zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy v květnu

Hudební rozhledy v květnu

autor: archiv   

Symbolickou oslavou šedesátiletého výročí Pražského jara bude již samotný jeho zahajovací koncert, pořádaný ve shodě s rokem 1946 „o den dříve“, tedy již 11. května, a jako replika nabízející i zcela identický program – skladby J. B. Foerstera, O. Ostrčila a A. Dvořáka. Samotné výročí pak bude reflektováno speciální výpravnou knižní publikací s názvem Šedesát Pražských jar a výstavou v prostoru Jídelen Obecního domu mapující festivalové dějiny včetně dokumentárních filmů. Samozřejmě, že program se zaměří i na výročí W. A. Mozarta a D. Šostakoviče, jehož symfonie bude dirigovat skladatelův syn Maxim a na řadu výjimečných kreací, založených na výsostném umění skutečných interpretačních hvězd v čele s Vídeňskými filharmoniky, řízenými Leopoldem Hagerem.
Bombajský rodák Zubin Mehta, jeden z nejžádanějších a nejslavnějších dirigentů současnosti, který společně s Claudiem Abbadem a Danielem Barenboimem získal své první významnější zkušenosti během studia na Wiener Musikakademie u Hanse Swarowského, oslavil 29. února své sedmdesátiny. Dodnes však patří k nejvytíženějším umělcům, kteří jakoby o svých přibývajících letech ani nevěděli. Před Vídeňskými a Berlínskými filharmoniky stanul již ve svých šestadvaceti, a jeho operní debut, Tosca v Montrealu, následoval pouhé dva roky poté. Mezitím však dirigoval snad všechny špičkové orchestry světa a řadu operních děl nastudoval i v těch nejvyhlášenějších operních domech…

Janáčkova opera Káťa Kabanová dosáhla nedávno dalšího mezinárodního úspěchu, tentokrát na scéně jednoho z nejprestižnějších operních domů světa, milánské La Scaly. Po velmi úspěšném provedení Lišky Bystroušky to tedy bylo další dílo Leoše Janáčka, které v tomto pověstném „chrámu bel canta“ zaznělo a postaralo se o nezapomenutelný zážitek. A to jak z hlediska samotného představení, v němž se hlavních rolí ujali Peter Straka a Janice Watson, tak i díky kontrastu mezi tím, co obvykle na této scéně zaznívá a Janáčkovou tragicky silnou hudbou pravdy, která je i zde schopna obstát. Vždyť Teatro alla Scala již ohlásilo, že bude v uvádění Janáčkových oper pokračovat – a to je důkaz úspěchu asi nejpřesvědčivější!
V úvodu minulého dílu našeho malého seriálu o dějinách starší české hudby padla slova, že „období středověku mezi nejslavnější etapy dějin české hudby zrovna nepatří“. Připusťme, že v tomto oboru vskutku naše země aktivně vstoupily do tvůrčího procesu až v době, kdy se epocha chorálu chýlila ke svému závěru a zásoba chorálních zpěvů byla natolik rozsáhlá, že ani nebyl velký důvod psát nové. V pozdním středověku však liturgická hudba nebyla jedinou ani hlavní oblastí dobové hudební tvořivosti, ale jak si ukážeme, mnoho z tehdy vzniklé duchovní hudby, která nebyla míněna jako bohoslužebná, se nakonec „zadnímu vrátky“ do kostela dostalo. Byla to právě tvorba písní, kterou česká hudební kultura vstoupila do dějin hudby „včas“ a „slavněji“ než v oblasti chorálu…

30.4.2006 23:04:11 Redakce | rubrika - Z médií

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 19 - sekce

HUDBA

ABBA: úspěch navzdory

ABBA

ABBA: úspěch navzdory
Britský dokument mapuje vývoj švédské skupiny ABBA. Když v roce 1974 zvítězila v sout celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...