zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jan Švankmajer - Možnosti dialogu

Jan Švankmajer

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Jako synonymum pro surrealismus bývá nejen českou veřejností vnímána tvorba filmového režiséra, scénáristy a výtvarného umělce Jana Švankmajera (*1934). Imaginací překypující, bohaté a žánrově různorodé dílo jediného českého umělce zastoupeného ve stálé expozici londýnské Tate Gallery nyní v retrospektivním výběru představuje Muzeum moderního umění v Olomouci. Výstava zhruba tří set Švankmajerových prací - kreseb, frotáží, objektů, grafik, ale také loutek nebo pracovních fotografií k filmům, kreslených scénářů a plakátů - začíná 16. května a potrvá do 15. září 2013. Při příležitosti olomoucké výstavy nazvané MOŽNOSTI DIALOGU | MEZI FILMEM A VOLNOU TVORBOU se na knižní trh dostává stejnojmenná Švankmajerova monografie z nakladatelství Arbor vitae.

Výstava v Muzeu moderního umění se odehrává hned ve dvou výstavních prostorách – Obrazárně a Mansardě – a podle kurátora Iva Bindera představuje Švankmajerovu tvorbu v celé její šíři a v retrospektivním sledu od konce 50. let do současnosti. „Poukazuje na to, jak je jeho filmová tvorba neoddělitelně spjata s ostatními výtvarnými projevy, ať už jde o kresby, koláže, frotáže, objekty nebo taktilní umění,“ řekl Binder.
Název Možnosti dialogu odkazuje ke stejnojmennému filmu z roku 1983 a Švankmajer jej použil proto, že nejlépe vystihuje smysl výstavy. „Snaží se totiž ukázat, jak moje filmy vedou dialog s volnou tvorbou a jaké jsou možnosti tohoto dialogu,“ vysvětlil světoznámý umělec.
Díky těsnému propojení různých uměleckých oborů je podle teoretika surrealismu a básníka Františka Dryje Švankmajerovo dílo ztělesněním synergického efektu či – řečeno surrealistickou terminologií – univerzálnosti uměleckého výrazu. „Výstava prezentuje autorovu imaginaci jako neustále se obnovující zdroj jeho tvorby, která – jak ukazuje celosvětový ohlas jeho díla – je univerzální nejen v používaných prostředcích výrazu, ale také ve schopnosti oslovit diváka a vtáhnout jej do inspirativního dialogu,“ doplnil Dryje.
Navazování dialogu přitom podle Švankmajera leží na divákovi, ne na autorovi. „Každá autentická tvorba musí být sobecká, neboť je především autoterapií, s divákem nepočítá, respektive nesmí na něj brát ohled, jinak by se totiž paradoxně na něm dopouštěla podvodu,“ vyznal se Švankmajer. „Autor předkládá co nejupřímněji svou interpretaci světa a života a tato vize buď najde svého diváka a naváže s ním dialog, nebo ne. Ostatně surrealismus nikdy nehledal diváky, ale spolupracovníky,“ dodal.
Samotná koncepce olomoucké výstavy vychází z její nedávné premiéry v Galerii hlavního města Prahy. Odvíjí se od jednotlivých filmů a představuje artefakty a scény z autorových filmů, ale i jeho volnou tvorbu (objekty, koláže, frotáže, grafiku a taktilní objekty), která na filmy navazuje nebo jim předchází. Důležitou součástí vystavené kolekce je i dokumentace k jednotlivým filmům (pracovní fotografie, filmy o filmu, ukázky z technických a kreslených scénářů, pracovní deníky, publikace, kritiky, plakáty atd.). „Na příslušných místech také návštěvníci uvidí ukázky z krátkých i celovečerních filmů a na závěr rozsáhlý televizní rozhovor mezi Janem Švankmajerem a Martinem Šulíkem, který vznikl v rámci cyklu televizních portrétů Zlatá šedesátá,“ řekl Binder.
Možnosti dialogu také poodhalují autorovy inspirační zdroje a důležitost spolupráce se ženou Evou (1940–2005), která je podepsaná pod výtvarnou stránkou některých filmů. „Řada vystavených scén z filmů je naše společná práce. Také jsem do výstavy zařadil několik Eviných obrazů a mediumních kreseb, protože dokreslují jednotlivá témata výstavy, ale i náš společný život,“ vysvětlil Švankmajer.
„O výstavu Jana Švankmajera jsme usilovali několik let. Těší nás, že se to podařilo, neboť o jeho dílo je neustálý zájem ve výstavních síních světových metropolí. Olomouc se teď včlenila mezi Tokio, Moskvu nebo Londýn,“ uvedl ředitel Muzea umění Olomouc Michal Soukup. Jeden z vrcholů výstavní sezony bude mít podle něj rodinný charakter. Muzeum proto poprvé nabízí i rodinné vstupné pro dva dospělé a alespoň dvě děti, kdy vstupenku zaplatí jen dospělí. „Naše lektorské oddělení ke Švankmajerově retrospektivě připravilo tradiční animace pro školy nebo komentované prohlídky, ale také speciální program pro rodiny s dětmi, které si navíc mohou v pokladně po celou dobu trvání výstavy vyzvednout samoobslužné pracovní listy a plnit zábavné úkoly. Z výstavy Jana Švankmajera bude vycházet i program naší letošní muzejní noci, kterou pořádáme 31. května,“ upozornil Soukup.
Při příležitosti olomoucké výstavy se na trh dostává monografie věnovaná autorovu dílu v českém a anglickém jazyce z nakladatelství Arbor vitae. Autory koncepce knihy jsou Bertrand Schmitt a František Dryje, na její realizaci se podíleli i další autoři. „Monografie je sestavená chronologicky jako biografie umělce, jednotlivé oddíly sledující jeho životní a tvůrčí etapy navíc doplňují eseje, v nichž se autoři zabývají charakteristickými motivy Švankmajerovy tvorby,“ uvedl ředitel Arbor vitae Martin Souček. Pro Arbor vitae je to již šestá knižní spolupráce s Janem Švankmajerem. „Setkání s tímto autorem pro nás bylo, surrealisticky řečeno, iniciační,“ dodal Souček.
Švankmajerovu výstavu v Muzeu moderního umění doprovází už od 13. května retrospektiva jeho filmové tvorby, kterou ve filmovém sále Uměleckého centra Univerzity Palackého pořádá občanské sdružení Pastiche Filmz. Promítání pěti celovečerních a 19 krátkometrážních filmů završí v pátek 17. května projekce snímku Něco z Alenky.

Jan Švankmajer se narodil 4. září 1934 v Praze. Středoškolská studia v letech 1950–1954 ve scénickém oddělení Vyšší školy uměleckého průmyslu a studium vysokoškolské v letech 1954–1958 na divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze (obor loutkářské scénografie a režie) do značné míry předurčily další tvůrčí vývoj. Nestudoval film a jeho techniku – snad i v této skutečnosti je možné hledat důvody nezatíženosti „filmovým uměním“ s jeho přílišnou oddaností technickému médiu i skličující receptivnosti v tomto směru.
V Laterně Magice si poprvé ověřuje některé filmové postupy včetně filmových triků. V roce 1964 natáčí svůj první film v Krátkém filmu Praha. Tvůrčí mnohostrannost Jana Švankmajera se však vymyká hranicím filmu. Autor je činný v oblasti samostatného výtvarného projevu, jemuž se věnuje od konce padesátých let. Slovesný projev obsahuje především literární scénáře a taktilní básně; činnost teoretická je zaměřena ke zkoumání fenoménu hmatu a imaginace.
Blasfemické černé polohy humoru a ludikativní princip tvoří spolu s nevšední sensibilitou a pronikavým kritickým intelektem určující fasety imaginativní mohutnosti a tvůrčí osobnosti Jana Švankmajera. Jeho tvorba, ať už filmová, výtvarná nebo teoretická, je úzce spjata s kolektivní aktivitou Surrealistické skupiny v Československu.

27.5.2013 22:05:42 JoMe | rubrika - Výstavy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek

další články...

HUDBA

Anna K. představila svoje Údolím včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek

další články...