Spící krasavice 2017
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekV přímém přenosu z Velkého divadla v Moskvě mohli diváci v neděli 22. ledna sledovat na plátnech kin další ze Spících krasavic. Tou první v této divadelní sezóně byla v listopadu 2016 Spící krasavice od protinožců, kterou byl zahájen nový cyklus přenosů Australského baletu.
Pro připomenutí - autorem novodobé podoby moskevského baletu je Jurij Gregorovič, který Petipův balet přetvořil pro soubor Velkého divadla již roce 1973, avšak současná forma byla upravována u příležitosti znovuotevření Velkého divadla po rozsáhlé rekonstrukci v roce 2011.
V této souvislosti mělo možnost filmové publikum nahlédnout během přestávky do některých míst, kam se běžný divák nedostane a kterými je provedla komentátorka Kateřina Noviková. Prostřednictvím kamery se návštěvníci kin dozvěděli, kde je postranní prezidentská lože, z níž se díval na představení např. Stalin, ocitli se v protější ředitelské lóži, odkud představení bedlivě pozoruje štáb vedení divadla, jeden ze záběrů patřil čestné lóži uprostřed hlediště, kam usedají hlavy států a jiné vzácné osobnosti. Skrze místnosti restaurované v původní lze projít do moderního nově vybudo vaného zázemí až na scénu, kde se již rozcvičovali protagonisté.
Zatímco v inscenaci přenášené do kin v roce 2013 byli hlavními hrdiny Světlana Zacharová jako Aurora a hostující americký tanečník David Hallberg jako princ Desiré, v současném představení je vystřídali stejně perfektní Olga Smirnova a Semjon Chudin. Olga Smirnova až neskutečně přesná ve svých variacích, které provádí s lehkostí a nenuceností, stále usměvavá, neotřesitelně pevná ve výdržích – jakoby „přilepená“ na místo a „upevněná“ v prostoru, přitom elegantní, skutečná princezna. Podobně vznešeně „královsky“ a přitom přirozeně graciézně působí princ Desiré - Sem jon Chudin s dokonalým ovládáním i toho nejdrobnějšího gesta, s úžasnými mohutnými skoky a precizními piruetami. Nemenší chválu si zaslouží Julija Stěpanova jako Šeříková víla a její družky, nešťastný ceremoniář nebo pohádkové postavy ze závěrečných svatebních oslav – Modrý ptáček a jeho partnerka, Karkulka a vlk, Kocour v botách a kočička, Popelka a princ a nezaměnitelná postava Alexandra Lopareviče tentokrát v podobě zvlášť odporné zlé víly Carabosse.
Grandiózní scénografie v duchu krále Ludvíka IV. stylizovaná jako divadlo na divadle - monumentální palácové interiéry se sloupy zářícími zlatem, v pozadí kulisa zámku a všudypřítomná barokní ornamentika je stejně jako patřičné nádherné kostýmy dílem italských umělců (Ezio Frigerio – scéna, Franca Squarciapino – kostýmy). Scéna není prvotně určena pro filmové přenosy, a tak snad jediným vnímatelným nedostatkem mohla být nevýrazná barevnost taneční plochy a kostýmů při horních záběrech, barvy ovšem někdy splývaly i v jinak směrovaném pohledu.
„Spící krasavice“ v podání baletu Velkého divadla v Moskvě opět triumfovala, a přestože je to jeden z nejrozšířenějších baletů klasického repertoáru po celém světě, málokdo může této její „imperiální“ verzi konkurovat.
Nejinak tomu patrně bude i v příštím přenosu z „Balšovo“ 5. února 2017, kdy je na programu další hvězdný titul, esence baletní klasiky Labutí jezero.
www.prenosydokin.cz
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Nová Spirála otevře na podzim
Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Jiřina Bohdalová v hlavní roli
Svatá
Jiřina Bohdalová v hlavní roli strhujícího dramatu o pravdě a lži. Vitální devadesátiletá důchodkyně celý článek