Lípa Musica vyvrcholí mezinárodním provedením Carminy Burany
autor: archiv
zvětšit obrázek14. ročník MHF Lípa Musica vyvrcholí v sobotu 21. listopadu 2015 v Městském divadle v Novém Boru slavnostní symfonickou tečkou, a sice provedením monumentální kantáty Carmina Burana německého skladatele Carla Orffa v podání tria operních sólistů předních tuzemských operních scén, Filharmonie Hradec Králové a spojených sborů z Wiesbadenu a Blanska pod taktovkou německého dirigenta T. J. Franka. Kompletně vyprodaný koncert uzavře letošní ročník festivalu, který nabídl 23 projektů na 16 místech Libereckého a Ústeckého kraje včetně saského příhraničí a přilákal podle prvních odhadů rekordní více jak čtyři tisíce návštěvníků.
Představení poznamenává jedna změna v obsazení. Sopránového partu se místo původně avizované Marie Fajtové ujme pěvkyně Jana Sibera. Absolventka Pražské konzervatoře a HAMU je sólistkou Opery Národního divadla v Praze a Státní opery Praha, kde se představil v řadě rolí koloraturního sopránového oboru české i světové operní literatury.
Na svém kontě má i řadu úspěšných hostování v zahraničí a pyšní se spoluprací s význačnými dirigenty, jakými jsou M. Armiliato, Sir Ch. Mackerras, J. Bělohlávek, J. Latham-Koenig, G. Tourniaire či E. Dovico.
Expresivní hudba Carla Orffa jako by byla symbolem dramatického dvacátého století. Názorově se Orff dostával do střetu s nacistickou ideologií. Carmina Burana, nejslavnější autorova skladba, byla premiérována v roce 1937 ve Frankfurtu nad Mohanem a okamžitě dosáhla obrovského úspěchu. Celosvětově slavnou se stala po druhé světové válce a dnes patří mezi nejmonumentálnější kompozice 20. století. Za předlohu ke Carmině Buraně sloužil Orffovi soubor náboženských, satirických, milostných, moralistických či pijáckých písní z 11. až 13. století, jenž byl nalezen v klášteře Beurum v bavorských Alpách. Orff se k vydání rukopisu dostal náhodu v roce 1934 v jednom würzburském antikvariátu. Z 254 písní si pro své dílo vybral 24 textů, jež použil za libreto. Hudba díky hojnému používání bicích nástrojů nese dramatický rytmický náboj, který strhává posluchačovy smysly a nutí jej k maximální koncentraci na celek hudebního monumentu.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – ...celý článek
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního ...celý článek
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Ivan Hlas – 70
Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek