zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Prof. PhDr. Miroslav

PLEŠÁK

Miroslav PLEŠÁK

* 1943

ČR

Miroslav PLEŠÁK - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 9.5.2005


* Vážený pane Plešáku, vítáme Vás, jak jste zatím prožil dnešní den a co vás dnes ještě čeká? Redakce

Dnešní dopoledne jsem prožil na Janáčkově akademii v Brně a potěšil mne zájem studentů, kteří se právě chystali na zlínský festival Setkání/Stretnutie. Já jsem už ve své pracovně v Městském divadle a přede mnou je jakýsi prolog festivalu - Albeeho Koza v inscenaci mého někdejšího téměř žáka a později kamaráda a kolegy Martina Čičváka. Moc se těším na herce - Juraje Kukuru a Emílii Vášáryovou a další.

* Vystudoval jste češtinu - myslíte si, že se dnes mluví hezky česky? Roman

Myslím, že se bohužel mluví dost hrozně. A znovu bohužel, přispívají k tomu také média. Nejsem přitom žádný purista, ale když slyším třeba na Radiožurnálu písňové texty, zavedl bych snad nějakou redakční cenzuru. Vedle toho jsou tam totiž vstupy redaktorů, kteří jsou na úrovni. A pak je tu ten druhý vliv: když jsem si hrál se svou vnučkou a říkal jí, že přerušení hry jsme oznamovali větou "Tři korunky na hlavu, na mou duši nehraju", nevěděla, co to je. Pak mi řekla, že to dělají "jednoduše" a řeknou prostě "Stop time" Ale to už není o češtině.

* Letos se předsataví na festivalu Narodowy Stary Teatr Krakow, prosím dají se ještě sehnat lístky? Hana M.

Když si pospíšíte, určitě. V Krakově byste je jen tak nesehnala. Pořád tomu nemohu uvěřit, že jsme tak skvělé evropské divadlo přivedli do Zlína. A s Jerzym Stuhrem a Slavomirem Mrožkem k tomu. Nenechte si ujít!

* Dobrý den, moc se těším, až vaše divadlo přijede v červnu do Brna s představením Šumař na střeše. Mohl by jste mi říct, jak se Vám osobně tento muzikál líbí, a také prozradit, zda chystáte ve Zlíně nějaký další muzikál a jestli ano, kdo jej bude režírovat? Moc Vám děkuji a přeji krásný den. Pavla

V Brně hrajeme Šumaře na střeše 19. června v rámci velkého festivalu hudebních divadel na nové scéně Městského divadla. Je to muzikál, který považuji za mimořádně skvělý a mám radost, že naše inscenace je také svým způsobem mimořádná. Zlínští herci nejen přesvědčivě zvládají dramatické situce, ale jsou také obdařeni pěveckým talentem. V muzikálové linii budeme pokračovat, v příští sezoně Mužem z kraje La Mancha. Jméno režiséra zatím tajíme.

* Čeho si u svých spolupracovníků nejvíce vážíte? Aleš

Pracovitosti a lidské poctivosti.

* Zdravím Vás pane Plešáku, jak v roli uměleckého šéfa, ovlivňujete sestavování dramaturgického MD Zlín? Marek z Prahy

Protože jsem profesí dramaturg, dost se do toho pletu. Ale v prvé řadě přemýšlím o námětech a názorech kolegů. Taky mi záleží na tom, aby režisér nikdy neměl pocit, že se mu něco přiděluje. Dělá-li věc ze zájmu a přesvědčení, je to půl úspěchu.

* Nezapomenutelnou se pro mne stala inscenace Věc Makropulos zlínského divadla před lety v hlavní roli s geniální herečkou paní Doležalovou. Které ze současných hereček bude svěřena tato role v přiští sezoně?

Taky na tu inscenaci a Jarmilu Doležalovou často vzpomínám. Doufám, že naš inscenace bude i poctou této "nesmrtelné" herečce i dalším kolegům, kteří spoluvytvářeli ducha zlínského divadla. Ale na obsazení si musíte počkat stejně jako naši herci.

* Pracujete i s amatéry v Karolince. Co vám to jako profesionálovi přináší?

Radost, víru v budoucnost divadla, ve zdravý rozum a talent obyčejných lidí, kteří nepotřebují promrhávat své životy sledováním falešných příběhů jiných v televizi.

* Myslíte, že divadlo může být "duše města"? Zdeněk

Jsem si skoro jist, že naše divadlo takovou duší města je. Zvláště pro Zlín, vybudovaný na principu věcnosti a strohé, byť úchvatné funkcionalistické architektury, má divadlo jako cesta do spletitého nitra člověka i jeho dějin nazastupitelný význam.

* Jaké máte vzpomínky na Evalda Schorma? Sorvon

Nevyslovitelné a sentimentální. Často se jezdil do Zlína a do našeho divadla "zašít", i když tu zrovna nerežíroval. Byl to člověk, který v sobě nesl celou tíhu a bolest lidí okolo sebe, i když to nedával najevo a pro každého měl slůvka povzbuzení. Právě teď se dívám na jeho portrét nad svým stolem - s názvem jeho filmu Odvahu pro všední den. Občas mi dodává sílu.

* Jak se vám líbí ve Zlíně? Holid

Moc. Mám rád město i jeho okolí, narodily se mi tu děti. A mám rád Zlíňany za jejich pracovitost a jistou velkorysost.

* Jací jsou podle vás dnešní mladí herci? Krucja

Mladí herci, jak je znám z JAMU i z divadla, jsou podle mne velmi kvalitní lidé, kteří o svoji práci mají hluboký zájem - a kteří jsou velmi upřímní.

* Na kterou inscenaci z bývalých let nejvíc vzpomínáte? Batek

Na Cyrana z Bergeracu s Gustavem Opočenským, na Hajdova Krále Leara, Skopalova Moliera, Balaďovo nastudování Úkladů a lásky, a taky na Hynštovy režie her Karla Semeráda, zejména Vzhůru do údolí. A samozřejmě na Holečkovu Těžkou Barboru V+W. Pokud jste měl na mysli inscenace před rokem 1989.

* Jak důležitá je pro vás kritika? Michal, Zlín

Pokud je psána s erudicí a se zájmem analyzovat inscenaci, je pro mne opravdu důležitá. Bez ohledu na to, je-li příznivá, nebo ne. Ale dobrý kritik by měl i v případě nesouhlasu neotrávit předem svým názorem diváka a povzbudit ho k návštěvě divadla. Školní klasifikaci v případě umění neuznávám.

* Od zítra se v Městském divadle ve Zlíně uskuteční již desátý ročník česko–slovenského festivalu dramatických novinek Setkání 2005 Stretnutie. Na co Vy sám se letos nejvíce těšíte? Jan z Plzně

Možná mi to nebudete věřit, ale těším se na festival jako na celek, pro tu možnost vidět spoustu nových inscenací, které bych fyzicky nemohl jinak absolvovat, a pro možnost konfrontace s naší vlastní prací. Už jen fakt, že si na takovou konfrontaci, dalece přesahující region Zlínského kraje, sami troufáme, svědčí o určitém sebevědomí divadla.

Nethovor

* Máte rád inscenace ruské klasiky? Pavel

Zejména Čechov a Dostojevskij jsou mými autory, ale je tu i Ostrovskij, Andrejev a další. Ostatně i velká americká dramatika a literatura je odvozena od ruské klasiky.

* Kam chodíte na výlety? Jak často. Můžete doporučit nějakou pěknou trasu na Moravě? Vitokaba

Trasy bych nestačil popsat. Ale každý rok poslední dubnovou sobotu překonáváme s přáteli Pálavu - od Mikulova do Popic, 19 km. Pravidelně od roku 1963 si tak uvědomujeme jaro.

* Venujete sa aj vy písaniu divadelnej kritiky? P. Z.

Už ne, bylo by to v etickém rozporu s mým současným povoláním.

* Máte rád své studenty? Jak moc? A kdy nejvíce/nejméně? Janka

Své studenty mám opravdu rád a někdy jsem na ně proto málo přísný. Krajní polohy nejvíce-nejméně nerozlišuji, vědí, že bych nesnesl, kdyby mi lhali, takže se naše vztahy odehrávají na principu vzájemné důvěry. Zatím mne to nezklamalo.

* Na čo by sa podľa vás mal v súčasnosti zameriavať divadelný výskum? Ján

Na sociologické zkoumání toho, kdo vlastně jsou naši diváci a kdo by jimi mohli být. A na hlubší zkoumání podstaty herecké tvorby, což je téma nekonečné, nezodpověditelné, ale tolik lidské.

* Bavila vás spíš spolupráce s režiséry jako dramaturg nebo jste měl vždycky režijní ambice? Mikuvila

Spolupráce s režiséry mne vždycky bavila, měl jsem štěstí na skutečné osobnosti, které se svou poetikou výrazně lišily, ale měly vždy lidský grunt a charakter. K vlastní režii jsem inklinoval vždy spíše jako dramaturg, který si chce prohloubit svoji odbornou zkušenost. Ale baví mě to.

* Bavila vás novinařina? Tesamila

Bavila mne zejména práce v měsíčníku Index, častější periodicita mne spíše stresuje, i když časový tlak je někdy moc dobrá věc. Jako teď.

* Pekný pozdrav do Zlína. Pán Plešák, využivate v súčasnosti, keď ste na pozícii dramaturga MD Zlín pri zostavovaní jeho dramagurgického plánu aj svoje vedecké vzdelanie alebo dáte skôr na divácky vkus a výber podľa toho, čo naplní divadelnú kasu? Hanka z Bratislavy

Dramaturgický plán by se neměl vytvářet podle krátkodechých a pomíjivých kritérií obecného vkusu. Nechceme konkurovat zábavným televizním show, o nichž se sami nevyjadřujeme uctivě. Pořád věřím, že divadlo má přinášet katarzi, ať už prostřednictvím hlubokého prožitku jiného lidského osudu, nebo očistu smíchem jako prostředkem poznání.

* Vážený pane Plešáku, děkujeme za fajn pozdní jarní odpoledne, přejem úspěšný průběh festivalu Setkání 2005 Stretnutie, Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce

Děkuji za otázky, byla to pro mne nejen zajímavá hra. Na shledanou v hledišti zlínského divadla!

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

květen 2005

Erik PARDUS

4.5.2005
Erik
PARDUS

Pavel BAĎURA

25.5.2005
Pavel
BAĎURA

 

reklama

OLDstars

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor