zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Alfons Mucha - Slovanská epopej

Alfons Mucha - Slovanská epopej

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Alfons Mucha (1860-1939), světově nejproslulejší český moderní umělec, získal mezinárodní slávu v Paříži na přelomu 19. a 20. století díky své originální secesní dekorativní tvorbě. Smysl vlastního života ale spatřoval v jiném díle, jež považoval za mnohem závažnější - v souboru dvaceti monumentálních obrazů Slovanská epopej, na němž pracoval v letech 1912-1926.
Dokončený cyklus byl jako celek poprvé představen pražské veřejnosti na podzim roku 1928 u příležitosti oslav deseti let samostatnosti československého státu ve velké dvoraně tehdy právě dobudovaného Veletržního paláce. Do téhož prostoru se nyní vrací. Současná instalace vychází z Muchova původního obsahového rozvržení Slovanské epopeje, z časového sledu jednotlivých témat. Odkrývá vnitřní vazby mezi obrazy, podtrhuje rytmus cyklu a vyzdvihuje hlavní záměr rozsáhlého díla, do něhož Mucha po léta vkládal své nejlepší schopnosti. Ještě předtím, než Mucha začal Slovanskou epopej malovat, rozhodl se ji věnovat městu Praze, jehož představitelům postupně dokončené obrazy předával.

Tematické rozpětí Slovanské epopeje sahá od působivých představ slovanského dávnověku a uctívání pohanských božstev, přes znázornění historicky doložených událostí, důležitých především z myšlenkového a kulturního hlediska, až po závěrečnou vizi duchovního významu Slovanstva pro celé lidstvo. V deseti plátnech se Mucha zabýval českými dějinami: "česká epopej" představovala ideovou osu celého díla. Mucha kladl důraz na husitství a Jednotu bratrskou, tedy etapu, kterou v souhlase s Františkem Palackým, Ernestem Denisem, Jaroslavem Bidlem a Tomášem Garriguem Masarykem považoval za nejvýznamnější. Poučenía inspiraci nacházel v odborné literatuře a v diskusích s historiky, archeology a folkloristy.

Neměl však v úmyslu ilustrovat historii. Zvolené náměty vyzývají ke čtení a výkladu v několika rovinách, vyjadřují Muchovu filozofii dějin, založenou na humanistických ideálech. Druhých deset pláten je věnováno ostatním Slovanům a všeslovanským výjevům. Atmosféru a reálie zobrazených míst Mucha poznal z autopsie. Protože by z vlastních prostředků neuhradil náklady na materiál, modely a studijní cesty, našel pro svůj projekt Slovanské epopeje podporu u amerického milionáře, slovanofila Charlese Richarda Cranea, jenž byl mnohaletým přítelem T. G. Masaryka a prezidenta T. W. Wilsona.

Muchova Slovanská epopej byla v květnu zpřístupněna veřejnosti Galerií hlavního města Prahy v prostorách Národní galerii v Praze ve dvoraně holešovickéhoVeletržního paláce.

18.6.2012 00:06:59 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Možné podoby knihy

Možné podoby knihy

V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek


Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora

Obraz od Josefa Bolfa

Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek


DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 20. týden

Jitka Molavcová a Jiří Suchý (Árie měsíce)

13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek

další články...