zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Luboš

BALÁK

Luboš BALÁK

* 1970

Bratislava

ČR

Luboš BALÁK - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 1.12.2004


* Vážený pane Baláku, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dnešní den byl výborný, ale ještě nekončí. S internetem kamarádím, ale nechodím s ním na pivo, řekl bych.

* Kdo vás ve vašich začátcích jako dramatika a režiséra nejvíce ovlivnil? Milan

Nejvíc mě ovlivnil profesor Bořivoj Srba z JAMU, který mě v rozporu s názorem ostatních členů komise přijal na divadelní dramaturgii, když jsem ještě v té době dělal popeláře neboli manipulanta kukavozu u nás v Tišnově.

* Byl jste v Austrálii?

Do Austrálie jsem měl jet, jako mladý talent, protože tam byl světový festival mladých dramatiků, ale nedojel jsem tam.

* Luboši, kdy jste začal psát? Eva

Začal jsem psát, když jsem ještě neuměl psát a opisoval jsem vlastně písmena z knich, a nerozuměl jejich obsahu a přesto mě to bavilo. A tak je to pořád.

* Dobrý den, rád bych se zeptal jak to bylo s návratem režiséra Morávka do Husy? Z které strany vzešla iniciativa a jaké byly první reakce?? Děkuju.

Vladimír Morávek má svou práci naplánovanou nejméně na tři roky dopředu, z toho plyne, že jeho návrat je dlouhodobá věc.

* Kdy jste v sobě objevil „sklony k divadlu“? Valo

V pubertě.

* Jaká je vaše spolupráce s brněnským magistrátem? Mnozí si stěžují, že jsou zastíněni Mošovými megaprojekty a MDB. Máte také problém s městskými subvencemi?

Je zřejmé, že pan Moša má megaprojekty. Ale nejsme nijak zastíněni.

* Bude pokračování Komediografu?

Komediograf už pokračuje sám o sobě. Doufejme, že nás napadne ještě něco originálního, aby byl novej a teda jenom nepokračoval.

* V jakém jsi znamení? Marcela

Já jsem ve znamení raka, ale je to hned u blíženců, takže to znamená, že je to první rak, takže už víte, kdy ksem se narodil, Marcelo, a můžete mně na adresu divadla poslat blahopřání.

* Pracujete teď na něčem, kromě projektu 100 roků kobry? Myslím nějakou hru, nebo text...

Desátýho ledna bude premiéra kulťáku. Což je projekt o kultovních autorech, teď bude druhý díl o Poeovi a Lovecraftovi. První díl byl o Bukowskim a Welshovi. Je tam živá hudba. Další díl bude o Vianovi. Doufám, že přijdete.

* Pro televizi jste napsal nějaké pohádky. Píšete pohádky i pro jeviště. Jestli ne, tak proč? Lenka

Pohádky jsem napsal hlavně kvůli prachům, protože televize platí líp než divadlo. Divadlo má naopak pro děti velmi laciné lístky, takže by z toho byly malé tantiémy. Ke všemu, teď ti haranti malí mají Harryho Potera. Taky jsem měl nápad o malým kouzelníkovi, ale nestihl jsem to.

* Máš oblíbeného politika? Radek

Nejlepší věty dokáže šroubovat Miloš Zeman. Na něm se mně líbí i to, že dokáže sám sobě být výborným divákem a posluchačem, na kterém je vidět, že to co ten člověk říká, že ho baví. Ale on už, jak říká, s politikou skončil. Ale on se asi vrátí.

* Co jste chtěl vyjádřit hrou Švejkův vnuk?

Především jsem si myslel, že bude vtipný, když se Švejk ocitne v naší době. Jenže tenkrát byla válka a idiocismus společnosti přesahoval znatelně jeho zdánlivou blbost. Takže jsem ho dal do současnosti do politického boje, ale zjistilo se, že ty figury dnes splývají, takže takže tam nebyl tak zřetelný dramatický rozpor a podle toho to dopadlo.

* Jaký je tvůj vztah k experimentu? Experimentuješ hodně ve své práci? Marcela

Experimetuju pořád, protože vždycky, když se ráno probudím, mám prázdnou hlavu a začínám znova.

* AHOJ LUBO, PŘIĎ NA PIVO! HaDivadlo

Jak můžu jít na pivo, když četuju.

Nethovor

* Jste v civilu komik?

S komikou je to velmi komplikované. Někdy jsem komik a myslím, že nejsem a lidi řeknou, že jsem se choval jako šašek. A jindy jsem velmi ale opravdu velmi vtipný a lidé řeknou, že to bylo tragické.

* Jste Švejkův vnuk?

Ano.

* Dobrý den! Jaký je váš ke kritice? Čtete ji? Dává vám něco - tedy přihlížíte k ní, nebo spíše naopak? Petr.

Dobrý den. Kritiku čtu rád, ale na jiné lidi. Například jsem se několikrát přistihl při tom, že mně těší, žě nějakého mého konkurenta kritik opravdu sesul, potom si přečtu kritiku na sebe, vidím stejné jméno kritika, ale jsem přesvědčen, že nemá pravdu.

* Kterou ze svých her máte nejraději?

Nemám rád žádnou svou hru, když se člověk opravdu dře a myslí to poctivě, tak každá hra je vlastně projekcí a zrcadlem jeho sama. A vzhledem k tomu, že se nerad dívám na svůj ksicht do zrcadla tak tak to je.

* Ve Stavovském divadle se krátce hrála Vaše hra Švejkův vnuk. Mě osobně neoslovila. Zajímalo by mě, jestli se Vám líbila výsledná podoba? Byl jste spokojen s režií Ondřeje Pavelky? Pavel

Myslím, že to je groteskní text o obecném jednání, potřebuje velkou stylizaci. Je zde však otázka, zdali se tenhle druh možná až dryáčnického způsobu vyprávění vůbec hodí do prostoru Stavovského divadla. Některé věci se dají zjistit až po bitvě. Teď je třeba zjistit kolik bitev musí člověk podstoupit, aby to už mělo efekt.

* Luboši, jaká je úloha divadla v dnešní době plné jiných lákadel jako jsou film, televize, video, počítače, DVD atd.? Tomáš z Pardubic

Divadlo je o kontaktu s divákem, ten přijde pokaždý jiný a tohle je jeho nejsilnější a absolutně nezaměnitelná funkce. Proto jsme právě založili kabaret Komediograf, kde lidé můžou jíst, pít a chodit na záchod, kde jsou písně. Je to otevřená forma divadla, kde si právě člověk může vyzkoušet, co funguje a co ne. Z m,nohých kabaretů, kde vám to právě hned lidé svou reakcí řeknou, vyšlo spousty geniálních herců a autorů. Burian, Morgenstain, Futurista, Brecht...atd.

* Kam chodíte na ty nápady?

Nechodím na nápady. Sedím na pivě a čekám, až přijdou. A když žádnej nepřijde, tak ho někomu ukradnu.

* Máte rád humor Vlasty Buriana? Co si o něm myslíte? Karel

V době Vlasty Buriana vznikly desítky uměleckých filmů, které dnes už opravdu není možné hrát. Ale jeho filmy se hrají pořád. Měl talent vyhmátnout tu nejobecnější lidskou podstatu v gegu. A tak to tedy funguje i dnes. I když to dnes vypadá, že jsme ty vtipy už dávno slyšeli.

* Máš rád on-line rozhovory? Zrzka

Tohle je první pokus. Nemá čas o tom teď přemýšlet.

* Do čeho nejraději investuješ? Jirka z Mohelnice

Nejraději investuji do svého konta. Vzhledem k divadelnímu platu je to platonická věc.

* Poslouchají Vás herci na slovo, nebo se někdy hádáte? :)Monika

Herci mě neposlouchají na slovo. Nechtěl bych, aby mě poslouchali na slovo, i když by mě mohli poslouchat trochu víc.

* Účinkujete ve svých hrách? Jana

Ve svých hrách neúčinkuji. Účinkoval jsem jednou, dal jsem si na uši kramlíky na prádlo a měl říct, že dnešní humor bude podobný, jako když si dá člověk na uši kramlíky na prádlo. Kramlíky jsem si nasadil, říct jsem to zapomněl. Od té doby neúčinkuji.

* Jakou činnost provozujete nejraději?

Já rád spím. Ale ne pořád. Rád mám to období, kdy si člověk nastaví budík na šestou, pak si ho posune na sedmou, pak na osmou. To je hezké.

* Režírujete raději své hry nebo cizí?

Své hry režíruju hlavně proto, že je nikdo jiný nerežíruje. Takže vlastně tak prosazuji nového českého autora. Cizí hry budu režírovat v budoucnu, až bude autor, kterého prosazuji nebude potřebovat prosadit.

* S kterou inscenací své hry jste byl nejvíce spokojený?

Nejvíc jsem byl spokojený s hrou, která byla uvedena pod mým pseudonymem.

* Který film od Vlasty Buriana je tvůj nejoblíbenější? Dík za představení Hvězdy nad Baltimore. Hanka

Je zvláštní, že Burianovy filmy nemají příliš velké příběhy. Ony ani nemůžou, protože komedie je sestavená z čísel a nutného smíchu pro ně. Proto on jako komik je větší a lepší než příběhy jeho filmů. Dík za poděkování.

* Máš trému před premiérou? Frk

Mám trému před každým představením, a kvůli tomu mám vysokej tlak.

* Jak si vybíráš texty, které budeš dělat, které autory a které hry máš rád? Petr z Prahy

Velmi těžce. Spěchám na další otázku. Zatím.

* Blíží se Vánoce. Jak vzpomínáte na Vánoce svého dětství? Stella

Vždycky jsem dostal dárky, které jsem nechtěl. Ale vždycky jsem z nich měl radost.

* Koľko hier za sezónu máte napísať pre divadlo v ktorom momentálne pôsobite v troch funkciách? Milada

Nemusím napsat ani jednu. Mám jen dvě funkce.

* Pomohla vám Radokova súťaž preniknúť viac ako dramatikovi do povedomia českých divadiel? P. T.

Nejvíc pomůže, když se člověk spřátelí se skupinou divadelníků, kteří chtějí jeho hry hrát a hrají je dobře, takže jim diváci rozumí. To se stalo v HaDivadle.

* Co tě v současné době v Divadle Husa na provázku nejvíc trápí? Jitule

Divadlo Husa na provázku se rozjíždí jako veliký stroj. Vůbec nic mě netrápí. A to co mě trápilo, zmizelo.

* Který divadelni zážitek je pro Vás osobně ten nej? Jitule

Největší divadelní zážitek je pro mě, když diváci smíchy řvou. Mám rád řev smíchy, protože lidé se smějí společně, ale trápí a pláče každý zvlášť. Jsou to rozdílné energie.

* Vážený pane Baláku, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce

Taktéž děkuji. Bylo to opravdu příjemné?

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

říjen 2001

 

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor