Balet Gala se pomalu stává krásnou tradicí
autor: archiv
Ohňostroj brilantních výkonů a skvělých choreografií, který odstartovaly hvězdy zahraničních i českých souborů, přineslo sobotní představení v Národním divadle Balet Gala aneb Setkání v Praze.
V úvodním „čísle“ komponovaného večera „vystoupili v hlavních rolích“ Eva Raisová, sólistka baletu Laterny Magiky a Lukáš Lepold, sólista baletu Národního moravskoslezského divadla v Ostravě, kteří byli vyznamenáni cenou Philip Morris Ballet Flower Award pro nejlepšího baletního umělce v oboru klasického tance za rok 2004 a Philip Morris Ballet Bud Award (Poupě baletu) pro nejlepší talent roku v tomto oboru, udělovanou v naší zemi společností Philip Morris už po dvanácté.
V „soutěži o nejzdařilejší piruetu a o co nejvyšší skoky“ pak byli vítězi všichni - společnost interpretů, působících stále i jako hosté na zahraničních a domácích scénách, kteří se už po druhé setkali v ND, aby zde předvedli divákům ukázky klasické i moderní taneční tvorby.
Přehlídkou bravurní techniky byl výběr ze světového baletního repertoáru - Eriku Yamashiro a Michal Matys z Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu se představili v Pas de deux z baletu „Coppélia“ (hudba L.Delibes, choreografie Y. Vámos), Sue Jin Kang a Filip Barankiewicz ze souboru Stuttgart Ballet vystoupili v Pas de deux z baletu „Romeo a Julie“ (hudba S. Prokofjev, choreografie J. Cranko), Alen Bottaini a Lisa-Maree Cullum z Bayerisches Staatsballett München v Pas de deux z baletu „Don Quichote“ (hudba L. Minkus, choreografie R. Barra), v Pas de trois z baletu „Korzár“ spatřili diváci spolu s Terezou Podařilovou i letošního držitele Ceny Thálie Michala Štípu a dále Alexandra Katsapova, v „Tchaikovskij Pas de deux“ to byli Daria Klimentová a Dmitri Gruzdyev z English National Ballet v Londýně.
V moderních dílech se blýskli fascinující bratři Otto a Jiří Bubeníčkovi (Hamburg Ballet Johna Neumeiera) v „Les indomptés“ na hudbu W. Mertense v choreografii C. Brumachona a v „Prisoners of Feeling“, ve vlastní choreografii J. Bubeníčka na hudbu M. Hatanaka a A. Pärta, Mário Radačovský z Les Grandes Ballets Canadiens de Montréal uvedl společně s Anik Bissonnette rovněž vlastní choreografii na hudbu W.A. Mozarta „Inspiration“. Humorný prvek vnesli F.Barankiewicz v „Les Bourgeouis“ v choreografii B. van Cauwenbergha na hudbu J. Brela a Zuzana Susová, rovněž držitelka Ceny Thálie 2004, Alexandr Katsapov spolu s Petrem Zuskou v „Through Nana´s Eyes“, choreografii I. Galiliho na hudbu T. Waitse, která je částí tanečního triptychu Rodinné album, v současnosti v repertoáru ND.
Zájem o představení, které můžeme nazvat opravdovým svátkem tance, i reakce diváků vedou k tomu, že se z nápadu šéfa baletu ND stává pomalá krásná tradice obohacující naši taneční scénu.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz celý článek
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolí včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 20. týden
Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek