zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jiří Srstka: Autorské právo v divadle

Jiří Srstka: Autorské právo v divadle

autor: Z webu   

V nakladatelství AMU vyšla před časem velice užitečná publikace, mapující problematiku autorského práva v oblasti divadla. Jejím autorem je dr. Jiří Srstka, který je pedagogem na katedře produkce AMU.
V každém divadelním souboru (i amatérském) by měl existovat někdo, kdo má alespoň mlhavé ponětí o autorských právech. Jinak totiž permanentně dochází k překračování zákona, což je přinejmenším neetické. Materiálů, které by souhrnně o této problematice vypovídaly, je skutečně poskrovnu a pokud už se objeví, jsou tzv. laické veřejnosti v podstatě nesrozumitelné (do laické veřejnosti počítám i divadelníky). Bohémsky založení tvůrci se totiž mnohdy o tzv. ošetření autorských práv v podstatě nezajímají, a mají tedy dojem, že „nevědomost hříchu nečiní.“

Je pravda, že s autorskými právy, týkajícími se textů, hudby, ale i dalších prvků divadelní inscenace (jako třeba scénografie, či režijní koncepce) si mnohdy nevědí rady ani odborníci. Dílčími pokusy, jak obecnou nevědomost v tomto směru napravit, jsou už po dva roky pravidelně pořádané semináře pro amatérské divadelníky na Jiráskově Hronově probíhající ve spolupráci s agenturou Dilia a jednorázové semináře pro profesionály v rámci různých profesionálních festivalů.

Je tedy velmi záslužné, že se v edičním plánu AMU objevila stostránková publikace Jiřího Srstky Autorské právo v divadle, která v přehledných kapitolách základní problematiku autorského práva charakterizuje a uvádí do souvislostí. Autor (renomovaný právník, který se v oblasti autorského práva pohybuje mnoho let a zná tedy velmi dobře nejrůznější jeho zákruty) sice upozorňuje, že tato knížka je pouhým úvodem do problematiky, nicméně pro základní orientaci uměleckých pracovníků to stačí. Domnívám se tedy, že by knížka měla by být povinnou četbou pro každého, kdo se rozhodl vstoupit do divadelního procesu, ať už jako producent, autor, režisér či herec. Kromě toho může být také jakousi rukojetí pro pedagogy uměleckých škol, kteří by (alespoň okrajově) měli mít o tomto tématu přinejmenším „pojem.“ Je pravda, že pro většinu z čtenářů budou právnické formulace a souvislosti pro čtení (a následné pochopení) značným oříškem. V případě, že je skutečně budeme v praxi potřebovat, pravděpodobně se k textu budeme muset vracet několikrát. V každém případě patří za tuto ojedinělou publikaci dík nejen autorovi, ale i celému edičnímu týmu.

11.2.2008 17:02:54 Jana Soprová | rubrika - Novinky...