zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Vratislav

KŘÍŽ

Vratislav KŘÍŽ

* 1901

Praha

ČR

Je absolventem pražské konzervatoře. Po čtyřech letech působení v opeře Státního divadla v Ústí nad Labem byl angažován v roce 1987 jako sólista opery Národního divadla v Praze. V průběhu uplynulých sezón zde vytvořil řadu význačných rolí jako např.: Tomskij, Evžen Oněgin, Enrico, Posa, Marcell, Figaro, Escamillo. Z českých oper Budivoj, Tomeš, Bohuš, Přemysl aj. Ve Stavovském divadle se představil jako Don Giovanni a Guglielmo.

Vratislav KŘÍŽ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 23.4.2003


* Vážený pane Kříži, můžete přiblížit, jaký byl Váš den? Redakce

Dnešní den začínal pro mě docela netradičně - dcera šla na odběr krve, ale já jsem se musel rozezpívat. Po Velikonocích jsem relaxoval.

* Vaše spolupráce s americkým klavíristou zahrnuje i zpěv country?

I když klavírista Edward Eigner je z Texasu, což Vás asi vedlo k této otázce. Country - táborový písně si samozřejmě rád zazpívám s kamarády u ohně, ale v tomto případě jde hlavně o prezentaci české písňové a operní tvorby, našich klasiků, které o country mnoho nevěděli.

* Nechtěl jste někdy být hajným?

Víte, že chtěl, a kolikrát. Doma máme jezevčíka, což by se hodilo, kromě toho rád chodím do lesa a na houby. Jako hajný bych si mohl revír důkladně obšlápnout. :-)

* Na jakou operu byste mě pozval - co s načatým večerem? Karla

Tak je pár oper, které mám opravdu rád, ale ze všech nejvíce Dona Giovanniho. Pokud nevíte co v sobotu s načatým večerem, tak se můžete přijít podívat do Stavovského divadla, ve kterém zpívám.

* Sedí Vám role Dona Giovanniho i v civilním životě?

Kterému muži, jenž má rád život, by neseděla?

* Říkal jste někdy, že se může hlas rozladit podobně jako nástroj. Můžete toto přiblížit?

Hlas se špatným zacházením může "rozladit", proto je dobré u zpěváků, kteří mají pár sezón za sebou, na hlase stále pracovat a mít hlasového poradce, případně pravidelně cvičit, trénovat.

* V čem podle Vás spočívá krása operního zpěvu? Jana z Děčína

Zpěv jako takový je dle mého nástroj, jehož barva může posluchače chytnout za srdíčko, a to jak v dobrém, tak i zlém, tedy vyvolat radost nebo smutek.

* Budete zpívat také v připravované inscenaci opery o hokejistech z Nagana? Hokejista

To zatím ještě nevím, i když jsem byl při tom, když se hokejisté z Nagana vrátili, a zpíval jsem jim na Staroměstském náměstí hymnu. Pro mě to byl opravdu nezapomenutelný zážitek, pravděpodobně si již nikdy nezazpívám pohromadě s více jak sto tisíci lidmi. Nádherná atmosféra, po jedné straně stál Dominik Hašek, z druhé Jaromír Jágr.

* Ktorý choreograf a v ktorej inscenácii chcel od vás najťažší "pohybový" výkon? Luboš, Bratislava

Je pravda, že co se týká tance jsem trochu dřevěnější, ale v době zkoušek inscenace Romeo a Julie, kterou režíroval Josef Bednárik, si na mě vynyslel, že jako Merkucio budu jezdit na kolečkových bruslích a současně zpívat, což by mě nevadilo. Na škole jsem absolvoval asi dva roku krasobruslení na ledě. Oproti tomu, ale kolečkové brusle jsou o něčem jiném, zvláště na prknech v historické budově Národního divadla. Zkuste si do toho zpívat. Musím říci, že árie Merkucia je ještě těžší a rychlejší než árie Giovanniho - Šampaňská. Vždycky jsem si připadal jako bych absolvoval volnou jízdu v exhibici na ledě. (Do toho pouštěli ještě suchý kouř...)

* Vadí ti příliš hereckých akcí v opeře? Vlasta U.

Ne, naopak. Myslím si, že pohyb, svým způsobem, zpěv uvolňuje. Pokud ovšem nemusít bruslit.

* Jezdíte rád na hory? Případně které? Jana

Přiznám se, že na hory v zimě jezdíme málo. To víte, operní zpěvák...

* Kam sa chodievate rozospievať? Do divadla, do lesa alebo do vlastného štúdia? O.T.

Většinou se rozezpívávám doma. To potom v divadle řvu jak na lesy, což samozřejmě není dobře, ale to si uvědomím až ve svém domácím studiu.

* Přijal byste například roli v muzikálu? Klára

Pokud by to byla role, která by se mi líbila a zaujala by mě, tak proč ne.

* Ocitli ste sa medzi hokejistami len náhodou alebo ste fanúšik tohto športu? Myslíte si, že tento rok na MS bude česko-slovenské finále? A váš tip na víťaza? Dušan

Jsem velký fanda hokeje. Samozřejmě bych rád viděl ve finále Česko - Slovensko, už z toho důvodu, že bych pak mohl zpívat obě hymny, jelikož jsem se s panem trenérem Lenertem domluvil, že v případě finále bych náš tým přijel podpořit.

* Jak vzpomínáte na Vaše vůbec první veřejné pěvecké vystoupení? Karel B.

Když jsem sloužil na vojně v AUSu, tak jsme mohli hostovat v divadlech. Dostal jsem nabídku na Evžena Oněgina v Ústí nad Labem. Před mojí premiérou jsem měl službu v kasárnách, tudíž jsem se moc nevyspal. Vyrazil jsem brzo ráno na autobus. Cestou mě ovšem ve městě zastavila vojenská hlídka a odvedla mě na posádku, z důvodu nepředpisově dlouhých vlasů. Začal jsem jim vysvětlovat, že jsem z AUSu a mám vystoupení v Ústí. Oni na mě - "Evžen Oněgin? Čo to také. My vás zavřeme až zčernáte. I na húsle zahráte."... Naštěstí jsem na housle hrát nemusel, akorát mě ostříhali dohola. Autobus jsem stihl na poslední chvíli a v divadle v Ústí mě nemohli poznat. Naštěstí mě dali paruku. Do reálu jsem se dostal až v polovině představení. Pamatuji si dnes pouze pokyny dirigenta - kdy mám začít zpívat, zrychlit, zpomalit. Takové bylo mé první zpívání. Docela se dívím, že mě potom nabídli v Ústí nad Labem angažmá.

Nethovor

* Jak relaxuješ? Eva :)

Na chatě zahradničením a sportem.

* Vedete si důkladnou evidenci Vašich vystoupení v jednotlivých rolích? Kolikrát jste již zpíval například roli Přemysla? Iveta

Bohužel nevedu. Zatím žiju přítomností. Doufám, že si role budu moc ještě v budoucnu zazpívat víckrát, a to je pro mě to hlavní. Na nějaké vzpomínání je zatím dost času.

* Co je ti bližší inscenace nebo koncertní vystoupení? Tom

Oboje dvoje má své. Osobně se cítím lépe na jevišti v roli.

* Sú si bratislavská a pražská inscenácia Dona Giovanniho aspoň trochu podobné? Mohli by ste bez problémov vstúpiť z pražského naštudovania do bratislavského? Gregor

Pražské nastudování se dá řící, že je vyloženě klasické. Kdežto slovenská je v režii Jozefa Bednárika, tedy moderní. Jelikož už Giovanniho zpívám v páté inscenaci, myslím, že by to neměl být problém.

* Který z písňových cyklů zpíváte nejraději? Pavla

Z písňové tvorby nejraději zpívám Biblické písně od Antonína Dvořáka.

* Používáš doma internet? Jitka

Začínám se učit ho používat, protože kromě mě a našeho psa jezevčíka už celá rodina internet ovládá.

* Jsi už závislý na divácích? Šárka

Je dobré, když nastane určité spojení mezi hledištěm a jevištěm, představení má pak lepší atmosféru a nás, i když se vždycky snažíme, tak nás více baví a těší.

* Navštěvuješ také činoherní představení? Jak často? Zdena-Ostrava

Rád chodím do menších divadel, nejčastěji Činoherní klub a Ypsilonka, kde mákm spostu kamarádů mezi herci. I pro mě, co se týká herectví, je to velká zkušenost.

* Ve které roli jste vůbec poprvé vystoupil na jeviště ND? Vzpomenete si na Vaše tehdejší jevištní partnery? Jitka z Budějic

Poprvé jsem v ND hostoval v opeře Sergeje Prokofjeva - Zásnuby v klášteře, kde jsem zpíval roli Ferdinanda (rok 1987). Spolu se mnou začínal hostovat Štefan Margita a celá plejáda kolegů, mimo jiné paní Ivana Mixová, Libuše Márová, Jitka Soběhartová, z pánů Mirek Fridlewicz, Jaroslav Horáček, Karel Petr, Václav Zítek a další.

* Jak snášíte na jevišti být nalíčen? Pudřenka

Opravdu až na vyjímky se na jevišti nelíčíme, případně velmi málo. V současnosti ani žádnou paruku nemám. Dá se říci, že vše je dost civilní.

* S jakým druhem lidí je vám nejlíp?

Samozřejmě s těmi, s nimiž si člověk nejlíp rozumí a má je rád. Pro nás "maryjášníky" je příjemné, když je dobré obsazení na operu, abychom si mohli před představením dát dobrou maryáše.

* Jaké jsou tvé nejbližší plány? Aleš

Zpívat a hrát v divadle role stále tak, aby se vám posluchačům líbily. Doufám, že tak na operu nezanevřete a rádi se budete vracet.

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

duben 2003

Hana KREJČÍ

10.4.2003
Hana
KREJČÍ

 

reklama

LM2019

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor