Nikola Márová a Vlastimil Harapes

autor: Česká televize
zvětšit obrázekDěti sametu: Nikola Márová
Nejmladší primabalerína v historii naší první scény. Dokumentární cyklus ČT (2014). Režie A. Sirotková. Série profilových dokumentů mladých umělců, kteří si vybudovali pozici v kontextu českého a povětšinou i světového umění. Svět současné opery, baletu, literatury, nového cirkusu, výtvarného umění a moderního tance očima zástupců první generace, která dospívala už ve svobodné zemi, a generačně spřízněné dokumentaristky Adély Sirotkové. Třetí díl cyklu je věnován Nikole Márové (*1980), první sólistce Baletu Národního divadla. Její cesta na vrchol klasického baletu začala úplně nenápadně v baletní přípravce Národního divadla. Tamní pedagožka ale rozpoznala talent a apelovala na její rodiče, aby ji přihlásili na taneční konzervatoř. Je možné, že kdyby rodiče věděli, jak strašnou dřinu toto studium obnáší, možná by volili jinak. Ale možná by si i tak Nikola už ve dvanácti letech prosadila svou vůli. Po absolutoriu taneční konzervatoře byla přijata do sboru Národního divadla. Čekání na sólovou kariéru netrvalo dlouho, sólistkou Baletu Národního divadla se stala v jednadvaceti letech. Vysněnou Odettu-Odilii v Labutím jezeře si poprvé zatančila ve třiadvaceti a v šestadvaceti letech se stala historicky nejmladší primabalerínou Národního divadla. Nikola Márová je vdaná za baletního sólistu Alexandra Katsapova a má tříletého syna.
Vysílání: 19.7., 01.55 hod., ČT art
Neobyčejné životy: Vlastimil Harapes
O svém soukromém i profesním životě vypráví dlouholetý sólista baletu Národního divadla v Praze, pedagog a choreograf, který v těchto dnech oslaví sedmdesáté páté narozeniny (2013). Připravil M. Kubala. Vlastimil Harapes se narodil 24. července 1946 v Chomutově. V roce 1965 dokončil státní konzervatoř a od roku 1971 působil jako sólový tanečník v baletním souboru pražského Národního divadla.
Za svou mnohaletou uměleckou kariéru hostoval mj. v Maďarsku, Rumunsku, Španělsku, Rakousku. V letech 1977–1983 byl stálým hostem Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf/Duisburg (balety Bajadéra, Labutí jezero, Šípková Růženka či Orfeo), několikrát vystupoval v rámci baletního festivalu na Kubě. Po působení na zahraničních scénách se po roce 1989 vrátil do Národního divadla jako choreograf a šéf baletu.
Jméno Vlastimila Harapese však není spjato pouze s divadlem a tancem. V 60. letech získal i první příležitosti před kamerou ve snímcích Starci na chmelu a Markéta Lazarová, v níž expresivně ztvárnil mladého německého hraběte Kristiána. Po několika letech se na plátna vrátil v hlavní roli Herzova melodramatu Den pro mou lásku (1976) a následně ztvárnil prince ve strašidelné pohádce téhož režiséra Panna a netvor (1978). Roli šitou na míru, tedy učitele baletu, si zahrál v komediích Jak vytrhnout velrybě stoličku, Jak dostat tatínka do polepšovny a Jak se krotí krokodýli.
Dnes je členem rady Kyliánovy nadace v Praze, zasedá jako člen poroty na mezinárodní soutěži klasického tance Prix Carpeaux ve Francii, předsedá udílení ceny Philip Morris Ballet Flower Award. Klasickému tanci vyučoval ve Florencii, Římě a na Taneční konzervatoři v Praze. Pořad uvádíme k jeho 75. narozeninám.
Vysílání: 21.7., 20.15 hod., ČT art
Opakování: 25.7., ČT art
Časopis 28 - rubriky
Časopis 28 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 28. týden

Komici na jedničku - Hugo Haas
Petr Nárožný opět otevírá dveře do Muzea komiků, aby zde společně s diváky o celý článek
HUDBA
Tom Odell se vrací do hlavního města

Jeden klavír, jeden hlas a tisíce emocí. Britský zpěvák a klavírista Tom Odell se po poslední beznadějně vypro celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 28. týden

Skvost města světel: příběhy pařížské radnice
Jak vznikal a co v sobě skrývá méně povědomý skvost architekt celý článek