Don Pasquale v Krakově
autor: Z webu
Polské starobylé město Krakov nabízí svým obyvatelům i turistům obrovskou paletu možností kulturního vyžití. Zajímavé je postavení místního operního souboru {Opera Krakowska}, který bohužel nemá svou budovu a opera je tady provozována pouze dvakrát týdně - v neděli a pondělí v historické budově divadla Juliusza Słowackého. Proto jsou každé další operní počiny jiných divadel ve městě hojně navštěvovány.
Takovou kulturní akcí bylo i netradiční provedení opery Gaetana Donizettiho Don Pasquale v malém divadélku Scena El-Jot. V intimním sklepním prostoru divadla {pro maximálně 50 diváků} nemůže vzniknout velká operní inscenace - a tak dramaturgie volí tituly s méně náročnými požadavky na soubor. Samozřejmě musíme připočíst i ten fakt, že hlasy pěvců nejsou tak namáhány jako na velkých scénách.
Don Pasquale se zde hraje v instrumentaci Tomasza Chmiela s orchestrem o dvanácti hráčích {1.,2. housle, viola, violoncello, kontrabas, flétna, hoboj, klarinet, fagot, trubka, lesní roh, tympány}. Jednoduchá scéna {Joanna Jaśko-Sroka} plně využívá atraktivity místa: režné cihlové zdi sklepení s jedinými doplňky - stolkem, sofa a gobelíny na stěnách. Divák se tedy plně může soustředit na pěvce a díky tomu, že se hraje "na dosah ruky" publika, tak i na jejich herecký a pantomimický projev. Nutno podotknout, že pro některé zpěváky, kteří jsou evidentně zvyklí na velké operní domy, je hraní nepřekonatelným problémem...
Hlavní postavu - Dona Pasquala si s chutí a vervou zahrál a zazpíval Marek Picz. Jeho velmi mladistvě vypadající Pasquale byl výborně zvládnutý jak po stránce pěvecké - tak krásně zazpívané buffo-breptání jsem už dlouho neslyšel, tak herecké. Jeho grimasy a předstírané stařecké pohyby a vrtochy vzbuzovaly u obecenstva úsměv. Standardní výkon ve svých rolích podali Michał Kutnik jako Dottor Malatesta a tenorista Maciej Gallas v úloze Ernesta, jeho hlas navíc i v tak malém prostoru ve výškách poněkud zanikal. Za povšimnutí samozřejmě stojí i Norina, kterou zpívala Mariola Plazak-Ścibich. Zde je na místě poznámka, že pěvkyni můžeme slyšet také u nás, jmenovitě v ostravském Národním divadle moravskoslezském v inscenaci Mozartovy Kouzelné flétny, kde zpívá Královnu noci. Norina v jejím podání je opravdu zprvu jemnou a poslušnou dívkou, ze které se po inscenované svatbě s Donem Pasqualem vyklube pěkná fúrie, znepříjemňující starému pánovi život, aby si mohla vzít milovaného Ernesta. Hlasově je pro roli velmi dobře vybavena, ale těžce vyrážené výšky jsou daní, která její výkon bohužel sráží.
Celkově však inscenace působí milým kompaktním dojmem, nehraje si na žádnou velkou operní produkci, je prostě svébytnou formou operního představení. A proč by také ne, vždyť opery není nikdy dost.
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Mladí ladí jazz zdarma na Karlovo náměstí
V Praze do 30. dubna patří Karlovo náměstí patřit jazzu i dalším hudebním žánrům. Pod taktovkou festivalu Mlad celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Svatá Zdislava a Cesty víry
Znovuotevření baziliky sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v Podještědí
Přímý přenos slavnostní mše, kt celý článek