zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jano Pavlík / Rudo Prekop / Peter Župník

Pocta Janu Pavlíkovi

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Galerie 5. patro, Myslíkova 9, Praha 1, středa - sobota 12 - 18 hodin, pořádá výstavu POCTA JANU PAVLÍKOVI. DIALOGY MIMO ČAS. Výstava potrvá od 29. září do 22. října 2011.

Rodák ze slovenské Sniny Jano Pavlík (1963–1988), kterému v osmdesátých letech na pražské FAMU neřekl nikdo jinak nežli Giano, ve své nedlouho trvající fotografické tvorbě dokázal spojit zdánlivě rozporuplné: fantazijní svět syrové, nevázané inscenace a její zdánlivě „ledabylé“ prezentace s naléhavým sdělením, které se později ukázalo naléhavější, než mohl v té době kdokoliv rozpoznat. Spolu se svými pozdějšími přáteli, kteří s ním přicestovali z východního Slovenska, vnesl do české fotografie jakousi latentní melancholii, úspěšně maskovanou lehkovážností a hravostí – výrazy nejčastěji spojovanými s autory „slovenské nové vlny“.

Výstava není poctou ve smyslu patetického vzpomínání na předčasně zesnulého kamaráda, opozdilou reakcí na jeho fotografické začátky nebo stavěním vizuálního pomníku skrytému géniovi. Prezentované fotografie Jano Pavlíka, Rudo Prekopa a Petera Župníka vznikaly ve stejném období jejich pražských studií, mnohdy společně, v inspirujícím prostředí nočního velkoměsta, přírody, nebo provizorních ateliérů na kolejích, proto lze mluvit spíše o jakémsi – někdy podvědomém, někdy vědomém – tříhlasém rozhovoru. Snímky jsou zvláštním, z dnešního pohledu místy až tíživým způsobem propleteny, a to nejen v rovině vizuální, ale i subjektivní, vzpomínkové. Specifické uzly tvoří jejich autoportréty a vzájemné portréty, vzniklé mnohdy zcela spontánně, z nedostatku jiných modelů.

Jano Pavlík (* 1963, Snina – † 1988, Praha) po studiích fotografie na Střední umělecko-průmyslové škole v Košicích přijíždí v roce 1982 studovat na pražskou FAMU. Během pouhých šesti let své intenzivní fotografické tvorby pracuje na otevřeném souboru Ernest a Alica, který svou spontaneitou a současně skrytou metafyzičností plně odráží autorovu komplikovanou osobnost. Další soubor, cyklus dvanácti originálních koláží s ústředním autoportrétním motivem, vystavuje 1. dubna 1987 v prostorách FAMU. Výstava je však pro svůj extravagantní obsah a způsob instalace pro pedagogickou radou školy nepřijatelná a je proto po několika hodinách uzavřena. Pavlíkovu dynamicky se rozvíjející tvorbu na začátku roku 1988 náhle přerušuje dobrovolná smrt.

Rudo Prekop (*1959, Košice) vystudoval ve svém rodném městě na Střední umělecko-průmyslové škole užitou fotografii. Ve studiích pokračoval na FAMU v Praze (1980 – 1986), kde od roku 1994 přednáší a od roku 2002 vede samostatný ateliér. Ve své tvorbě od počátku propojuje výrazné prvky inscenace v podobě složitých figurálních a předmětných konstrukcí s čistou fotografií nalezených výjevů. Po smrti Jana Pavlíka shromáždil a zpracoval jeho pozůstalost. Je spoluautorem a realizátorem původní koncepce a výtvarného řešení Muzea Andyho Warhola v Mezilaborcích. Žije a tvoří v Praze.

Peter Župník (* 1961, Levoča) studoval užitou fotografii na SUPŠ v Košicích a na pražské FAMU (1981 – 1986). Po prvotních pokusech na poli fotografické reportáže začal jako jeden z prvních československých fotografů vstupovat do snímků nenápadným malířským zásahem, kterým ji vizuálně i obsahově posunul za hranice reality. Cyklus z roku 1983 – Praha, paměti noci – vznikl během toulek prázdným nočním městem. Župník v něm pomocí bleskového světla odhaluje banální zátiší – skryté, avšak tiše slavnostní. Od roku 1995 žije a tvoří v Paříži.

1.10.2011 21:10:07 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Pet Shop Boys: Nonetheless

Přebal alba

Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek

další články...