zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Jaroslav Achab

HAIDLER

Jaroslav Achab HAIDLER

Jaroslav Achab HAIDLER - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 24.11.2004


* Vážený pane Haidlere, dnes máte po tiskové konferenci. Vítáme Vás u její internetové modifikaci. Ptát se Vás budou čtenáři portálu Scena.cz - můžete na úvod přiblížit, jaké byly otázky novinářů, co je kromě peněz nejvíce zajímalo? Děkueme, Redakce.

NOvináře ze všeho nejvíce zajímalo, jak zásadně se 'ČS studio změní a jaké "vymoženosti" nám město "pořídilo". Zazněla také i otázka o financování divadla v roce 2005

* Prý ovládáte deset jazyků?

nevím, je-li jich zrovinka deset, anglina, němina, fránina, ruština, polština, hebrještina, jiddiš, latina a trochu řecky .. snad jsem na něco nezapomněl. Chybí mi arabština a sánskrt, takže zase nic tak moc, s těma jazykama. Umím, domnívám se, i když takhle na netu to nemusí být poznat, poměrně dobře česky a to je vlastně vždycky ta nejlepší deviza překladatele... Ad KANE - to je fantastická baba. Po překladu její CRAVE jsem , myslím - hlavně dík dramaturgyni Lence Kolihové-Havlíkové pochopila, co si ta holka prožila a jak myslí, a to se to pak překládá jedna báseň. Ve FAIDŘE Sarah nikoho neousdí, jedině to násilí a tak jsme se také snažili říct to česky. Ale ono felovat na jevišti a pochopit, že tod ivák snese, to si dovede představit jen málo divadel a tak o bzudoucích osudu FAIRDY fakt nedokážu věštit nic určitějšího.. česky řečeno, kdyby se hrála častěji, měl bych slušné tantiémy, ale mám radost z toho, že si lidičkové všímají, že překlady od nás z Činoheráku - třeba i té FAIDRY jsou takříkajíc do huby. ˇŽe to není žádnýá konjunk¨turalismus, ale fakt radost z jazyka... Je-li to skutečně radost z jazyka, to nechť samozřejmě posoudí především laskavý p.t. divák ad PLENKY -- ne, ne, to má jiný účel, než moje nechuť ukázat pinďourka. Výklady by si měl hledat divák sám. Napovím jenom , že i Ramaseder (skutečně mrtvý) zůstává oblečený, že kolem Strýčka je ve druhé půlce hry dvojice doprovodných postav, jako třeba ti dva pod křížem a třeba ten udavač nemá dokonce ani právo se zařait mezi ostatní oběti... aj. aj. aj Třetí z jejích

* Kolik stála obnova Vašeho divadla? sklem

celkem se to vyšúplhalo na 40 milionů - hodně spolkl beton a stavba, za takových 2 a kousk máme novou fasádu, za 2,5 vzduchotechniku a za cca 5 vnitřní ůstřevaů zvuk, světla, jeviště a hlediště :-))

* Dostal ste sa tiež k výrobe kulís? A bavilo vás to? Bety

Výroba kulis - srandovní otázka. Ano, viděl jsem a vím jak se vyrábějí, znám i práci kašérů, všechny obdivuju, ale nemohu být připuštěn k pilníku anebo ostřejším zbraním... někomu¨holt tate-zisn nenadělí dar být manuálně zručný. Jedinou "kulisu", kterou jsem schopen skutečně vyrobit - je (pokud by to jevištní výtvarník požadoval) - vylití kýblu vody :-))

* Znamená to, že máte v divadle nejmodernější světelný a zvukový park?

Neřekl bych nej - modernější, ale rozhodně je MODERNĚJŠÍ :-))

* Navštívil jste osobně poutní místa v Izraeli?

Trochu nerozumím otázce. CO jsou to poutní místa v Jisroeli? Viděl jsem karmel, viděl Ejn Gadi, Jerušalajim a vůbec celý Jisroel, a bylo to nádherné PUTOVÁNÍ - nevnímal jsem to ale jako pouť - spíš jako cestu domů, k tate-zisn

* Podle čeho je možné označit představení za strhující? Jak se na kvalitu představení díváte vy?

Každý si představení označuje po svémk podle toho, co v něm to představení osloví. Já potřěbuji ke strhujícímu "představení" jako divák tři skutečnosti - divadelní překavepní (hru a hravost), ryzost - tj. sice nadaného ale nepředstírajícího herce, do jisté míry člověka z masa a kostí a pak cosi, čemu se moderní doba trošičku brání a to je docela obyčejná laciná KATARZE, takovej ten popud si ukápnout slzu anebo se drobet počůrat smíchy. Člověčinu ...

* Co podle Vás znamená rčení být nebo nebýt košér? tymanima

Košer - je vnímáno jako něco, co se dá "spolknut", všechno, ze čeho se obrací žaludek, mrtvých dobytčat, levoty, pomluv a křivého jednoná, nedodržení slova a vyčůranost - to všechno je nekošer. Z hlediska judaismu je to maličko komplikovanější, a klidně mi napiš osobní dotazy - proberem to (až k obřízce( -acb-

* Divadlo by mělo v dnešní době razantně nastavovat zrcadlo moci , což se Vašemu souboru dost daří. Díky. Jana

Díky jano, to je víceméně NO COMMENT, vyřídím to souboru a zkusíme vás i do budoucna NEZKLAMAT - vždyť jsme tu pro vás, pro naše (klidně i nespokojené ale rozhodně vždycky NEPODVEDENÉ A NEPODVÁDĚNÉ) diváka. Dík

* V ktorej z divadelných profesií ste sa cítili najviac ak ryba vo vode? Heni

Heni - jako překladatel divadleních textů. To je fakt nádherná práce. Vidět to v duchu už "na jevišti" pracovat s cizím jazykem a neznámým myšlením autora, zpívat si to v duchu tak,- já mluvení považuju za zpěv duše, i když je to próza -- tedy zpívat si to tak, aby to šlo takříkajíc "do huby", aby to bylo živý a odpovídalo stylu hry, wauuu to je fakt LOL

* Verite si? janka

Jak v čem :-))

* Jsi hezkej chlap. Proc ses nesvlik v Kanibalech nebo v Pisku?

Já se nahotě nebráním, jen respektuji požadavky režie. Kdybych měl potřebu vytahovat péro, můžu si ve frcu koupit dlouhej kabát a zajít někam do parku... :-)) Ale na druhou stranu, chceš mne vidět nahatýho ?

* Často překládáte. Zajímalo by mě, kolik času jste věnoval například překladu kratší hry Faidra - Z lásky od Sarah Kane? Nevíte, jestli se (kromě pár představení loni v Boudě) chystá někde u nás její uvedení? Pavel

Zapomněl jsem ještě specifikovat tu dobu překládání. Ono je to vždycky ani ne tak o ůrychlopřekladu", to jsou pak ne překlady, ale spíš zakázky, které pak duní , jako když se překládají brambory z vlaku na valník ... ale o době odstupu. Tzv. "vysedět si ten překlad". tj. člověk přečte, popřemýšlí, začne překládat. Po dvacáté stránce už mu tam přeci jenom vlezou nějaké ty anglismy nebo germanismy. To je potřeba vidět tak o tři tejdy později znovu a teprve potom se s tím poprat. Anebo naražíš na slovní hříčku, co s ní. Jaká je ta nejlepší varianta. Je to ne o obsahu slov, ale o obsahu obsahů ...

* Vaše divadlo má specifickou dramaturgickou linii - má ve městě Ústí nad Labem na růžích ustláno? skoskom

Divadlo - žádné - nemá mít na růžích ustláno. Proto ty růže o premiérách. Jiné si moc nezasloužíme. Ale na druhou stranu DIVADLO MÁ MÍT PRÁVO NA EXISTNCI. Domnívám se, že nás ještě nějaký ten pátek existovat nechají...

* Dá sa nájsť súvis medzi vašim dvomi "láskami" - divadlom a mapovaním židovských cintorínov?

Asi těžko. Sám si říkám, kudy ta spojnice vede. Když to odlehlčím, divadlo - to jsou samý lidi, hodně slov, ne vždy docela upřímných, někdy i umělé problémy a věčné hledání. ti na krchůvku 1/ mlčej 2/ nemaj problémy (ani umělé) 3/ jsou upřímní 4/ a ti židovsští potřebujou pomoc.. Kdo by na ně pomyslel a postaral se o ně... navíc, divadlo je o !humanizaci" světa a okolí, a vytěsňovat faktor smrti - to z nás činí bestie. Víš co je můj sen: funebrácký divadlo. Dohodnout se s vedení jednoho supermarketu, aby mi půjčili jednu "chodbičku". začínalo by to křížkama, svíčkama, věnečkama, pak by přišly stuhy, urny, pomníčky pak různé katalogy na rakve a na konci, namísto pokladny - čer ý otvor : TAK SEM SI DĚDEČKA DOVEZTE, VYBAVTE A PĚKNĚ V RÁMCI SUPER-MARKET-NÁKUPU HO TADY ZASUˇNTE, ON UŽ NĚJAK SHOŘÍ... Takže nějaká spojnice přeci jenom asi jo.. Jen nevim, jestli už náhodou nejsem moc nekrofil...

Nethovor

* Definice Jana Nebeskeho v jedne vete? Dekuji

Křehký hledač svobody, mnoho nenamluví, valice moc inspiruje a vidí. Vidí celek. Neschovává se a nic...

* Vystupujete v inscenaci Pan Theodor Munstock, můžeme říci v již kultovní inscenaci. Jak se na daný text díváte s odstupem od prvého uvedení? sorvon

Na text jsem se podíval před prvnínm uvedením a dodnes ho mám rád. Na jevišti je to stále (i když zrající) situace o tom, že život má smysl i v paradoxu. Nemám příliš důvodu své pohledy měnit. Ne že bych byl zásadně proti, ale zatím mne nic ( s výjimkou Musíme si pomáhat a Kanibalů) nepřivedlo k tomu, abych ho měnil...

* Cítíte se být hercem s ředitelskou duší nebo ředitelem s hereckou duší? basokr

Citím se být duší, která hraje divadlo a je ředitelem divadelního domu, kde se to divadlo odehrává

* Kdyby jste se mohl setkat s Bohem a mít na něj jednu prosbu, co by jste si přál?

Uff - ale na to přišel už Šlomo, podle jedné midrašické pohádky. Když se tě král zeptá, co bys rád - nejlíp je říci mu: Tvoji dceru, Pane ... a tím dostaneš všëchno, koně, území, poklady i dceru (pod královskou dcerou - Bat malka) vnímá judaismus Harmonii a Moudrost ...

* Co připravujete za premiéry? klim

Vše je uvedeno na našich internetových stránkách www.usti-nl.cz/cinoherak

* Neuvažoval ste o sformovaní divadla židovskej menšiny? Peter

Uvažoval, Peter, ale protože si myslím a rád bych to i ukázal, že Židi jsou Lidi, domnívám se, že není dobré dělat ausgerechnet židovské divadlo. Ono by se to mohlo zvrhnout v modičku (jako byl blahé pamětři ŠALOM) a nakonec by to tý člověčině uškodilo. Ale zauvažuje-li o tom někdo, rád mu budu maximální měrou nápomocen. Maximální - tj. kam mi moje přesvědčení, zkušenosti a svědomí dovolí dojít... :-))

* Co vás v poslední době nejvíce potěšilo?

Po všech peripetiích s otevířáním divalda, po politických tanečních (Dobové tance + Foxtrot) mne ze všeho nejvíce potěšily dvě skutečnosti -- Ústí, kdysi vykořeněné město má už svoje mladé a patriotické (v dobréms lvoa smyslu) podhoubí 2/ lidská chuť hrát si (hravost a tvořivost) nejen u nás v souboru po dvou letech po povodních je pořád ještě neuvěřitelně silná. Tím se dá zvítězit i nad Spielbergem...

* Nakousl jste financování divadla v roce 2005 - nakolik Vám vyhovuje statut příspěvkové organizace?

je to v této finanční nejsitotě jediná spolehlivá jistota, nechci-li nutit diváka, aby platil na činoherák jako na Johanku z Arcu, tj. okolo 450 korun... Soukromí být nemůžeme, ztratili bychom šnaci hledat a nacházet, padat a zase se zvedat..

* V inscenaci SHOPPING AND FUCKING hrajete takového zajímavého obchodníka, máte obchodování v krvi. Je možné říci, že herectví je jakési "obchodování" s osudy? krucja

Jsou dva typy herectví 1/ obchodování s osudy 2/ obchodování s osudem Ti co obchodujou s osudy, jsou tzv. všestranní herci, ale možná že něco málo předstírají, ti co obchodují s OSUDEM, dávají i do Oidipa kus svýho osudu...

* Kdy Vám po vytopení divadla bylo nejvíce ouzko? kotrda

Když mi moji nejbliží spolupracovníci na jedné celosouborovce nadhodili "že Kopu za magistrát" -- joooooj to bolelo..

* Má Hamlet pravdu ve svém monologu být či nebýt - je to skutečně stěžejní osudová křižovatka pro každého člověka?

Není - respektive až do chvíle, kdy člověk neuvažuje o sebevraždě... Pak samozřejmě stěžejní je :-)

* Máte čas studovat při svých ředitelských povinnostech velké role? batek

Já už pár sezón spíš posluhuju, málo dědků a králů a mladí jsou daleko talentovanější, nicméně bych možná položil otázku - mám dost vůle svědomitě ředitelovat při tom skotačení na jevišti ? :-))

* Úzce spolupracuje s Divadlem Komedie - čím jste si blízcí? Čím naopak rozdílní v dramaturgii?

Při těchto paralelních snahách a snahách o paralelu doporučuji vždy - najdi si ty pdoobnosti sám, milý diváku -- Pámbu je JEDEN (Echad) tzn. každej útvar, každé stvoření, každej jedinec i divadlo je v něčem zaměnitelné, ale hlavně jedinečné a zároven v jedotě....

* Je možné označit v Čechách místo, kde je nejstarší židovský hřbitov?

Jistě

* V každém správném mužském je prý pořád kousek malého kluka. Platí to i pro vás? Ilona z Brna

Ne, protože já eště pořád nejsem mužskej. Natož správnej. Jenom je mi těch 45 roků :-))

* Kdo vás v životě nejvíce ovlivnil?

Každý po svém, a dohromady je to nejvíce. A neber to nafoukaně, ale ze všeho nejvíce já sám. Já si propil slinivku, já se přihlásil do konkurzu, já jsem svým postoem a skutkama lidem buď k dobrému anebo k nedobrému vzpomínání, ke vzteku anebo ke vztahu. Takže nejvíc asi se ovlivňuju já (potvora) sám

* Jaké mají podle Vás v současné společnosti Židé postavení? Myslíte si, že se už posunula hranice tolerantnosti mezi lidmi natolik, že můžeme říci "no problem"? Děkuji za odpověď, můj dotaz si nevykládejte zle? Trouml

Doba, kdy budou mít Židé"some problems" teprve přijde a dost možná i díky tomu, jak se Židé ke společnosti postaví. Jiná skutečnost se týká toho, že nějakej debil chce posílat do ploynu židy, cikány, buzeranty a včelaře... To problém je. A jak ho řešit? To je na hoooooodně dlouhej chat. Pokud máš fakt problémky s postavením Židů a judaismu v týhle spoelečnosti, ozvi se mi na mýho soukromýho mejla j.achab@volny.cz

* Máte rád dážď v Prahe? Miky

Záleží na tom, kolik má zrovna knížek v baťůžku

* Počítač je pro vás každodenní sluha nebo sloužíte vy jemu? herevere

my si to střídáme

* Hrajete i v televizi. Většina herců tvrdí, že mají problémy se „na sebe dívat“. Jak to snášíte vy? Eva z Klatov

Moc jsem toho nenatočil, takže to netvrdím. jasně, když se člověk vidí, říká si, jo to mohlo bejt jiné .. anebo: proč to nevystřihli... ale Evo, víš s čím mám největší problémy? Dívat se na to, jak moc jsou lidi před kamerou ochotni podstoupit, aby se pak na sebe "nemohli koukat" ...

* Je otevření Vašeho divadla provizorní a bude se ještě dodělávat nebo je již definitivně hotovo? Klim

Klime, stěhoval ses někdy do nového? Bylo to sice definitivní, ale nedodělávalo se tu a tam něco ?

* Chodíte do divadla jako „do práce“? Lukáš

Jen, když si jdu pro výplatu. Proto člověk u divadla skončí, aby byl furt ve škole ( i s těma prázdninama) a ne v práci.

* Myslíte si o sobě, že jste technický typ?

Ani omylem

* Zajímalo by mě, proč nehrajete v Kanibalech také v plenách jako ostatní vězni (s výjimkou dvou mrtvých a Strýčka)? Má to nějaké opodstatnění nebo jste se prostě jen nechtěl svléknout? Podle mě se v této situaci od ostatních čtyřech Vaše postava nijak neodlišuje a ani není jediná, která spoluvězně nakonec jedla. Jinak děkuji za netradiční a působivý zážitek, Ivana

* Vážený pane Haidlere, Vaše divadlo čeká zítra slavnostní den. S jakými pocity vstupujete na svou domácí scénu od onoho okamžiku po povodních. Neměla obnova Vašeho divadla, stavební práce apod. negativní vliv na Váš vztah k divadlu? skarkino

Ne, ne, ne, na vztahu k divadlu se to nepodepsalo, jenom jsem přestal třídit odpady. Ale brzo se k tomu zase vrátím. Třídit jsem je přestal proto, že vida kolik financí dneska všechno stojí a jak se s nimi nakládá, nemá asi cenu se zalamovat tříděním plasů-- A vrátím se k tomu proto, že i zklamání je vlastně pozitivní, protože nás vždycky dokáže vyvést Z KLAMU :-))

* Vážený pane Haidlere, děkujeme za velmi příjemný podzimní podvečer. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce

Slovo závěrem ? všechno teprve začíná...

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

listopad 2004

Roman SLOVÁK

18.11.2004
Roman
SLOVÁK

 

reklama

Žebrácká opera (MdB)

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor