zvláštní poděkování
Volný.cz

Krásná jizba

Ladislav Sutnar, Soubor na čaj (1931)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze představuje několik stovek objektů z různých materiálů se značkou Krásná jizba: skleněné nápojové soubory a další užitkové sklo Ladislava Sutnara, Ludviky Smrčkové, Aloise Meteláka, Adolfa Loose nebo Petra Witta, porcelánový jídelní soubor Ladislava Sutnara ve všech vyráběných barevných variantách, keramiku Otty Eckerta, kovové stolní předměty Ladislava Sutnara a Bohumila Južniče, svítidla navržená Miloslavem Prokopem a vyrobená firmou Franta Anýž, bytový textil v ukázkách produk ce d&iac ute;len Antonína Kybala, Slávky Vondráčkové a Boženy Pošepné i nábytek, nainstalovaný do ukázek interiérů třicátých a čtyřicátých let. Vizuální styl a propagační strategii Krásné jizby přibližuje dokumentační materiály, propagační tiskoviny a periodika vydávaná Družstevní prací, stejně jako působivé původní reklamní fotografie Josefa Sudka.

„Krásná jizba, založená jako pobočka nakladatelství Družstevní práce na konci roku 1927, patřila k nejvýznamnějším českým institucím v oblasti bytové kultury a designu první poloviny 20. století. Stala se platformou uplatnění zásad funkcionalismu a prosazování požadavků na kvalitu průmyslové výroby užitných předmětů. Působila jako arbitr účelného a vkusného bydlení a svými aktivitami – prodejními, produkčními, výstavními i poradenskými – pronikla do každodenního života tisíců domácností,“ vysvětlila autorka výstavy PhDr. Lucie Vlčková, Ph.D.
Ambicí Krásné jizby bylo naplnění demokratických principů v oblasti kultury bydlení prostřednictvím produkce doplňků a bytového vybavení vysoké estetické a užitné hodnoty za ceny přístupné nejširšímu publiku.
Třebaže původní ambice zajistit základní potřebu účelného a kulturního bydlení širokým masám zůstaly utopickou vizí, Krásná jizba svou roli splnila – kultivovala smysl pro otázky bytové kultury, svým sortimentem obohatila tisíce domácností, rozvinula spolupráci designérů s průmyslovou výrobou a odbornými školami a připomněla hodnoty původní řemeslné výroby. Přispěla také k reprezentaci československého designu a jeho výrobců prostřednictvím účasti na významných mezinárodních výstavách, jako byly například Triennale di Milano v letech 1936 a 1947 nebo Exposition internationale des arts et techniques appliqués à la&n bsp;vie moderne v Paříži v roce 1937.
Vystavené exponáty pocházejí ze sbírek UPM a dalších zapůjčitelů, zejména z rozsáhlé soukromé sbírky pana Tomáše Sanetrníka, mapující podrobně produkci tohoto období.
Výstava Krásná jizba v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze potrvá do 20. ledna příštího roku.

19.11.2018 17:11:54 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 29 - rubriky

Archiv čísel

reklama

LM2019

Články v rubrice - Výstavy

Adolf Zika 2019

Adolf Zika 2019

Výstava představuje soukromou sbírku fotografií Adolfa Ziky za posledních 20 let jeho umělecké tvorby. Adolf Z ...celý článek


1930 - současnost: České moderní

1930 - současnost: České moderní

Českou výtvarnou tvorbu po roce 1930 reprezentují díla Františka Muziky, Josefa Šímy, Jindřicha Štyrského, Toy ...celý článek


Nebe nad Lucernou

Nebe nad Lucernou

Prostory Střechy Lucerny v centru Prahy se od května do října 2019 pravidelně otevírají pro veřejnost. V rámci ...celý článek



Časopis 29 - sekce

HUDBA

Idea - Tempo

Přebal alba

Sólové album uměleckého šéfa a zakladatele labelu Ty Nikdy. Idea desku sice připravil s několika producenty, v celý článek

další články...