zvláštní poděkování
Quantcom.cz

„Cílek“ a „Lída“ Františka Skály jsou v New Yorku

„Cílek“ a „Lída“ Františka Skály

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Nová komiksová kniha všestranného umělce Františka Skály, v unikátní podobě 322 fotografií, popisuje dobrodružné putování Cílka, který se jednoho letního rána rozhodne navštívit svoji přítelkyni, poustevnici Lídu. Hlavního hrdinu ani nenapadne, že se nevrátí zpět dříve než země zapadne sněhem a on bude obohacen o nové zkušenosti a přátelství. Příběh, odehrávající se v realném čase a na konkrétním místě, je výsledkem souhrnu technik podobných animační tvorbě,a to používání fotografií loutek umístěných ve volné přírodě, avšak bez pohodlí a technického vybavení studia. Průběh zpracování je podobný klasické tvorbě filmu, s vyjímkou toho, že Skála se na projektu podílí sám. Pouze technická realizace by stačila na samostatný příběh, neboť instalace jednotlivých scén, jejich zachycení a následná tisková forma trvala jeden rok. Výstavu, která trvá do 12. května 2009, a doprovodné besedy připravilo České centrum New York ve spolupráci s Arbor Vitae Societas.

Výstava Skutečný příběh Cílka a Lídy (v angličtině „Cecil´s Quest“) výtvarníka Františka Skály odpovídá pražské výstavě před dvěma roky, která doprovázela uvedení stejnojmenné komiksové knihy na český trh. V New Yorku bude příběh postaviček Cílka a Lídy vyprávěný na třech stech dvaadvaceti aranžovaných fotografiích k dispozici v anglickém překladu. Expozici tvoří velkoplošné fotografie a artefakty vážící se ke vzniku komiksu.

Františku Skálovi se podařilo v komiksu „Skutečný příběh Cílka a Lídy“ zachytit unikátním způsobem příběh dobrodružné pouti bezstarostného chlapíka Cílka, který vyšel jednoho letního rána navštívit svou přítelkyni poustevnici Lídu. Netušil však, že se vrátí, až bude ležet sníh, s bohatými zkušenostmi a spoustou nových přátel. František Skála v době uvedení knihy na trh uváděl: „Ten projekt jsem nosil v hlavě zhruba 20 let a byl jsem přesvědčen o jeho originalitě. Nic podobného jsem dosud neviděl a nyní již také vím proč. Náročná technologie fotografování loutek v přírodě se podobala výrobě animovaného filmu zbaveného pohodlí studia se všemi technickými vymoženostmi. Blížila se spíše výrobě hraného filmu s tím, že práci celého štábu jsem si zajišťoval sám.“
František Skála s neuvěřitelnou trpělivostí čekal často celé dny na optimální záběr, vše se odehrávalo v reálném prostředí a čase, za přirozeného světla, v krajině. Autor zásadně odmítal odhalit zákulisí tvorby komiksu. Samostatným příběhem byla i jeho technická realizace, počínaje montáží jednotlivých záběrů do podoby komiksu, kterou provádělo, za součinnosti autora, téměř rok studio Marvil a konče tiskem na velmi kvalitním 150g papíře Artic v tiskárně Realtisk. Vydání knihy podpořili: Nadační fond Naděje třetího tisíciletí, Metrostav a. s. a Dawson Production.

František SKÁLA
Narozen 7. 2. 1956 v Praze. Vystudoval řezbářství na Střední uměleckoprůmyslové škole (SUPŠ). V roce 1982 absolvoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (VŠUP) obor filmové a televizní grafiky. Za absolventský film „Oči“ obdržel několik cen na domácích i zahraničních festivalech animovaných filmů. V letech 1995 – 1997 pak pracoval na celovečerním animovaném filmu podle svého kresleného seriálu „Velké putování Vlase a Brady.“ (Projekt se nerealizoval).
Krátce po škole vstoupil do povědomí veřejnosti jako ilustrátor především dětské literatury. Získal význačná ocenění (Nejkrásnější kniha roku 1984 a 1989 udělovaná Ministerstrem kultury ČR; Výroční cena nakladatelství Albatros za rok 1988, 1994, 2000; Certificate of Honour for Illustration, IBBY, v roce 1992 a 2002). V roce 1995 reprezentoval svými ilustracemi Českou republiku na knižním veletrhu ve Frankfurtu.
Od počátku 80tých let se plně věnuje sochařství. Je zakládajícím členem skupiny Tvrdohlaví (1987 – 1991). Je skutečným členem tajné organizace B.K.S. (1974), komturem Řádu Zelené Berušky (1985). Hraje a zpívá v Malém tanečním orchestru a ve skupině Finský barock. Je členem divadla Sklep a vokálního tria TROS SKETOS (známého ze znělky Karlovarského festivalu).
V roce 1990 obdržel čestnou cenu a v následujícím roce hlavní Cenu Jindřicha Chalupeckého, kterou založil a uděluje Václav Havel. S cenou souvisí tříměsíční pobyt v Headlands Center for the Arts v San Franciscu, v USA. V roce 1993 byl vybrán, aby reprezentoval Českou republiku na 45. Bienále v Benátkách. Vydal se do Itálie pěšky a vedl si deník. V českém pavilonu vystavil kresby z pouti, dlouhé 850 km, spolu s křehkými objekty z nalezených předmětů. Pod názvem Deníky z cest je vydalo jako faksimilii nakladatelství Arbor vitae v roce 2005.Jako hostující umělec pobýval na uměleckých univerzitách v Austrálii a USA. (1994 – University of Western Sydney and College of Fine Arts, Sydney; University of Technology, Brisbane; Institute of Modern Art, Brisbane; 1996 – Columbia University, New York; Ohio University Athens). Od roku 1992 pracoval na řešení interiérů divadelních prostorů Paláce Akropolis v Praze. Všechny tyto polohy uměleckých aktivit, ve kterých se pohybuje, se vyznačují výjimečným citem pro materiál, smyslem pro humor a nespekulativním, pozitivním přístupem k tvorbě.
Dosavadním vrcholem Skálovy tvorby byla série retrospektivních výstav začínající v roce 2004 v pražském Rudolfinu, kde se s více než 40.000 návštěvností stala nejúspěšnější výstavou roku, pokračující přes Egon Schiele Art Centrum v Českém Krumlově do Moravské galerie v Brně. K výstavám vyšla v nakladatelství Arbor vitae obsáhlá monografie.

27.4.2009 19:04:53 Redakce | rubrika - Z Českých center