Aurora Fradella: Zbožňuji tanec ve všech jeho podobách
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekŘady sólistů Pražského komorního baletu od letošního léta posílila talentovaná italská tanečnice Aurora Fradella. Své bohaté taneční zkušenosti sbírala v mnoha zahraničních souborech, na školách a stážích, namátkou jmenujme Zappalà Dance Company, Balletto di Toscana, The Royal Ballet London či Kibbutz Contemporary Dance Company. Co ji k nám přivedlo a jak se jí v Praze líbí?
S tancem jsem začala, když mi bylo sedm let. Navštěvovala jsem v italském Palermu, mém rodném městě, taneční školu „Aurino a Beltrame“, kterou vedli dva skvělí učitelé. Vážněji jsem se pak tancem začala zabývat, když mi bylo tuším třináct nebo čtrnáct let.
Ano, umění máme tak trochu v rodině. Má teta byla tanečnicí a můj otec jejím velkým fanouškem. Opravdu upřímně totiž miluje všechno, co se tance týká, a proto se také rozhodl nechat i mě zkusit se tanci naplno věnovat. Vlastně všichni členové mé rodiny se ale nějakým způsobem zajímají o umění nebo se jich umění nějak dotýká. Například má maminka byla herečkou, moje sestra zase studuje na Akademii umění scénografii a kostýmní výtvarnictví.
Na Sicílii obecně je mnoho dobrých tanečních škol a Palermo je jedním z hlavních center italského tanečního školství vůbec. Studovala jsem na jedné z těch bezpochyby nejlepších zdejších škol, která se jmenuje „Stage Centro Danza”. Tam mě vedli dva nejlepší baletní učitelé, které jsem doposud poznala, Melissa Mckey, absolventka Královské baletní školy v Londýně, a Lili Risso. V Palermu je také výborná akademie pro mladé tanečníky a při zdejším velkém divadle funguje i juniorský soubor. V obou jsem měla to štěstí působit, studovat a tančit.
Ano, přesně tak, jedná se o skvělé soubory a mně bylo ctí a potěšením s nimi tanec sdílet, učit se a spolupracovat s nimi. Pokaždé mi dělá radost, když mohu říci, že má zkušenost v Kibbutz Contemporary Dance Company byla tím nejlepším v mém dosavadním profesním životě. Byla to pro mě zkušenost, která se netýkala pouze tance, ale života obecně. Umělecká sféra v Izraeli je plná inspirace. Měla jsem tam možnost potkat lidi, tanečníky a choreografy z celého světa. Pracovat s nimi bylo naprosto úžasné. Nicméně nemohu nezmínit, že jsem na podobnou práci byla připravena především díky Robertovi Zappalà a jeho souboru, který je podle mého názoru momentálně tím nejlepším italským souborem současného tance. Práce v něm mi umožnila jako tanečnici hodně vyrůst a jeho fyzický pohybový slovník mi pomohl později zvládnout repertoár Kibbutz Contemporary Dance Company, rovněž náročný a také velmi fyzický.
Miluji práci a kreativitu choreografů Crystal Pite, Akrama Khana and Hofeshe Shechtera. Jedním z mých nejoblíbenějších tvůrců je Jiří Kylián. Jsem moc ráda za to, že teď mohu žít a tančit ve městě, odkud Mistr pochází.
Díky mému otci. Můj táta často sbírá informace a novinky z tanečního světa a stejně jako já zrovna hledal aktuálně vypsané konkurzy a workshopy. Byl to on, kdo našel na internetu informace o chystaném konkurzu do Pražského komorního baletu, podpořil mě a pomohl mi, abych se ho mohla zúčastnit. Rozhodla jsem se zkusit štěstí a teď jsem mu za to vděčná.
Pracujeme teď hodně. Kromě velké prosincové premiéry se chystá mnoho podzimních repríz představení, například Metafory tance nebo Tři české kvartety. Zatím jsem se souborem nastudovala několik choreografií, z nichž se mi nejvíc líbí Černé zrcadlo Hany Polanské Turečkové a Slovanský kvartet Mária Radačovského.
Zbožňuji tanec ve všech jeho podobách, ale nejlépe se já sama cítím v tanci současném. Jedním z mých nejoblíbenějších tanečníků byl vždycky Michail Baryšnikov, jeho důstojným nástupcem je nyní Daniil Simkin. Oba jsou především klasickými tanečníky a to je to, co na nich obdivuji. Líbí se mi ale i mnoho dalších umělců, kteří se věnují současnému tanci, inspirují mě a dennodenně se od nich něčemu novému učím.
V Praze se cítím výborně, je to překrásné město. Nikdy předtím jsem tu nebyla a přitom je to tak hezké město se skvělou atmosférou. Velmi umělecké a pokojné, můžete tu vidět a dělat mnoho věcí… Měla bych se ale naučit aspoň trochu ovládat češtinu. Pak se mi tu bude žít ještě lépe (směje se).
Ano, i to jsem stihla. Samozřejmě jsem se byla podívat na představeních Pražského komorního baletu a viděla jsem i krásný večer baletu Národního divadla – Vertigo. Je to výborné představení se skvělými choreografiemi.
Aurora Fradella (nar. 1992)
Aurora Fradella získala taneční vzdělání absolvováním množství vzdělávacích kurzů a stipendijních programů na prestižních evropských univerzitách a v profesionálních tanečních souborech, mimo jiné v The Royal Ballet London, Academy Teatro Massimo, Balletto di Toscana či Kibbutz Contemporary Dance Company. Zkušenosti získala také během pravidelných workshopů a letních stáží, např. v London Contemporary Dance School, Anglickém národním baletu, Vertigo Dance Company a spoluprací s pedagogy a choreografy jako je Oxana Kichenko, Carolyn Carlson, Lorand Zachar, Aurelie Cayla aj. Na profesionální jevištní scéně začala působit již ve svých šestnácti letech v juniorském souboru Teatro Massimo Youth Dancers a dále v Balletto di Toscana či Zappalà Dance Company.
Řádnou členkou Pražského komorního baletu se stala v červenci 2016.
www.prazskykomornibalet.cz
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Divadlo LETÍ představí příběh Olive Oylové
Nekompromisní text izraelské autorky Sivan Ben Yishai LÁSKA/Argumentační cvičení, bourá veškerá tabu týkající celý článek
HUDBA
Naďa - vzpomínkový koncert
Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Svěrákova hořká komedie o válečných letech
Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek