zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Spartakus bojuje v Brně

Z baletu Spartakus

autor: archiv divadla   

Baletní soubor Národního divadla v Brně pokračuje v linii uvádění velkých výpravných baletů na scéně Janáčkova divadla. Po Bajadéře, Korzárovi a Sylvii se diváci dočkali uvedení Spartaka Arama Chačaturjana.
Choreografem představení je Jiří Kyselák, který upravil i libreto baletu. Nezaměřil se v něm ani tak na velké sborové scény boje otroků, ale na vztahy jednotlivých postav. Tomu odpovídá i zkrácení celého baletu. V prvním jednání rozhodně zaujme monumentální příjezd triumfátora Marca Crassa s milenkou Aeginou, dále scény bojujících gladiátorů v amfiteátru. Druhé jednání dějově kompaktnější s mnohdy rychlým až filmovým spádem (vítězství Římanů nad otroky) je příležitostí pro všechny představitele hlavních rolí projevit svou technickou zdatnost.

Balet se hraje s využitím točny na scéně, kterou navrhl Vladimír Soukenka. Jevištní stavby jsou víceméně jednoduché, ohraničené ostrými liniemi schodišť. V horizontu je umístěno projekční plátno. Zajímavým prvkem inscenace je dělení jeviště pomocí dekorací zavěšených na tazích. Bohužel scéna nekoresponduje s historizujícími kostýmy Josefa Jelínka. Problémem je i odosobnění prostředí – divák mnohdy netuší, zda se děj odehrává v paláci nebo taverně nebo bitevním poli – to vše musela nahradit choreografie a ne vždy se výklad prostoru povedl. Adagio Spartaka a Frygie tak dostalo víceméně „koncertní“ ráz...

V premiérovém večeru zazářil v titulní roli technicky vyspělý Michal Štípa. V jeho podání není Spartakus jen „dravcem“ toužícím zničit nenáviděné římské otrokáře, ale i něžným a milujícím mužem – což potvrdil ve slavném a choreografií náročném adagiu Spartaka a Frygie ve druhém jednání. Frygií byla vynikající, v tanečním projevu přirozená Jana Přibylová. Jejich římské protivníky představovali Richard Kročil jako boháč a vojevůdce Crassus a lstivá Aegina v podání Heleny Hoskovcové. Oba na sebe poutali pozornost nejen díky skvostným kostýmům. Mladého Thráka Harmodia – Spartakova druha, který podlehne svodům Aeginy ztvárnil nadaný Michal Pimek. V rolích gladiátorů se předvedli Petr Kondler a Luděk Mrkos (Andabati – což byli gladiátoři bojující s helmou bez otvorů pro oči - tedy „naslepo“) a Vlastimil Hradil (Rybář – gladiátor vyzbrojený trojzubcem a rybářskou sítí) a Karel Audy (gladiátor Ryba). Dále spoluúčinkoval baletní a operní sbor zpívající pouze vokály v dějově vypjatých situacích např. gladiátorských her. Orchestr Janáčkovy opery s občasným zakolísáním v žesťové sekci řídil Jakub Klecker.

V uvedení Chačaturjanova Spartaka získalo Brno kvalitní a chtělo by se napsat až monumentální inscenaci nejen svou výpravou, ale především díky vynikajícím výkonům sólistů a sboru baletu.
Aram Chačaturjan: Spartakus. Dirigent: Jakub Klecker, choreografie, režie a úprava libreta: Jiří Kyselák, scéna: Vladimír Soukenka, kostýmy: Josef Jelínek. Premiéra: 19. 1.2007, Janáčkovo divadlo v Brně.

23.1.2007 01:01:38 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 19. týden

Bulat Okudžava

Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...