Opera na Pražském jaru 2004
autor: Z webu
Na programu mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro se pravidelně objevují rovněž divadelní představení. Tentokrát jich bylo možné zhlédnout celkem osm. Státní opera Praha se představila s nedávno premiérovanými inscenacemi Bizetovy Carmen (hudební nastudování: Claire Levacher, režie: Zdeněk Troška) a Dvořákova Dimitrije (hudební nastudování: František Preisler, režie: Michael Tarant).
Národní divadlo v Praze uvedlo Mozartova Dona Giovanniho a dále Dvořákovy opery Vanda (toto dílo se v ND dočkalo v květnu letošního roku hudebního i scénického vzkříšení německým dirigentem Gerdem Albrechtem a režisérem Vladimírem Darjaninem) a Čert a Káča (tato inscenace slovenského režiséra Mariána Chudovského, jejíž obnovená premiéra se uskutečnila v září loňského roku, patří již od roku 1990 ke stálicím operního repertoáru naší první scény). Vedle těchto děl nabídlo ND ještě po jednom představení Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy (s výborným výkonem tenoristy Jana Vacíka v titulní roli) a Její pastorkyňa, a rovněž Smolkovu hokejovou „operu“ Nagano.
Bývá zvykem, že v „pražskojarních“ představeních mimořádně hostují vedle nejlepších domácích sólistů také pěvci světového věhlasu. Tentokrát byly do Prahy pozvány mj. dvě legendární pěvkyně – britská mezzosopranistka Ann Murray a německá sopranistka Anja Silja. Murray zpívala Donnu Elvíru v Mozartově Donnu Giovannim (22. a v rámci Pražského jara 24. ) a Silja Kostelničku v Janáčkově Její pastorkyni (27. a v rámci Pražského jara 29. 5.). Obě umělkyně, ačkoliv kdysi patřily ve svých oborech k nejlepším, jsou již bohužel za zenitem a víceméně končí svou dlouholetou operní kariéru. V Praze předvedly kreace, které by na nejprestižnějších světových operních scénách již asi jen ztěží obstály, nicméně v případě obou lze hovořit (alespoň po výrazové stránce) jako o vysoce profesionálních výkonech. Silja navíc mohla opravdu zazářit vedle místy trochu pěvecky nevýrazné Heleny Kaupové (Jenůfa), v mnoha ohledech problematického Štefana Margity (Laca) a představitelsky poněkud matného Aleše Brisceina (Števa). Její hostování rovněž zapříčinilo, že bylo hlediště ND při obou představeních (to přažskojarní bylo zároveň derniérou inscenace) při Janáčkově Jenůfě opět po dlouhé době důstojně zaplněno.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního ...celý článek
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – ...celý článek
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Slovácké divadlo uvede napínavé drama
Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme celý článek
HUDBA
Peter Nagy 65
Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek