13. komnata Dagmar Pecková
autor: Česká televize
zvětšit obrázek13. komnata Dagmar Peckové
Operní zpěvačka a držitelka Thálie zažila syndrom vyhoření. Dnes se opět těší potlesku na světových scénách. Připravili: B. Kubíková, B. Bouček, M. Šnábl a V. Stehlíková. Dagmar Pecková působí jako vítr. Extrovertka, která se hrne jako velká voda a s ničím se nemazlí. Podle specifického a v opeře nevídaného účesu, překvapující upřímnosti a klipu, v němž zpívá Mozarta ve vaně, ji znají i ti, kteří opeře neholdují. Jak se holčička z vesnice na Chrudimsku stala operní pěvkyní? Na konzervatoř se napoprvé nedostala, ale vytrvala. Stala se sólistkou drážďanské Semperovy opery a Státní opery v Berlíně. Zpívala na významných světových scénách (Londýn, Stuttgart, Ženeva, Mnichov, Paříž, Madrid, Barcelona, Tokio, New York, San Francisco, Vídeň, Moskva). Na jeviště pražského Národního divadla triumfálně vtrhla v roce 1999 rolí vášnivé Carmen v Bizetově opeře, v režii Jozefa Bednárika. Získala za ni Cenu Thálie.
Nikdy však neplula na růžovém obláčku, všechno si musela vybojovat.
Její pěvecké nasazení, dennodenní zápřah a zarputilost, s níž si vybojovala dvě děti, Theodora a Dorotheu, ji však přivedly do situace, kdy chtěla se zpěvem skončit. Zlomové události v kariéře i v životě a bolestné sebeobviňování způsobily, že se cítila zahlcená, vyhořelá a zpomalená. Při zpívání byla nejistá, už si netroufala vyjít na jeviště bez not. A když něco pokazila, měla strach příště vyjít na jeviště. Vypadalo to, že se zpívání bude muset vzdát, že účinkování na jevišti neutáhne, nenajde ztracenou jistotu svého uměleckého projevu a sílu předávat druhým radost, když sama žádnou necítila. Tři roky se trápila, bála se svěřit kolegům. Pak náhodou potkala odborníka, s nímž začala pracovat na čištění své duše a další tři roky se z tohoto stavu dostávala. Prošla transformací a sama potvrzuje, že nejvíc jí ubližovalo, když se cítila jako oběť.
Podařilo se jí znovu nastartovat pěveckou kariéru. Ze svých zkušeností se vyzpívává v projektu Hříšnice. „Je o hříchu a odpuštění, vybrala jsem na něj skladby o biblických a antických hříšnicích. Chci poukázat na to, že žijeme ve světě, který se za čtyři tisíce let ani trochu nezměnil.“ Považuje za dobré toto téma šířit, protože už svým osobním vzkazem, že prošla takovým úskalím, kdy nemohla dál a chtěla skončit, upozorňuje druhé s podobnými problémy, že není nutné skákat z mostu, že se dá najít pomoc. A zdůrazňuje, že „nejúčinnější pomocí je odpuštění. Sebeodpuštění i odpuštění druhým".
Vysílání: 18.9., 21.00 hod., ČT1
Opakování: 20.9., ČT1., 22.9., ČT1., 23.9., ČT1
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma ...celý článek
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa ...celý článek
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Mirai - Tomodachi
Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 18. týden
Tajemství života KHM
Pátrání po nevyjasněných záhadách v životě básníka Karla Hynka Máchy (2010). Režie I. celý článek