zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Ivo Kristián

KUBÁK

Ivo Kristián KUBÁK

* 1977

Plzeň

ČR

Narodil se roku 1977 v Plzni. Studium na MFF UK Praha. Absolvent oboru teorie a kritika na katedře teorie a kritiky DAMU (diplomová práce na téma Česká divadelní postmoderna a tvorba Jiřího Havelky). Student magisterského navazujícího studia oboru režie na katedře činoherního divadla DAMU pod pedagogickým vedením doc. Darii Ullrichové a Jana Nebeského. Články a rozhovory v Lidových novinách, dvouměsíčníku Loutkář, v tzv. studentském SADu, informačních bulletinech na festivalech Ostravar Ostrava, FEMAD Poděbrady, Šrámkův Písek, ...next wave/příští vlna... a Zlomvaz Praha, a v časopisu Hybris.

Ivo Kristián KUBÁK - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 25.2.2013


* Vážený Ivo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den? Redakce

Dobrý den, děkuji za pozvání. Dnes jsem měl pořadu dne především grantovou agendu. Umění se totiž člověk může věnovat jen občas - když má za co.

* Proč jste se rozhodl právě pro dráhu divadelního režiséra? Radek, Pha10

Jednoduše by se dalo říct: protože byl jako matematik neuspěšný. Ale cesta k režii byla samozřejmě složitější - měl jsem potřebu se vyjadřovat, reagovat, tvořit a myslím si, že právě divadlo je médium ve kterém to trochu svedu. A pak je ještě třetí důvod, a to je Pucciniho Tosca, kterou jsem viděl v roce 1992 v plzeňském Divadle J.K.Tyla.

* K režii jste se dostal oklikou přes různá další studia. Proč to tak bylo? Tamara

Život a okolnosti mě k tomu dofackovaly. Ale oba své předchozí obory využívat bez ustání. Ve studiu matematiky jsem nemohl pokračovat, protože jsem už neměl kapacity, teorie a kritika byla oslím můstkem kombinujícím matematiku a režii, a režie - o té jsem věděl už od gymnázia, že ji chci dělat.

* Kristiáne do jaké míry se můžeš jako režisér svobodně seberealizovat? Aleš

Naprosto svobodně, v rámci možností, které poskytuje produkce inscenace, na které pracuji. Jedinou výjimkou jsou školní práce, kde nade mnou ještě stále bdí pedagogové a moji svobodu z pedagogických a dlužno říct že i uměleckých důvodů trochu krotí.

* Jaká témata nejraději zpracováváš? Je téma, ke kterému se rád vracíš? Milan, Hradec K.

Těžko generalizovat. Mám rád témata související s lidskými vztahy (to je popravdě řečeno ale skoro každé dramatické dílo), ideálně vykloubené (to to také moc nezužuji), tragicky končíčí (stále široký pojem) a především osobní a rezonující. Dalo by se to nazvat jako dekonstrukce člověka ve vztazích a společnosti.

* Pane Kubáku, jak si vybíráte text, který budete inscenovat? Jaký máte přístup ke klasikům? Zdeněk, Praha 2

S tím, čemu se obecně říká "klasika", jsem přišel do styku především na DAMU. Současně se ale inscenaci žádných textů nebráním, jen u klasiky je samozřejmě nutné ji dnes nahlížet kriticky, prozkoušet její trvalost v současnosti. Zatím si ale užívám ve vlastních projektech svobodného výběru a díky své dramaturgyni Marii Novákové i autorského přístupu.

* Jaký máte ze hry Otcizení pocit? Eva

Dobrý, ale bolestný a osvobozující. A asi lepší než většina rodičů, o kterých se v inscenaci hovoří a kteří ji zhlédli.

* Můžeš popsat svůj režisérský styl? Tomáš

Zajímavá otázka. Každá inscenace vyžaduje individuální přístup, ale obecně se snažím vždy pracovat důsledně nad textem i v prostoru v tandemu se svojí dramaturgyní a především vycházet z herců, jejich osobností, nápadů a schopností.

* Trpí režiséři před premiérou divadelní hry trémou jako většina herců? :) Dominika, Holešovice

Příšerně. Kolikrát si nedokážu ani sednout nebo vydržet celou premiéru v sále.

* Co byste si přál, aby si divák z Vašeho představení Otcizení odnesl? Libor, Pha4

Že každý otec je jiný. A že je možné se otci vzepřít, poučit se z jeho úspěchů i chyb, nebo se naopak jím nechat pohltit. Ale myslím, že není snadné tohle zobecnit.

* Chodíš někdy do divadla i jako divák, do kterého nejvíc? Pavlína

Chodím neustále do divadla jako divák. V poslední době ale spíše než konkrétní divadlo nebo prostor vyhledávám osobnosti, jejichž práce mě zajímá, nebo ji chci poznat. V poslední době jsem tak například viděl Nebeského Gočára a Eyolfka, Polívkové Den opričnika, Radokův Troilus a Kressida, dnes bych chtěl jít na Dopplera Lindy Duškové.

* Jak se vám líbí Martin Hýča, když vás hraje v Otcizení? Anna / Stodůlky

Herecký projev Martina Hýči obdivuji celé studium, rád a často s ním spolupracuji a jeho interpretace mne samého je tak osobně ironizující a drsná, až mívám pocit, že vytváří skutečnou dramatickou postavu.

* Jak se vám pracovalo na Zlaté Koruně? Jak jste se k tomu dostali? Ivo, Pha6

Zdravím jmenovce! Na Zlaté Koruně jsme s Marií Novákovou začali na nějaký divadelní projekt pomýšlet okamžitě, jak jsme poznali areál mlýna a jeho majitele. Po intenzivních přípravách se nám povedlo v létě 2010 a 2011 uskutečnit dvě inscenace - Krabat a Vij, zamýšlená trilogie se ale nepovedla. V letošním roce tradici nejspíš převezmou mladší spolužáci z DAMU, protože zážitky ze společné (až téměř komunitní) práce ve Zlaté Koruně jsou jedny z nejintenzivnějších.

* Hodně se dnes mluví o tom, že dramaturg v divadle je zbytečný. Vy ale spolupracujete v dobře sehrané dvojce s Marií Novákovou. Co vám taková spolupráce přináší? Alena, Krč

Vzájemnou jistotu, podporu, pochopení. A kdo říká, že dramaturg je v divadle zbytečný, je buď génius, nebo by měl být odsouzen k doživotní práci bez něj.

* Jsi na nějakou svojí inscenaci pyšný? Věra

Velmi si vážím posledních dvou inscenací, Juráčkova Deníku 1959-1974 a Otcizení. Na obou jsme pracovali společně s Marií, na Otcizení ještě v trojici s Martinem Hýčou a jestli jsem na něco pyšný, tak především na fungující spolupráci v obou týmech, které jsou i částečně personálně propojené.

* Viděla jsme vaše Deníky v Rock Café. Je pro vás zpracovávat nedivadelní texty zajímavější než inscenovat původní dramatický text? Kateřina

Je zajímavé hledat jazyk, kterým bude inscenace hovořit. A to je samozřejmě větší výzva u nedramatických textů.

* Vystudoval jste na DAMU kritiku. Jak se vy sám vyrovnáváte s kritikou bývalých kolegů? Olda

Rád si ji přečtu. Rád si přečtu kritiku, která má hlavu a patu. Dokonce kritiky i vyhledávám. Jen mám občas pocit, jako by kritická obec měla uvaleno nějaké embargo na naše inscenace.

* Jakou má podle Vás divadlo úlohu v současné společnosti a jestli má v době filmu a internetu, vůbec budoucnost? Pavel, Modřany

Jedinečnou, politickou, aktuální a mnoho dalších. Film ani internet nemohou poskytnout to, co poskytuje divadlo - událost vznikající právě tady a teď, trojrozměrně. A když tahle událost skončí, nic po ní nezbude, jen to, co si odnesete domů vy sami.

* Funguje ještě vaše skupina Tygr v tísni? Jestli ano, co připravujete? Radek, Hloubětín

Funguje, Tygr v tísni je projektové uskupení, ale pod jeho hlavičkou stále vznikají další a další inscenace. Nejbližším projektem je Meyrinkův GOLEM, chystáme jej v srpnu/září 2013 - chtěli bychom oživit kombinací mnoha známých divadelních metod a postupů dům někde na Praze 1. Nepůjde jen o site-specific, jak by to možná mohlo znít, ale spíše o jedinečný sdílený zážitek.

* Jakou muziku máte rád? Martin

Klasickou, oldies a pak především tu, u které mě hned napadá, do jaké inscenace by se dala použít nebo jaký dramatický text by se k ní hodil.

* Jak jste daleko s přípravou Golema? Můžete o tomto chystaném projektu prozradit více? Honza

Pokusil jsem se to shrnout o otázku výše, takže ještě dodám, že jsme teď v přípravné produkční fázi - shnáníme přesný dům, kde se bude GOLEM odehrávat, a oslovujeme jednotlivé spolupracovníky - herce hostující i absolvující na DAMU, performery, hudebníky, scénografy, produkční - neboť to vypadá, že jsme si tentokrát na sebe ušili dobrým nápadem bič v podobě asi tak šedesátičlenného týmu.

* Líbil se mi Punk Rock. Jak jste na tu hru příšli? Michal, Pardubice

Děkuji. Přivezl ji po zhlédnutí v maďarském Národním (myslím) Michal Dočekal, umělecký šéf činohry ND, a nezávisle na něm i Karel Heřmánek st.

* Dobré odpoledne, máte nějaký svůj režisérský sen? Je hra nebo autor, které byste za svou kariéru chtěl ztvárnit? Helena S., Brno

Chtěl bych si jednou zkusit režírovat operu, ideálně nějakého Mozarta, například Únos ze serailu.

* Co ze současného světového divadla vás nejvíc přitahuje? Vladimír

Německé divadlo. Myslím, že spolu s většinou divadelníků mohu říct, že Fritschova Španělská mu(š)ka pro mě byl zážitek, který zůstane asi dlouho nepřekonán.

* Co teď zrovna připravujete? Helena

Meyrinkova Golema, rozepisoval jsem se o něm výše. A taky píšu diplomovou práci a připravuji se na přijímací zkoušky na doktorské studium, ve kterém bych se rád vrátil trochu ke své lásce k matematice a zkusil najít souvislosti mezi režií a teorií chaosu.

* Vaše Otcizení je hodně drsné a osobní. Považujete to za jakousi psychoterapii? Zdena

Samotnou inscenaci nikoliv. Okolnosti, za kterých materiál vznikal, jeho přípravu a zkoušení ano.

* Vážený Kristiáne, děkujeme za příjemný on-line rozhovor, prosíme Vás o závěrečné slovo. Redakce

Děkuji za pozvání, všem zúčastněným za otázky, za to, že chodí do divadla, že snad dokonce znají i některé naše inscenace. To je vždycky hezké zjistit. Hezký večer!

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

únor 2013

 

reklama

Janáček Brno 2024

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor