zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Bavorský balet v Praze

Ve dnech 19. a 20. května 2004 se uskutečnilo v Národním divadle slavnostní představení. Do Prahy poprvé zavítal známý Bavorský státní balet z Mnichova, jehož uměleckým šéfem je tanečník a choreograf Ivan Liška, s nímž na našem portálu přinášíme rozhovor. Na skladbě baletního večera se podíleli tři choreografové: George Balanchine, Jiří Kylián a William Forsythe, všichni tři světově proslulí.

Balanchinův Brahms – Schönberg Quartett odpovídá tomu, z čeho se sám choreograf vyznal: „Nemohu a nechci se pohybovat, dokud nejprve nezaslechnu hudbu. Nemohl bych se pohybovat bezdůvodně a hudba mi ten pohyb dává.“ Balanchinova muzikálnost a až nenasytná touha po hudbě odpovídá jeho slovanské duši (narodil se právě před 100 lety v Rusku). Předvedená choreografie vznikla v roce 1966 a dodnes neztratila nic ze svého tanečního půvabu i technické dokonalosti.

Kyliánův balet Svadebka na hudbu Igora Stravinského je na repertoáru Bavorského státního baletu již dvacet let. Jiří Kylián ji pojal jako malou jarní oběť: kterou představuje nevěsta, protože neví, co ji čeká za dveřmi manželské ložnice. Muž a žena mají jeden cíl - nejprve svatební lože a pak společná životní cesta.
Tomu předcházejí razantní skupinové tance, které na závěr vyústí do obřadního rituálu. Opět nás autor strhl svou úžasnou muzikálností a pohybovými nápady, jen zdánlivě prostými.

William Forsythe měl v úmyslu představit člověka jako běžce, který se pokouší obnovit vyvážený poměr minulosti, přítomnosti a budoucnosti, aby tak dospěl k harmonickému bytí. Tanečníci v šedých trikotech si střídavě plynule sedají a opět zvedají a chodí po jevišti. Hnací charakter díla vyvolává nebo podtrhuje (?) dosti stereotypně se rytmicky opakující elektronická hudba Thomase Willemse.
Forsythův the second detail je poněkud dlouhý a ne všichni diváci udrží pozornost až do konce.

24.5.2004 22:05:13 Eva Kulhánková | rubrika - Ze zlaté kapličky