zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Backstage: Spící krasavice

Backstage: Spící krasavice

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Backstage: Spící krasavice
Balet Národního divadla uvádí poprvé ve svém repertoáru půvabnou verzi slavného baletního titulu, kterou vytvořila v roce 1987 pro Stuttgartský balet brazilská primabalerína a choreografka Marcia Haydée. Časosběrný dokument o nastudování této proslulé inscenace vznikal v době světové pandemie. Režie R. Šáchová (Premiéra).
Poslední ze slavného trojlístku Čajkovského baletů Labutí jezero, Louskáček a Spící krasavice patří k základním kamenům světového baletního repertoáru. Na motivy známé pohádky o Šípkové Růžence Charlese Perraulta vytvořil Marius Petipa spolu s Petrem Iljičem Čajkovským nesmrtelné dílo, které mělo premiéru roku 1890 v carském Mariinském divadle v Petrohradě. Spící krasavice se zapsala do dějin baletu jako nejkrásnější baletní partitura 19. století.

Svou hudební i taneční obtížností klade ohromné nároky na interprety, bohatostí a pompézností scénické i kostýmní výpravy pak na divadelní rozpočet. Jen úzký okruh divadel a baletních souborů je schopen dostát těmto vysokým uměleckým a provozním nárokům. Balet Národního divadla zařadil tentokrát do svého repertoáru inscenaci slavné brazilské primabaleríny a choreografky Marcie Haydée, která zahrnuje vše, co lze očekávat od velkého klasického titulu: dramatický příběh se šťastným koncem, velkolepé taneční party, bravurní výkony sólistů, výpravnou scénu a kostýmy. Příležitost uvést její dílo měly další prestižní divadelní scény, jako je Royal Swedish Ballet, Ballet van Vlaanderen, West Australian Ballet nebo Korean National Ballet. Na začátku baletních zkoušek vstoupil do životů nás všech koronavirus a řada lidí musela kvůli hrozbě nákazy přerušit zaměstnání. Profesionální tanečníci si ale nuceného volna užívat nemohli. V běžné dny trénují šest až osm hodin denně šest dní v týdnu, což bylo samozřejmě v době epidemie nemyslitelné. Tělo je nicméně jejich nástroj a cvičit se musí. Členy Baletu ND jsme tak zachytili v průběhu jednoho roku při zkoušení v „polních“ podmínkách, na online trénincích i v baletních sálech, kde se tančilo jen v malých skupinkách a s rouškami. Nelehká byla situace i na jevištních zkouškách a nakonec ani premiéra neproběhla za normálních okolností. Konala se bez orchestru a bez diváků.
Vysílání: 04.11., 22.55 hod., ČT art
Opakování: 08.11., ČT art

25.10.2021 11:10:37 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Sezona Opery ND a SOP vyvrcholí festivalem

Vizuál festivalu

Aktuální, interaktivní, moderní, pestrý, odvážný, český i světový - takový bude letošní ročník festivalu Opera ...celý článek



Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Nová hudební love story Bestiář

Šárka Vaňková a Ivana Korolová (Foto: Jaroslav Hauer)

Bestií se žena nerodí, bestií se žena stává! Tak zní podtitul příběhu BESTIÁŘ z pera Báry Nesvadbové. Na lege celý článek

další články...

HUDBA

METZ přivezou do Prahy novou desku

METZ

Kanadští METZ se vrací do Prahy! Vydání nové desky s názvem On Gravity Hill plánují na duben a v Praze ji před celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Michal Ajvaz nová próza Pasáže

Přebal knihy Pasáže

Kniha Pasáže jsou devátou prózou Michala Ajvaze. A zároveň jako by to nebyl devátý titul, ale stále tatáž, nek celý článek

další články...