zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Michal

HÁBA

Michal HÁBA

Michal HÁBA - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 18.4.2011


* Vážený Michale, vítáme Vás při setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Skvělý, děkuji. právě jsem stavěl kulisy na večerní představení v disku. no a až skončí tento nethovor, půjdu se podívat na představení do K4 - nikdy jsem tam nebyl a jsem na ten prosotr zvědavý. Akorát dnes se tam hraje představení O holčičce režisérky Lucie Ferencové. A jelikož tu inscenaci velmi oceňuji, jdu se podívat znovu.

* Plánujete po absolutoriu založit vlastní skupinu? Mojo

Dosud jsem o tom uvažoval jako o troufalosti, ale čím víc se mi s blížícím se koncem školy uvolňuje čas, začínám o tom uvažovat. myslím, že koneckonců je to taky dobrý prostředek, jak nějak kontinuálně hledat další možnosti divadelní práce.

* Jezdíte trampovat nebo klobouk na vašem portrétním fotu je jen pro "zajímavost"?

klobouk na té fotce mám proto, že je to fotka z představení. konkrétně je to z Ubu antikrista, kde na konci občas hraju Boha.

* Viděla jsem vás v Ptačím sněmu. Baví vás hraní? Hana L.

no a k tomu hraní: moje hraní vzniklo spíš jako legrace, v disku jsou to jen drobnosti - v ptačím sněmu i v ubuovi, ale docela mě to baví: hlavně je to dobrá zkušenost pro režijní práci: vylézt před diváka a zjistit, jaké to je, o co vlastně jde. například mi došlo, co všechno je ta "komunikace" mezi hercem a divákem - že hraní není "předstírání" postavy, naopak že jde o uplně opačný proces: ne o předstírání, ale o otevřenost, o maximální míru sdělnosti. čili opravdu dobrá zkušenost.

* Jaký je váš úplně první divadelní zážitek? Milena od Plzně

hm.. nevzpomínám si uplně. divadlo mě dlouho moc nezajímalo, spíš jsem se - i kvůli vlivu rodiny - věnoval filmům. tuším, že divadlo jsem neměl zájem proto, že mi přišlo přepjaté, často falešné (dnes bych asi řekl "předstíravé") a hlavně mě už víc bavilo si divadelní hru si přečíst, než ji vnímat na jevišti a ještě tomu věnovat tolik času. mám ale matný dětský zážitek z představení zkrocení zlé ženy v činoherním klubu - to mi prvně přišlo dobré. a docela velký zlom přišel, když jsem začal dělat uvaděče v arše a viděl nickname od skutrů - na nich mi došlo, že divadlo lze dělat i "jinak" - například autorsky - a ten zájem mě pak dovedl na alternu.

* Jaké to je odpovídat na otázku - jaké je Tvé povolání, jsem režisér...?

je to blbé. člověk si pak přijde tak nějak nepokorně. takže radši odpovídám, že studuju divadelní režii, než abych tvrdil "jsem režisér"

* Proč se představení v DISKU jmenuj Hamlet, když to je o něčem jiném? Zen

ono se nejmenuje Hamlet, ale hamlet - s malým počátečním písmenem. jinak ta geneze názvu je zdlouhavá: začali jsme dělat autorský projekt s výchozím bodem téma normalizace. na začátku se to mělo jmenovat chataři. ale přišlo nám to blbé. pak si někdo všiml, že do disku se docela dost chodí na "titulovky". tak jsme si řekli, že to bude hamlet. no ale protože se jedná o autorský projekt, tak se nám tam ten hamlet začal plést a říkat si o své místo. například se naše hledání tematicky točilo kolem předstírání (to jsou ty ustálené výroky "normalizace - to bylo všudypřítomné předstíráníů) - hamlet také předstírá, předstírá šílenství, a to aby odložil rozhodnutí, aby nemusel rovnou jednat. v podstatě situace hamleta rovná se situace člověka za normalizace. to samo ale není moc originální, ba přímo to až zavání klišém. ta pointa je zárroveň o tom, že situace hamleta se rovná i situací nás "studentů-divadelníku", kteří chtějí řešit minulost, udělat o ní "výpověď": hamlet musí řešit to, jak se vyrovnat s hříchy svých rodičů - čili: jak se mladá generace má vypořádávat s minulostí. někde jsem psal, že ta inscenace má trojí téma: divadlo, normalizaci a češství. to hamletovství je v inscenaci dvojí - a proto se inscenace jmenuje hamlet.

* Váš Hamlet vzbudil dost kontroverzní ohlas. Baví vás takhle provokovat nebo je to prostě vaše vidění světa? Karel, Mělník

hamlet mi přijde uplně neprovokující.jeden z důvodů, proč jsem s i nsceancí nespokojený, je rávě jeho mírnost. je to trochu výsledek toho, že jsem si ukousl moc velké sousto na dané poměry. za prvé to byl čas, tedy dva měsíce, což je málo na autorský proces a druhé je to, že se jedná o školní představení. a soubor studentů je vždy v něčem uměle spojený kolektiv. tedy přesněji - není spojený společným zájmem, ale spíš náhodou přijímaček atd. čili i ten názor na normalizaci se dost různil. a proto je hamlet v něčem až moc kompromis. ale myslím, že tom hlavní je to upřímné - je to víc než o normalizaci o tom, jak se takovou normalizací společnosti vypořádávat, "očima dnešní mladé generace"(jak už je asi napsáno v programu. nemám potřebu provokovat, to že moje práce vzbudí pohoršení, mě často překvapí. určítě to ale není důvod, abych něco zmírňoval. Obecně a globálně si myslím, že to hlavní na umění je, aby nenechávalo člověka lhostejným.

* Omlouvám se za osobní otázku, jste věřící?

Nejsem v žádné církvi. měl bych říct, že nejsem věřící, protože nevěřím v boha. ale jestli se něco neustále vrací do mé tvorby, tak je to ježiš kristus. je to i jedno z témat, co bych chtěl případně rozvíjet dál. protože spravnou víru beru hlavně jako aktivní hledání, jak dobře žít: v tom mě ježíšovo poselství zajímá. na druhé straně mě zajímá právě to, jak se dnes víra často bere naopak jako alibi: "mám víru, smysl života vyřešený a hotovo". to rp mě fascinující negativní jev, to by mě bavilo řešit i skrz divadlo.

* Jaké téma vás láká k zpracování? Mirek

musím být stručnější: vida, zde je odpověď v předchozí odpovědi.

* Zajímalo by mě, jaké divadelní představení vás v poslední době oslovilo? Gábina

velmi mě oslovilo představení nach moskau berlínského volksbuehne. fascinovali mě hlavně herci - jak dokážou hrát zcela otevřeně k divákům, jak jsou ochotní "být vydáni všanc" a neposledně, jaký mají ohromný nadhled. skvělé je samozřejmě spílání publiku nebo muž bez minulosti. z míň známých je to například benjamenta již zmíněné lucky ferencové.

* Dneska se mezi divadelníky honě řeší, co je to vlastně alternativní divadlo. Co je to podle tebe? Ivo

to je samozřejmě téma na dlouho. ale v zásadě si myslím, že v česku alternativu vymezuje jedna věc: alternativa k tradičnímu druhu divadla: tou je v evropě činohra. pak je tu ale věc, že alternativu vymezuje také proces, čili to jak vzniká inscenace. samozřejmě do alternativy se dá zahrnout leccos, koneckonců - je to termín, který je "pohbylivý" -jedná se přece o alternativu k něčemu. dost se řeší, že u nás na KALD často vzniká činohra - "tak jakáže potom je to katedra alternativního divadla" - konkrétně to bývá vztahováno na poslední inscenaci našeho ročníku. myslím, že tady je ta alternativnost hlavně v myšlení. v myšlení tvůrce a jeho ochotě znovu a znovuobjevovat,o čem vypovídá a jak, jakým způsobem to dělá.

* Co máš na povolání herce nejraději? Radka, Pha4

jen zdůrazním, že nejsem herec a jestliže se mi staně, že někdy trochu hraju, je to přece jen bokovka, jak už jsem psal výše. hraní mě zajímá hlavně pro mou hlavní pracovní náplň - režii. vést dobře herce je to nejdůležitější, naučit se to je nikdy nekončící práce, protože koneckonců, každý herec je jiný. i proto jsem začal tak drobně účinkovat - skoro se mi ani nechce říkat "hrát".

* Michale, které divadelní představení z těch, co v nich hraješ - nebo jsi hrál - tě nejvíc baví? Klárka

já toho moc opravdu nehrál. ale nejraši si zahraju boha, ne ani tak proto,že tou postavou je bůh,a le proto, že mě bavilo tu postavu "stvořit": stalo se to úplnou náhodou: ubua jsme zkoušeli jako mezinárodní projekt a proto jsme ho zkoušeli se třemi skupinami herců:a protože v polsku bylo herců míň, tak jsem si zaskočil na scénu... a bylo.

* Kterou ze svých dosavadních rolí jste měl nejradši? Milena, Brno

viz. předchozí otázka: jen doplním, že pokud se nejedná jen o "role", pak asi stejně mám nejraději ubua - tím myslím to, jak jsem spokojený s inscenací z hlediska celku. ubu má pro mě dobrou energii tím, co chce říct a jak v sobě věci pojí. myslím, že se nám často nepodaří ho zahrát dobře, ale když se nazkoušený tvar opravdu podaří v představení konkrétního večera naplnit - pak je to zážitek.

* Michale, hezké odpoledne. Pokud cestujete, kde jste byl nejdál? A kdybyste si mohl vybrat, kde byste chtěl žít? Monika

cestuji velmi rád. nejdál jsem byl asi v batumi, kde jsme s přítelkyní skončili, když jsme stopovali tureckem. rád bych žil chvíli v berlíně, kam bych vyrazil na pracovní stáž do nějakého divadla. ale opravdu rád žiju v praze.

* Pojedeš letos na Hronov? Jirka

na hronově jsem dlouho nebyl a asi to nestuhnu ani letos, ale jistě tam ještě někdy rád zavítám.

* Ahoj, co máš nejraději na talíři? :) Martina

inu hlavní je, abych neměl na talíži každý den to samé, v opačném případě jsem velmi tolerantní.

* Piješ pivo? A spíš doma, nebo někde v hospůdce? :0) Barbora

rád si dám pivo, lépe než v hospůdce na zahrádce.

* Kdybys si mohl zvolit jakoukoliv herečku pro milostnou scénu, kdo by to byl? .) Dan

tak zvolím svouji přítelkyni, je to herečka z mého ročníku.

* Nemám dotaz, jen kompliment. Jseš pěknej kluk... .) Lída, Modřany

děkuji, jestli posuzujete podle fotky, tak z jiných úhlů je to horší.

* Michale čteš rád? Máš nějakou oblíbenou knížku? Dana

čtu velmi rád, pročetli jsem celé své dospívání. ale nerad tvrdím, že některá z těch knih, co jsem kdy četl, je moje nejobléběnější.

* Moc se mi líbí kampaň na představení Ubu Antikrist "Vem svou holku a pivo do divadla"! To jste vymýšlel Vy?

to jsem nevymyslel já. já se té kampaně trochu bál, takže díky za tento kompliment a vyřídím ho autorce tereze sochové,která pracuje jako vedoucí produkce v disku.

* Píšete, že jste stavěl kulisy na večerní představení.. To si režiséři v DISKu dělají sami?!

kdepak, to si režiséři nestavějí sami. dělám to proto, že je to prý průprava k tomu, aby se jednou člověk mohl stát prezidentem. (ale hlavně si potřebuju něco vydělat)

* Celý svět je scéna, jak řekl klasik. Souhlasíte s tím? Alena, Karlín

může to tak být. ale jestli ano, pak si nemyslím, že je to metafora toho, že lidé "předstírají a nasazují si falešné masky". jestli v něčem je tahle metafora platnou, tak proto, že všichni jsme vystaveni pohledům druhých, že ten vztah já-ty odpovídá vztahu herec-divák, zkrátka, že divadlo je komunikace a život to samé. zkrátka jsme neusále vystaveni jisté "scéničnosti".

* Dobré odpoledne, co děláš, když nehraješ? Nala

hm... jsem?

* Michale, máš nějakou hranici, jakou práci bys jako herec už nikdy, nikdy nevzal? Byla by to třeba reklama, účast v politické kampani nebo něco jiného? Aleš, Pardubice

nejsem herec, myslí, že tohle ani nikdy řešit nebudu. ale je pravda, že jednou jsme se byl zapsat do castingové agentury, že bych si někdy mohl vydělat něco jako komparz, tvář v davu. už jen dělat úsměvy do foťáku pro mě bylo moc, takže kv ámi popsaným hranicím asi nikdy ani nedojdu. jinak ale třeba nahota na jevišti mi nevadí. beru nahotu jako jiný té věci, která mě na herectví zajímá: že je důležité, aby se herec pře divákem neskrýval, aby se neschovával za předstírání.

* V jakém filmu bys si rád zahrál? Silva, Pha 10

docela by mě ta zkušenost zajímala, někdy bych se k točení filmu jistě rád dostal, ale spíš režijně. inu, ale jestli bych chtěl hrát u nějakého režiséra, pak je to john cassavetes.

* Co máte momentálně před sebou? lu

moc toho před sebou nemám. trochu čekám, jak se to vyvine, i když neočekávám, že mě zahltí nabídky z nějakých divadel. hodlám vbrzku iniciovat nějaký ten projekt sám, na jiných participovat. na léto mě čaká, když se zadaří finančně, nazkoušet a hrát divadlo na venkově, po kterém bychom jezdili s koněm a maringotkou. v malé sestavě jsme tak učinili již v létě 2008 a rádi bychom to zopakovali: byla to velmi smysluplná činnost - přinášet divadlo tam, kde není.

* Vážený Michale, děkujeme za velmi příjemný podvečer. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce

asi není co dodat: děkuji za vaše otázky a za váš zájem, jsem rád,že jsem mohl všem odpovědět. samozřejmě: přijměte všichni mé pozvání do disku na ubua, ptačí sněm i hamleta, kdo ještě neviděl. nashledanou

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

duben 2011

Michal HÁBA

18.4.2011
Michal
HÁBA

 

reklama

The Met: Live in HD

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor