Blanchardův Oheň v kostech na plátnech kin
autor: The Metropolitan Opera
zvětšit obrázekHistorickým momentem sezóny 2021–22 v Metropolitní opeře v New Yorku se stala premiéra opery Oheň v kostech (Fire Shut Up In My Bones) z pera Terence Blancharda. Jedná se totiž o první dílo afroamerického skladatele, které se kdy na prknech slavného operního svatostánku objevilo. Očekávaný titul nyní vstoupí i na plátna kin v rámci oblíbené série operních přenosů MET: Live In HD. Projekce je v plánu na sobotu 23. října 2021. Termíny projekcí v kinech na www.aerofilms.cz.
Hojně skloňovaná informace o tom, že se jedná o první operu černošského skladatele, kterou kdy Metropolitní opera uvedla, by ale neměla zastínit fakt, že je Oheň v kostech výrazným dílem moderní operní tvorby. Příběh mladého muže Charlese (ztvární jej nadějný barytonista Will Liverman), který se snaží překonat traumata svého mládí a vykročit do nového života, je bezpochyby nadčasovým vyprávěním, které ale zároveň otevírá stále aktuální témata.
Autor opery, Terence Blanchard, je pětkrát Grammy oceněným skladatelem a trumpetistou, který má za sebou více než šedesátku filmových soundtracků, řadu sólových alb a rovněž dvě opery. Ta první Champion (2013) zpracovávala příběh boxera Emile Griffitha, druhou je právě Oheň v kostech. Blanchard se ve své operní tvorbě opírá o klasickou hudbu, ale formu zároveň narušuje svou jazzovou zkušeností. Dílo tak klade zvýšené nároky i na pěvce, klasický operní zpěv se tu totiž potkává s gospelem.
Libreto napsala Kasi Lemmons, oceňovaná režisérka a spisovatelka, která se coby libretistka představuje poprvé, a zakládá se na memoárech Charles M. Blowa. Režie inscenace se ujal tandem James Robinson a Camille A. Brown, kteří stojí i za poslední inscenací Gershwinova opusu Porgy & Bess. Camille A. Brown se podílela i na choreografii 36členného ansámblu a je to její zásluha, že se poprvé na jevišti Metropolitní opery objeví step. Taktovku třímá dirigent Yannick Nézet-Séguin.
Reakce na premiéru, která se uskutečnila 27. září 2021, jsou neskrývaně nadšené. Observer nešetří superlativy a Blanchardovo dílo označuje za „nejlepší americkou operu 21. století“ a „prostě skvělý důvod, proč se vrátit zpět do opery.“ Z hereckých výkonů vypichuje zejména Latonii Moore. Asociated Press si všímá i třináctiletého Waltera Rusella III v roli mladého Charlese, který si vysloužil „největší ovace“. Good Morning America používá při popisu inscenace slovo „magická“, Reportér Washington Post hovoří o bodu zlomu pro to, „kam až nás opera může zavést.“
O tom, do jaké míry jsou tato hodnocení pravdivá, se mohou diváci přesvědčit v sobotu 23. října 2021. Přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku zaštiťuje společnost Aerofilms.
Časopis 12 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Opera Romeo a Julie vstupuje do kin
Již sedmá letošní inscenace zamíří z prken Metropolitní opery v New Yorku prostřednictvím přímého přenosu do k ...celý článek
Časopis 12 - sekce
DIVADLO
Malá mořská víla v Minoru
Poslední premiérou sezóny bude v sobotu 9. března 2024 od 18:00 hod v Minoru Malá mořská víla režiséra Jakuba celý článek
HUDBA
Jediný vzpomínkový koncert Nadi Urbánkové
Desítky zpěváků, hudebníků, moderátorů a herců - ale především jejich přátel, zavzpomíná v Lucerně na Naďu Urb celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kamila Ženatá: Všechno jako na počátku světa
Kamila Ženatá se více než třicet let věnuje umělecké tvorbě a zároveň psychoterapii. Je malířkou, multimediáln celý článek