zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Fenomén Madama Butterfly v Olomouci

Z opery Madama Butterfly

autor: archiv divadla   

Soubor olomoucké opery připravil pro své diváky opravdový bonbónek v podobě premiéry Pucciniho Madama Butterfly. Tragédie jedné Japonky je zde uváděna v italském originále, jak už u podzimních premiér začíná být v Olomouci dobrým zvykem.
K režii byl přizván polský host Henryk Konwinski, který k Pucciniho dílu přistupoval s maximální úctou. Především je jeho režie, jíž lze pokládat za nejklasičtější z klasických, typická naprostou promyšleností jednotlivých scén, postojů hrdinů, ale i nejdrobnějších gest. A práce režiséra je na pěvcích více než patrná: Pinkerton je světák, chce se bavit, když zpívá s konzulem, dá si klidně ruce do kapes. Naopak postavy Japonců, jsou charakterizovány zpomalenou gestikulací, kterou mnohdy vyjadřují i citová pohnutí (Čo-čo-san, Yamadori). Henryk Konwinski se však nevyhnul mnohým zavedeným operním klišé, která jsou však v kontextu opery odpustitelná. Zajímavé je však vymezení prostorů pro jednotlivé postavy. Zatímco v prvním jednání jsou zamilovaní Pinkerton i Butterfly ve svém domku, v závěrečném již prostor domu patří jen a jen Butterfly, Dolore a Suzuki. Sharpless, Kate i Pinkerton s ní jednají aniž by překročili práh domu. To dotváří stísněnou atmosféru osamělosti a bezvýchodnosti situace Čo-čo-san.
O výpravu se postaral další polský host Bogumil Jan Bernaś. Scéna koresponduje s požadavky režiséra na klasickou inscenaci. Proto je na jevišti jen domek s průhledy do japonské zahrady (kamenná lucerna, poněkud kýčovité jezírko s lotosy, sakura, na trámu visící japonská a americká vlaječka).

Obrovským kladem a přínosem k celkovému dramatickému vyznění opery spatřuji v obsazení postavy hlavní hrdinky, kterou v premiérovém večeru nezapomenutelně ztvárnila sopranistka Elena Gazdíková. Ta do své role vložila všechnu energii i zkušenosti a vrchovatě se jí to vyplatilo. Madama Butterfly je v jejím podání křehkou dívenkou, které její mládí i naivitu věříme. Je také silnou a milující ženou i matkou, která je schopná spáchat sebevraždu v pro ni bezvýchodné situaci. Elena Gazdíková dokázala, že je profesionální pěvkyní a nezalekne se i výzvy, kterou pro ni jistě Madama Butterfly je. Úspěšná premiéra Butterfly byla především jejím triumfem. Z ostatních pěvců vynikli hlavně Petr Martínek jehož B. F. Pinkerton se ve výškách poněkud ztrácel, celkově ale roli zazpíval s přehledem. Krásný duet Pinkertona a Butterfly na konci prvního jednání s geniálním Pucciniho náznakem katarze vyzněl v podání obou hlavních hrdinů velmi příjemně. Vladislav Zápražný jako konzul Sharpless je typově vhodným představitelem role. Jeho kultivovaný barytonový přednes z něj učinil rovnocenného partnera obou hlavních protagonistů.
V dalších úlohách jsme viděli a slyšeli Magdu Málkovou (Suzuki), Václava Málka (dohazovač Goro), kterému záporná postava sedla jako ulitá i po herecké stránce a Ondřeje Doležala jako Prince Yamadoriho ve skvostném kostýmu. Velký prostor nedostali, ale přesto se prosadili Hana Kostelecká (matka/Kate Pinkerton), David Szendiuch (strýc Bonzo) a Vladimír Třebický (císařský komisař) a samozřejmě Kateřina Dostálová jako dítě Čo-čo-san a Pinketona - Dolore.
Orchestru Moravského divadla velmi prospívá spolupráce s dirigentem Miloslavem Oswaldem, který dal vyznít krásným lyrickým pasážím díla. Vcelku orchestr působil vyváženě a nezbývá než vyslovit přání, aby tomu tak bylo i při dalších reprízách.

Inscenací opery Madama Butterfly udělalo Moravské divadlo další vstřícný krok směrem k divákovi. Zcela zaplněné divadlo i dlouhotrvající potlesk svědčí o tom, že se opera, která patří mezi nejoblíbenější díla světové operní literatury, na repertoáru udrží velmi dlouho.

Giacomo Puccini: Madama Butterfly. Dirigent: Miloslav Oswald, režie: Henryk Konwinski, výprava: Bogumil Jan Bernaś. Premiéra 14.10.2005 Moravské divadlo Olomouc

28.11.2005 00:11:29 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze

Karkulka vrací úder (Jihočeské divadlo)

Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském celý článek

další články...

HUDBA

Mirai - Tomodachi

Přebal alba

Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Audioknihou roku 2023 se staly memoáry

Vlastní životopis

Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek

další články...