zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Ondřej

ELBEL

Ondřej ELBEL

Divadelní režisér a dramaturg se narodil v roce 1976 v Opavě. S divadlem začínal v opavských amatérských souborech a pak jako jevištní technik v Dejvickém divadle. U Arnošta Goldflama vystudoval činoherní režii a na Divadelní fakultě JAMU absolvoval v roce 2006 hrou TATÍNKU, UBOHÝ TATÍNKU, MAMINKA TĚ POVĚSILA V ŠATNÍKU A MNĚ JE TAK SMUTNO. Během studií i po nich režíroval v Divadle v 7 a půl (Kerouac: PODZEMNÍCI; Borůvková, Elbel a kol: ROGER KROWIAK A TAJEMSTVÍ ZÁKEŘNÉHO PAŠTIKÁŘE; Elbel, Milotová, Siničák: ECHT BLOODY! a další), byl dramaturgem a režisérem v HaDivadle (mj. Goldflam: ŘEDITELSKÁ LÓŽE; Čapek: VĚC MAKROPULOS; Procházka, Procházková: UCHO), výrazněji spolupracuje i s Divadlem Polárka (např. ROBINSON CRUSOE nebo DRÁKULA). Do června 2013 působil jako režisér, dramaturg a umělecký šéf v Divadle Šumperk. Je také autorem několika her.

Ondřej ELBEL - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 10.11.2014


* Vážený Ondřeji, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den? Redakce

Dobrý den a díky za pozvání. Den byl naštěstí docela klidný - ráno jsem odvedl dítě do školy, pak si chystal hudbu do inscenace, kterou děláme v Divadle u stolu, pak chvíli tutéž inscenaci zkoušel, pak jsem byl se psem v parku a teď sedím v příjemné brněnské kavárně. Pak asi zase půjdu se psem do parku

* Jak se vám pracuje v Divadle U stolu, liší se práce na menších a větších divadelních scénách? V čem?

U stolu je příjemná práce. Malá divadla jsou tak trochu špinavější než ta velká. Ale bývají většinou autentičtější, pokornější, a líp se v nich existuje. Rozhodně je to lepší než v divadlech, která se snaží za každou cenu dávat najevo svoji velikost, svůj význam... V menších divadlech taky nepotřebujete tři razítka a dvě žádanky, abyste dostali to, co potřebujete.

* Je něco, bez čeho se při zkoušení nikdy neobejdeš? .) Pavlína od Brna

To je poučka z prvního ročníku na JAMU - divadlo se neobejde bez herců

* Narazil jste během zkoušení Po zkoušce na něco, co bylo třeba přepsat, protože to na jevišti nefungovalo? Petr, Praha 10

Pokud si dobře vzpomínám, nijak zvlášť jsme Bergmana nepřepisovali. Jen škrtali.

* Nemáte obavy inscenovat pro děti? Jsou upřímné a jen tak něco nezbaští... Ivana

To je právě velká výzva. Zatím se mi, myslím, dařilo omotat si je kolem prstu, aby nám to sežraly. Ale s naprostým respektem k dětem.

* Která pozice vám víc vyhovuje, dramaturg nebo režie? Zuzka, Pardubice

Poslední dobou si říkám, že by mi víc vyhovovalo sedět jen nad textem... Asi nejlepší je, když si text napíšu a pak ho režíruju.

* Ondřeji jaká byla vlastně vaše cesta k divadlu? Magda, Praha 2

Asi do 16 mě divadlo vůbec nezajímalo. Pak jsem začal hrát v opavském studentském amatérském divadle. V roce 96 jsem nastoupil na náhradní vojenskou službu do Dejvického divadla jako kulisák a později se přihlásil na přijímačky herectví na KALD DAMU. Ročník otevíral Miroslav Krobot, v té době už umělecký šéf Dejvic, a ten mi po přijímačkách velice hezky řekl, ať už to raději dál nezkouším, že by pro mě byla lepší dramaturgie nebo režie. Tak jsem ho poslechl.

* Když si připravujete režijní koncept, sledujete i dramaturgickou rovinu? Aleš, Praha 6

Snažím se. Pokud mám k dispozici dramaturga, tak vše konzultuji. A pokud ho nemám, stejně věnuji velkou pozornost textové předloze

* Co teď čtete?

Murakami - 1Q84

* Máte nějakého vysněného herce se kterým byste chtěl spolupracovat?

Ideál je dobrý, připravený, pohotový a tvůrčí herec. Takový by mohl být třeba Kevin Spacey?

* Kdybyste nebyl omezen rozpočtem, autorskými právy ani ničím jiným - co byste chtěl režírovat, kde a s kým?

Já nevím. Samozřejmě mám nějaká témata, která bych rád zpracoval. Ale nějaká omezení přijdou vždycky... Rád bych třeba dotáhl do konce (tedy k inscenaci) hru o Juliu Vargovi, kterou jsem původně psal pro šumperské divadlo a kterou teď čas od času uvádíme jako scénické čtení (nejbližší představení bude 6. prosince v Praze na Dobešce). Takže pokud bych si mohl vybrat jakékoliv herce při neomezených podmínkách... Ne, raději se nebudu opájet. Budu rád, pokud se Julek vůbec povede uvést s tím nejlepším, co bude k dispozici, protože tohle téma si to zaslouží. Pokud vše půjde podle plánu, vypadá to, že by prozatím aspoň mohl vyjít komix vycházející z této hry.

* Ve kterém divadle se vám režírovalo nejlépe?

To je dost těžká otázka. Líp by se dalo odpovědět, ve kterém divadle to bylo nejhorší. Příjemná je samozřejmě spolupráce s Divadlem u stolu. Dobře se dělá v brněnské Polárce. Byly chvíle, kdy to pěkně šlapalo i v Šumperku.

* Nechystáte se do místní politiky, jako režísér byste mohl krásně režírovat, např. Naše furianty? Tomáš

Nechystám, furianti nepotřebují režii

* Trochu velké zvraty - z Opavy do Brna a pak do Dejvického divadla? Alena

V Opavě jsem se narodil a vyrostl, pak jsem přirozeně v chtěl do většího města, kde to víc žije. Nejdřív byla Praha, pak zase na chvíli Opava, pak jsem se dostal na JAMU do Brna, kde se mi od roku 99 docela hezky žije.

* Absolvoval jsi nějaký workshop v zahraničí? Libor

Bohužel ne, když jsem byl na JAMU, tak se zahraniční stáže pomalu rozjížděly a já měl práci v divadlech u nás, takže jsem se ani nesnažil odjet. Ale dnes mě to trochu mrzí

* Sledujete vývoj na opavské scéně - budete tam něco režírovat? Dušan, Opava

Sleduju to letmo. Zatím jsem nedostal nabídku, takže asi ne.

* Nechybí vám režie nějaké současné české hry? Hana, Uherské H.

Já režíroval dost současných českých her. Je pravda, že většinu jsem si napsal... Ale taky jsem třeba dělal v HaDivadle Goldflamovu Ředitelskou lóži nebo Ucho, což byly české premiéry. A před měsícem byla premiéra hry Jak chutná moc - Mňačka zpracoval výborný český dramatik Tomáš Vůjtek

* Co nového chystáš v Divadle U stolu? Honza

U stolu teď děláme Čechovovy aktovky Námluvy a Medvěd. S Terezou Chytilovou, Mirkem Černým a Cyrilem Drozdou. Podle Františka Derflera bude mít divadlo konečně na repertoáru komedii.

* Na co byste nalákal diváky Divadla u stolu, proč by měli Po zkoušce vidět? Eva, Otrokovice

Strašně moc bych vám přál, abyste hru Po zkoušce viděli. Bohužel už je po derniéře

* Co teď právě děláte? Které Vše režie můžu v Brně vidět?

Před měsícem měla v Redutě premiéru inscenace Jak chutná moc. V Polárce se hraje Robinson Crusoe a Drákula (tento a příští týden se hrají mimořádně ve večerním čase, pokaždé ve čtvrtek od 19 hodin). Za necelé dva týdny je premiéra Čechovových aktovek Námluvy a Medvěd v Divadle u stolu. A od dubna bude v Polárce další inscenace – Hynku! Viléme!! Jarmilo!!! Taková divoká variace na Máchův Máj.

* Ondro, filmový režisér natočí film, který tady zůstane napořád. Po divadelní inscenaci zůstanou vzpomínky, pár fotek a výjimečně třeba televizní záznam. Kde bereš tu sílu pořád začínat znova? Alena, Ostrava

Nové téma znamená novou výzvu. Z toho zřejmě beru sílu. Občas ji musím trochu hledat. Možná ji nacházím právě díky vzpomínkám na ty bývalé úspěšné inscenace.

* Jezdíte na Jiráskův Hronov? Věra, Náchod

Bohužel jsem v Hronově nikdy nebyl

* Dokážete ocenit postřehy dramaturgů, kteří s vámi spolupracují? Jaromír, Brno

Pokud mám k dispozici dramaturga, tedy jakousi opozici vůči mému názoru, jsem vždy vděčný

* Jak si vybíráte herce pro inscenaci v Divadle U stolu? Olda

Stejně jako herce pro jakoukoliv jinou inscenaci. Víte, že máte někoho k dispozici a snažíte se obsadit role co nejvhodněji

* Jak odpočíváte? Jana

čtu si, dívám se na filmy, hraju poker a fotbal, snažím se užít si chvíle s rodinou. a taky spím

* Vážený Ondřeji, děkujeme za příjemný on-line rozhovor, prosíme Vás o závěrečné slovo. Redakce

Děkuju za pozvání. Snad už jen pozvu na Drákulu a Robinsona Cruose do Polárky (tento a příští čtvrtek večer) a na Julka na Dobešce (6. 12.). A přeju hezký večer

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

listopad 2014

Ondřej ELBEL

10.11.2014
Ondřej
ELBEL

Petr VANČURA

19.11.2014
Petr
VANČURA

Patrik ČERMÁK

24.11.2014
Patrik
ČERMÁK

 

reklama

LM2019

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor