázaný v nástrojové spolupráci s řadou dalších nástrojů, nýbrž jako sólový nástroj, kterému je svěřována řada specifických tvůrčích vyjadřovacích záměrů s nesporným vyvrcholením v prezentaci Hindemithových hudebně-teoretických názorů v cyklu Ludus tonalis z roku 1942. V rané Hindemithově tvorbě nalézáme klavírní cyklus, vytvořený v letech 1917–19 a nazvaný V noci… Sny a zážitky, op. 15. V obsáhlém souboru čtrnácti částí můžeme zaznamenat u výrazově postupně se profilujícího mladého skladatele kompromis mezi hudbou chápanou programně a hudbou komponovanou v rovině čistě absolutně pojatého tvůrčího náboje.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolím včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 18. týden
Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek