zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Sasha Waltz - Portrét

Sasha Waltz

autor: archiv   

zvětšit obrázek

S německou režisérkou Brigitte Kramer se diváci u nás setkali již během 2. ročníku Festivalu tanečních filmů v roce 2011, kdy zde uváděla svůj dokumentární film Dialog 09. Jeho námětem byla choreografie, kterou vytvořila Sasha Waltz u příležitosti slavnostním otevření Nového muzea v Berlíně v roce 2009.
Také v jejím novém dokumentu Portrét z roku 2014, kterým byl ve Studiu Alta zahájen nový filmový cyklus vyplňující volný rok mezi dvěma ročníky FTF, je Sasha Waltz prezentována jako zakladatelka nového žánru – choreografických, performativních instalací pro výstavní prostory, navržené význačnými architekty, zvláště při jejich inauguraci. Bylo tomu tak v Berlíně, v Galerii XXI. století navržené Zahou Hadid ale i ve starém paláci v Kalkatě.

Snímek uvozují, v různých prostřizích provazují a také završují události spojené s přípravami a otevřením Centra pro kulturu a mediální technologie (ZKM) v Karlsruhe – (mimochodem v rodišti fenomenální choreografky) v roce 2013. Ředitel centra pověřil Sashu zabydlením supermoderních rozlehlých sálů performativními instalacemi, které vyjadřují náplň nového centra. Sasha Waltz je proslulá svými dialogy s nejrůznějšími uměleckými formami a zde k rozpouštění a překračování jejich hranic našla zvlášť vhodnou příležitost. Tanečníci se stávají sochami, instalacemi, objekty a naopak obrazy, obj ekty, elementy se pohybují, projekce vstupuje do reality a realita na plátno. Expozice je i „muzeem Sashy Waltz“, protože v ní využívá svá díla různě fragmentarizovanází a jejich scénografii.
Rok 2013, kdy se akce v Karlsruhe se odehrává, má pro Sashu Waltz zásadní význam. Oslavila své padesátiny, její světově proslulý soubor Sasha Waltz and Guests měl dvacetileté jubileum a od premiéry jednoho z jejich kultovních děl Stravinského Svěcení jara uplynulo 100 let.

Režisérka dává v záběrech prostor Sashe jako praktické choreografce a tanečnici, jako filozofující umělkyni, která dokáže do hloubky analyzovat svou tvorbu a osvětlit všechny své motivace, své pocity a jejíž zanícený verbální projev sám je „tancem“. Ale také jako matce dvou dětí, které už jsou na jevišti jako doma a člence rodinného klanu, v němž nachází velkou podporu. Její manžel Jochen Sendig je spoluředitelem souboru a manažérem, mladší sestra Yorene dramaturginí a otec - architekt, pomáhal s výchovou dětí. Po něm patrně zdědila Sasha mistrovství v zacházení s prostorem a jeho měřítky.
Od komorních studiových inscenací se rozvinuly její choreografie do plochy zabírající možná stovky čtverečních metrů nových muzeí a galerií. Vedle běžného studia nebo divadla musela promýšlet ztvárnění scény a pohybů zcela jinak např. také pro open - air scénu Waldbühne v Berlině, do jejíhož hlediště se vejde 15 000 diváků.
Podstatnou část filmu tvořily spíše logicky než chronologicky uspořádané ukázky ze všech důležitých děl, z nichž několik díky Tanci Praha doputovalo také do Prahy (naposledy loni "Imrpomtus" na Schubertovu hudbu a v Plzni "Travelogue I - Twenty to Eight") – od počátečních komediálních situačních baletů po abstraktní díla (včetně kultovních kusů vytvořených na podkladě vážné hudby jako Stravinského „Svěcení jara“, „Romeo a Julie“ Hectora Berlioze) a rovněž operních inscenací, kam Sasha Waltz v poslední době upírá svůj zájem – např. opera „Dido a Aeneas“ Henriho Purcella, „Medea“ nebo „Matsukadze“ j aponského skladatele Toshio Hosakawy a nejnověji Wagnerův „Tannhäuser“ pro Berlínskou Staatsoper.
Režisérka upozornila rovněž na vedlejší aktivity Sashy Waltz, která se mimo své vlastní práce účastní rozsáhlého pedagogického projektu TanzZeit. V Berlíně v oblasti s nižším „sociálním standardem“ je vybrána škola, jejímž žákům je nabídnuta možnost zapojit se do přípravy tanečního představení. Tentokrát to byla "Carmen", v níž si zatancovala více než stovka dětí.

"Portrét" Sashy Waltz narčrtnutý Brugitte Kramer zachytil plasticky její profesionální uměleckou i intelektuální stránku a dovolil i průhled do intimního prostřed. Sasha Waltz tak před našima vyvstává nejen jako jedna z nejvýraznějších osobností současného kulturního světa ale i jako sympatická společnice a partnerka filozofických debat.
Další osobností v programu filmových představení pořádaných pod hlavičkou Festivalu tanečních filmů ve Studiu Alta bude 21. března česká režisérka Kristýba Bartošová a její filmová tvorba.

www.sashawaltz.de

7.3.2016 10:03:55 Helena Kozlová | rubrika - Recenze