Oskar Kokoschka: Žhavá grafika pozdního věku
autor: Z webu
zvětšit obrázekGrafický kabinet Veletržního paláce představuje průřez litografickou tvorbou rakouského umělce Oskara Kokoschky.
Oskar Kokoschka (1886-1980) byl vitální, nesmírně tvůrčí člověk až do svých devadesáti čtyř let. Litografie má v jeho díle výrazné postavení od rané tvorby, v souvislosti s ilustracemi vlastních textů, v cyklu Snící chlapci (1906-1908). "Od samého počátku hájil určitý program". Nejlepší ukázkou takového programového cyklu je grafická práce vzniklá brzy po první světové válce a nazvaná Variace na jedno téma nebo Koncert. Podobizna ženy naslouchající hudbě, systematicky provedená v několika obměnách, vedla ke Kokoschkovým pozdějším portrétům londýnského nebo švýcarského období. (Vídeňský umělec našel roku 1934 exil v Praze, po čtyřech letech emigroval do Anglie, ve Švýcarsku se usadil trvale roku 1953.) Kokoschkovo programové myšlení a konzistentní grafickou práci charakterizuje bezpočet portrétů a autoportrétů s častými výtvarnými a výrazovými experimenty (Autoportrét ze dvou stran, 1923).
Od padesátých let dvacátého století pak převáděl do litografie ve větším měřítku kresby z cest: "městské scenérie" a motivy kulturní krajiny Řecka, pro Kokoschku zásadní kolébky lidské civilizace (Vyznání Heladě, 1961). Bezprostřední viděné situace vydával v podobě litografických alb (Hamburk, 1961; Manhattan, 1966; Londýn viděný z Temže, 1967). Idea cesty prostupuje celým Kokoschkovým pozdním dílem spolu se "smyslem pro něco trvalého". Ne nadarmo v roce 1965 vznikla litografická řada na antické téma Odysseus. S postavou "Odyssea, tuláka, téměř věčného poutníka jsem se identifikoval," svěřil se Kokoscha v biografii Můj život. Také litografie s motivem sv. Kryštofa z téhož roku odkazovala k symbolickému chápání cesty jako osudu a poslání. Svatého Kryštofa chápe duchovní tradice Evropy vedle svatého Jakuba jako patrona a ochránce poutníků. Kokoschkovy grafické obrazové zprávy a výpovědi se od konce padesátých let vystupňovaly. Umělec ve své pozdní tvorbě propojil vzrušení z bezprostředního všedního pohledu s dramatem kulturní historie Evropy a s maximálním úsilím je předával. Národní galerie v Praze vlastní 18 Kokoschkových maleb, 4 kresby a 137 grafických děl.
Grafiky Oskara Kokoschky je možné spatřit v Národní galerii ve třetím patře Veletržního paláce do 8. července 2012.
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P celý článek
HUDBA
Bratři Karamazovi - Studený dříví
Bratři Karamazovi, jedinečná kapela, která dokázala podivuhodně skloubit víru, mystiku, bigbít, underground a celý článek
OPERA/ TANEC
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že celý článek