NETHOVOR - detail
Pavel
LIŠKA
Maturita v roce 1988 (celkově za 12) jako textilák - mechanik a seřizovač přádelnických strojů. Studium JAMU ukončil roku 1994 (Diplom ve spodní zásuvce psacího stolu doma.). Jeho hereckou kariéru zásadně v roce 1991 ovlivnilo setkání s Tomášem Matonohou. V roce 1994 nastoupil do angažmá v HaDivadle. Od roku 1994 stále marně čeká na Modrou knížku.
Pavel LIŠKA - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 6.6.2001
* Máte krédo: byť šťastný. Podeľte sa s radou ako na to.
Ano, to bych hrozně chtěl, ale byl bych rád, kdyby někdo poradil jak na to mně.
* Máte rád humor? A čo fraška?
Já se v humoru neumím moc teoreticky orientovat, mám rád černý humor, ale černýho humoru je obrovský spektrum, spíš se to pozná na divadle nebo v hospodě.
* Stal jste se již brněnským patriotem nebo je vám to jedno?
Vždycky jsem si myslem, že jím budu,ale mám babu v Praze a pokud s ní budu chtít žít, tak po ní nemůžu chtít, aby se stěhovala za mnou do Brna. Ale teďka považuju Brno za svůj domov.
* Uvaříte si sám nebo na to máte lidi?
Zásadně sám. A dobře, říká režisér Pokorný. Měl prý od Pavla Lišky sekanou, na můj vkus moc rohlíků, ale výborně zvolené kořenínevím, co do toho přesně dal - přišel prý nezvanej. Liška: těch rohlíků jsem tam musel dát tolik, protože jsem do toho dal hodně mlíka, takže z toho byla kaše a musel jsem to zahustit.
* Necháte si často radit ve svém okolí?
myslím, že asi jo, ale stejně si to nakonec asi udělám podle sebe. ale když si to udělám podle sebe, tak na to mají vliv ty rady.
* Predstavili ste si niekedy ako by Vás publikum prijalo na javisku v roly tragéda?
Už jsem si to prožil, naposledy v Čechovových Třech sestrách, který s nama dělal Sergej Fedotov - role Andreje Prozorova. Na jevišti jsem hodně tragéd.
* Ste slobodný - čo robíte s voľným časom? Padne len na futbal a pivo?
No na fotbal chodím málo, protože Brnu nefandím a hraje špatně, pivu jsem věrný. A volný čas trávim se svojí přítelkyní, s kamarádama na fotbale a v hospodě.
* Kdybych vám tam poslal pivo: řeknete nějaký černý vtip?
Ne.
* Jak se vám zkoušelo s panem Fedotovem (Tři sestry)
Bylo to napůl utrpení a napůl zážitek. Má velmi svéráznej způsob práce s hercem, myslím, že to hercům hodně komplikuje, místo toho, aby jim to ulehčil. A zážitek to byl proto, že se hodně nořil do člověka, do postav.
* Strávili ste už niekedy divadelné prázdniny na Slovensku?
Letos se chystám na východní Slovensko na dřevěný kostelíčky a na borovičku a na ty lidi tam.
* Nemohli by ste vymenovať aspoň niekoľko najcharakteristickejších čŕt členov súboru HaDivadla?
Mohl. Tomáš Matonoha, Marek Daniel, Josef Polášek, Jáno Sedal (Slovák - Bratislava), Miloš Černoušek, Mariana Chmelařová (Slovensko), a to je jenom výběr, musím říct, že nejlepší jsou právě Slováci. Ba ne.
* Máte dnes večer představení? Jaké?
Dneska hrajeme hru Marka Ravenhilla - Faust aneb Faust je mrtvý. Přijďte.
* Proč jste zakotvil na JAMU? V Praze vás nechtěli?
Já jsem v Liberci dělal amatérský divadlo a můj spolužák z textilky, který byl o ročník výš, šel dělat přijímačky na JAMU, protože je tam prý větší šance, tak jsem šel za rok za ním. A byl jsem hrozně moc rád, že jsem v Brně, protože Brno víc odpovídá mému rytmu srdce.
* Čím dál více jde do módy letní divadlo, budete také někde hrát, ať vy nebo HaDivadlo?
Před pěti lety jsme si udělali Comedie del arte, to je představení, kde hrají samí kamarádi z různých divadel (Hadivadlo, Provázek a Klicperovo a ještě tam hraje Volná noha - Táňa Vilhelmová) a to hráváme po ¨hradech, hospodách, festivalech a pak se z toho čtrnáct dní léčíme.
* Je možné přežít vaše legrácky nebo jste v souboru suchopáři?
Tak suchoprdi nejsme a zatím nikdo neumřel.
* Jak je diváky přijímáno představení Faust?
Já myslím, že překvapivě docela dobře, a to i starší generací, což na jednu stranu je divné a na druhou to chápu, protože si ti lidi asi víc uvědomujou, že to není science - fiction. A jsem rád, že v tom lidi viděj i humor.
* Podle horoskopu máte v práci tento týden potíže. Dáte na horoskopy?
Na horoskopy moc nedám, ale je to tak. Tenhle zdroj je asi věrohodnej.
* Hovorilo sa, že len ten je chlap, kto bol na vojne. Vy nechcete byť chlapom? Máte pre túžbu po modrej knižke nejaký zvláštny dôvod? Myslíte, že by ste sa napríklad mohli na vojne postreliť?
Myslím, že je to hrozná ztráta času, aspoň pro mě- A navíc mám hrozně lehký spaní, a když někdo chrápe, tak se nevyspím.
* Píšete o rytmu srdce, tedy nemáte v arytmii, kterou má Praha?
Nemám, ale nevím, pokud tam budu pracovat víc, než doteď, tak se tomu budu muset nějak přizpůsobit. Brno je pro mě klídek, to je plachetnice, Praha je ledoborec, ale má hezčí výhled na HRadčany.
* Pamatujete si ještě něco z textilácké praxe?
Pamatuju si, že když se pere rouno, což je ostříhaná ovce, tak to prochází několika vanama a v tý prádelně je strašný smrad. Pak si pamatuju, jak jsem se chodil ulejvat do klecí s vlnou a představoval si tam pubertálně erotické lupačky. Tenkrát tam pracovali Kubánky.
* Vyšel jste z amatérského podhoubí, dokázal byste se zase k němu vrátit?
Asi bych to sám dělat nemohl, myslím hrát, ale nebránil bych se dělat s dětma v nějaký sokolovně nějaký představení.
* Pán Liška, vo výpočte vašich najdôležitejších divadelných úloh ma zaujal jeden údaj: "spoločne s T. Matonohou". Je to len zhoda náhod alebo treba za tým hladať napríklad vyjadrenie toho, že bez spomínaného pána by bolo české divadlo chudobnejšie o jedného herca - teda Vás?
TAk to přesně je, je to fatální a je to tak.
* V Praze zase není Špilberk...
To je pravda, ale Brno má poezii a svýho ducha a je to jiný, než Praha, ale Praha je nádherná, no. Ale žít tam bych nechtěl.
* Čím je pre vás hranie po boku pána Matonohu?
Vším, je to neuvěřitelná osobnost, charismatickej člověk, obrovskej komik a obrovská autorita v souboru vůbec, myslím, že má velkou budoucnost. Přirovnal bych ho k Járovi Cimrmanovi.
* Vybuchl jste někdy proti bližnímu svému, tak, že jste dlouho litoval?
Asi jo, ale spíš jsem vybuchl vnitřně, než fyzicky.
* Láká vás nějaká pražská scéna?
Tak v Praze je hodně dobrých a zajímavých divadel, ale já jsem šťastnej, že jsem v HaDivadle, ale zároveň jsem rád, že si můžu zahrát taky v Praze a vyzkoušet si jiný herectví. A tak jsem vděčnej za to, že hraju v Ungeltu s paní Alenou Vránovou Bouřlivé jaro, to je malinký divadýlko a je to pro mě obrovská škola, zkušenost, zážitek. A teď se těším, že si vyzkouším od září zlatou kapličku s Vladimírem Morávkem. Ale HaDi má takový spektrum osobností, který tady dělaj, že to samo o sobě stačí a je to bohatý.
* Co je pro tebe příznakem profesionální deformace?
To mi říká furt Táňa, že pořád něco hraju a já jí říkám, že bych mohl bejt klidně řezník a že bych dělal furt stejný fórky. Deformace je asi to, když se lidi nedokážou bavit o ničem jiným, než o divadle, když jim to leze přes hlavu.
* Bral byste v divadle vedlejšák jako rekvizitář?
Kdybvy za to bylo dvacetsedm tisíc měsíčně, tak hned.
* Nechal jste se pro roli v Idiotovi dlouho přemlouvat?
Asi tak čtrnáct dní.
* Jakej musí mít podle vás život luft?
No, život musí mít ten správnej luft.
* Vladimír Morávek - necháte na sebe působit jeho šamanské schopnosti...
Já jsem s Vladimírej ještě nic nedělal, ale znám ho hrozně dlouho, dokonce jsem obdivoval jeho morbiďárny Na provázku, který dělával, jestli to bude působit - to šamanství - tak to zkusím.
* Kdybyste byl šlechtic, chtěl byste mít v erbu nějaké zvíře? Jaké?
Asi Lišku. To jste nečekali, že.
* Bral bys koně nebo auto?
Obojí.
* Morduješ se s rolí dlouho?
Sám si při zkoušení ubližuju, protože hodně nad vším dumám a tím si to ztěžuju a pochybuju o všem a tak, ale zase jsem trošku lajdák, tak ono se to vyrovná.
* Co takhle projet se ve formuli 1?
Kdy a kde, já tam přijdu.
* Vracíš se ještě někdy do Liberce?
Já jsem strašně rád, že tam mám jediný kamarády, kteří nejsou od divadla, mám tam rodinu - mámu, dva bráchy. Prožil jsem tam svoje dětství, první hospůdky, první sexuální styk (ve vlně to ale nebylo). TAkže vracím, ale hrozně málo, protože není čas.
* Sedím tady s Lucií a ta se strašně stydí, co s ní mám dělat? Karel.
Musíš jí chytnout jemně za ruku, zadívat se jí do očí a pak jako udělat, že má pod okem spadlou řasu, odfouknout ji (ona to samozřejmě čte) ale já to taky neumím, já se stydím taky.
* S akými absurditami sa najčastejšie stretávate v bežnom živote?
Dlouho přemýšlím a nemůžu na nic přijít, protože ty absurdity, který mě potkávají, už nejsou ani absurdní, protože jsou běžný.
* Kdybyste jel vlakem sedl byste si po směrujízdy nebo do protisměru?
Vždycky po směru.
* Chodíš Inetit?
Vůbec tomu nerozumím a mám pocit, že mě to ani v životě nepotká.
* Máte čas na posilovnu?
škoda, že mě nevidíte do půl těla, to byste viděli, že nepotřebuju.
* Černou můrou v divadle je pro vás?
Fakt se mně stává, že se z ničeho nic, začnu stydět, začnu si připadat jak debil.
* Píšete o svém životním krédu, máte i své umělecké?
Tak samozřejmě chci bejt dobrej, protože, když herec není dobrej, tak je nešťastnej, pokud si to ovšem uvědomuje. Ale já si zároveň uvědomuju a chci uvědomovat, že jsou důležitější věci na světě.
* Co vás čeká v příští sezóně?
začínám zkoušet v Národním divadle Lucernu s Vladimírem Morávkem a pak bych už měl dělat jenom v hadivadle s Arnoštem Goldflamem Minach a pak rozjíždíme mimo divadlo Komediograf, a to je kabaret založený na našem stupidním humoru..
* Jaké věci jsou pro vás nejdůležitější?
Je to pro mě rodina, šťastná rodina a kupa dětí.
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
červen 2001
6.6.2001
Pavel
LIŠKA
13.6.2001
Vladimír "ADY"
HAJDU
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.