zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Richard

KROČIL

Richard KROČIL

* 1978

Karviná

ČR

Narodil se v Karviné. Baletní vzdělání získal na Janáčkově konzervatoři v Ostravě (1992–1997). Ve věku 17 let přijal nabídku choreografa a uměleckého šéfa baletu Národního divadla moravsko-slezského v Ostravě, Igora Vejsady k nastudování hlavní role Alberta v baletu Giselle, za kterou získal cenu Mladý talent roku a o rok později i Cenu umění. Na základě této zkušenosti dostal po absolutoriu nabídku působit jako sólista baletu Národního divadla moravsko-slezského v Ostravě (1997–2001). Ve věku 18 let ztvárnil hlavní roli v choreografii Philippe Tallarda Tanečník na provaze, za kterou si vysloužil nominaci na prestižní Cenu Thálie. Díky svému výkonu v této inscenaci ho umělecký ředitel Národního divadla v Mannheimu, Philippe Tallard, přizval ke spolupráci. V roce 1999 tančil hlavní mužskou roli v Mozartově Requiem (choreografie: Eddy Toussaint) v rámci Festival des Arts de Saint-Sauver v Montrealu. V letech 2000–2003 působil v angažmá ve Washingtonském baletu na postu prvního sólisty, pod vedením uměleckého šéfa Septima Webra. S tímto souborem absolvoval tříměsíčního turné po USA. Po návratu do České republiky v roce 2004 nastoupil jako první sólista do baletu Národního divadla v Brně, kde setrval do roku 2007. Od roku 2008 působí jako sólista v Národním divadle v Praze.

Richard KROČIL - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 20.4.2005


* Vážený Richarde, srdečně vítáme u Internetu - nabízí se otázka, zda-li jsme Vás osovobodili od jeviště? Nebo také jsk jste na to s používáním internetu... Ale vážně - můžete přiblížit Váš dnešní den? Redakce skarkino

Momentálně probíhá zkouška Labutího jezera,na které jsem měl být, ale jsem rád, že můžu trávit čas s vámi na internetu. O půl sedmé mě čeká sólová zkouška na Bolero. Vstávám v pět třicet, abych v osm mohl být na sále a dobře se připravit na trénink, který začíná v 9 hodin. Dnes po tréninku následovala zkouška na balet Romeo a Julie, kde ztvárňuji roli Romea. Zkouška skončila v jednu hodinu, pak rychlý oběd, rehabilitace a teď sedím s vámi.

* Můžete si jako tanečník dovolit extrémní sporty? fojtma

Zakázané to nemáme, ale určitě všichni tanečníci se mnou budou souhlasit, že vlastně naše tělo a zdraví máme jen jedno, tudíž s ním nemůžeme tolik hazardovat, protože při jakémkoliv úraze následuje komplikace v souboru - změna obsazení, kolegové se pak musí doučovat role a pro žádného tanečníka není příjemné trávit nemocenskou doma, protože jsme zvyklí na neustálý pohyb a mě osobně znervozňuje, že sedím a nemůžu dělat práci, kterou mám rád. Když se vracím do divadla tak mi o to déle trvá, než se zase zpátky vrátím do původní formy, což já osobně nenávidím.

* Umelkyne sa často trápia rôznymi diétami aby boli stále "k svetu". Musíte si aj vy strážiť svoju líniu a niektoré pochutiny si odriekať? jaja

Spořádám všechno na co přijdu, různými dietami se tedy nezaobírám. My tanečníci během práce na sále a na jevišti vydáme strašnou spoustu energie, tak na oplátku musíme tělu tuto energii dodat výborným a chutným papáním. Spořádám kvanta čokolád. S váhou nemám problémy, čím více jím, tím více mé tělo spaluje, co jsem snědl. Svému tělu dopřávám hlavně večer, kdy má tělo přes noc čas "zregenerovat". Hlídání váhy se spíše týká tanečnic, ale nejsou to žádné drastické diety a ani si nemyslím, že by tanečnice držely diety spíš jedí zdravě v menších dávkách a několikrát denně. Což si myslím by se nemělo týkat jen tanečníků nebo sportovců, ale i ostatních lidí, kteří se sportu tolik nevěnují.

* Jak vzpomínáte na vaše ostravské působení. Do paměti se mi vryla Giselle a zvláště Tanečník na provaze. Zdraví Tom

Moc mě potěšilo, že si mě i po tolika letech pamatujete v mém prvním velkém baletu Giselle. Je to jedna z rolí, která patří k mým nejoblíbenějším. A mám takové tušení, že mě bude provázet celý život. Řekl bych, že Tanečník na provaze je asi jedna z mých prvních průlomových rolí, jelikož jsem byl za ní nominován poprvé na Cenu Thálie v 18 letech a prvně v historii baletu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Choreograf tohoto baletu mě tehdy pozval na hostování do Německa a od té doby cestuji po světě a snažím se poznávat různé soubory a kouty světa.

* Pán Kročil, mohli by ste na základe svojich vlastných skúseností z pôsobenia vo svete povedať, aké baletné tituly sú preferované v zahraničí? Je v tomto smere medzi Čechmi a svetom nejaký podstatný rozdiel? Peter

Práce u nás a v zahraničí je odlišná. Ze své zkušenosti vím, že za hranicemi preferují více neoklasiku ala Balanchine, což jsou kratší asi 45 minutové tituly, a práce soudobých choreografů. Mezi tento repertoár jsou v sezoně zařazeny jeden či dva klasické tituly. A nejoblíbenější z nich je samozřejmě Louskáček, který je uváděn pravidelně na Vánoce. Kdežto u nás se více preferují klasické tituly a až potom neoklasika nebo moderna. A stejný rozdíl je i v každodenní práci tanečníka a souboru.

* Ráda jsem Vás vídala na prknech NDM v Ostravě. Nebudete zde zase někdy tančit? Hanka1

Děkuji vám moc za vaši přízeň, ale z NDM jsem bohužel žádnou nabídku dosud nedostal.

* Můžete přiblížit jak objevujete charakter postavy, kterou tančíte? Máte nějaké pomůcky - na lepší vcítění se? Aleš

Momentálně zkouším mimo jiné roli Romea v baletu Romeo a Julie. Jedinou pomůckou jsem sobě já sám (ha, ha). Samozřejmě, že videozáznamy zkušenějších kolegů. Snažím se do role vcítit maximálně, zachází to až do takových extrémů, že si místy myslím, že už jsem skoro schizofrenní. Hodně mě inspiruje hudba a určitě moje parnterka, kterou v Romeovi je Jana Přibylová. Co je určitě nejdůležitější, je být přirozený.

* Jak dlouho působíš v Brně? Blanka

Momentálně je to jeden rok, co jsem do Národního divadla v Brně nastoupil. A upřímně musím říct, Brno miluju.

* Přišel jsi díky baletu ke štěstí? Marcela z Prahy

Asi ano..., měl jsem štěstí na výborné choreografy a role, které jsem vždy chtěl tančit a zatím mi to bylo umožněno. Doufám, že jsem to nezakřikl. Ale musím říct, že za všechno vděčím především svým rodičům, kteří mi vždy umožňovali plnit mé sny. Oni právě byli ti, kteří mě k tancování NUTILI a právě díky jim, jsem pak přišel na to, jak je balet nádherný a inspirující. Ale řekl bych, že to své pravé štěstí ještě hledám.

* Pán Kročil, žiaľ, balet Tanečník na provaze nepoznám, ale jeho názov ma inšpiroval k otázke, ktorú by som vám rada položila: Tancoval ste niekedy na takom provaze ako sme to vídavali predvádzať žonglérov v cirkusových manážach? Pekný deň. Jana z Bratislava

Nikdy jsem tuto zkušenost neměl. Ale mám velký respekt a obdiv k těm, co to dokážou.

* Kdybys psal deník baleťáka - co by se v něm objevilo každý den za záznam? Jonny

...přežil jsem další krásný den bez úrazu...(ha,ha)

* Máte svoj obľúbený balet, resp. niektoré z baletných čísiel? Patrik, Bratislava

Řekl bych, že s každým studiem nového baletu, ten nejaktuálnější patří k nejoblíbenějšímu. Hodně mě ovlivnil balet D.M.J., za který jsem byl i nominovaný na Cenu Thálie. Vyjadřuje mé pocity. Zanechal ve mně takové emoce, že ještě pár týdnů po premiéře jsem je ze sebe nedostal.

* Jsi pojištěný proti úrazu? Eva z Plzně

Ano

* Prý máš chalupu na samotě u lesa? Michal z Brna

Nevím, co tím myslíte, zkuste mi to specifikovat blíže :-)

* Musel jste někdy najevišti ztvárnit nějaké zločinné úmysly? Radka L.

Ne, ačkoliv člověk by při prvním pohledu na mě asi řekl, že s tímto výrazem ďábla, bych měl ztvárňovat pouze role takového ražení, jak jste naznačila.

Nethovor

* Kolik litrů potu Vás stojí jedno sólové vystoupení? skarkino

Nevím,to jsem nikdy neměřil ani nevážil, ale můj denní příjem tekutin je okolo sedmi litrů.

* Co ty a divadlo jiných žánrů? Hela

Na to bych si asi nikdy netroufal, baletní pohyb je mi bližší.

* Ste súťaživý - rád sa zúčastňujete baletných súťaží?

Ne, baletní soutěže nenávidím. Nejsem typ koncertního tanečníka, miluju celovečerní balety. Obdivuju ty, kteří jdou na soutěž. Hlavně jejich nervy.

* Přihodilo se Ti díky baletu - letem světem, dostal ses někdy do ciziny? Stano

Poprvé v osmnácti mi bylo nabídnuto hostování v Německu a pak už to šlo ráz na ráz - Amerika, Kanada... a přál bych si, aby to bylo i nadále v mých tanečních možnostech.

* Jak se ve vztahu k postavě projevuje Vaše zkušenost? Marcel od Vídně

V každé následující roli se odrážejí role bývalé i když zkušenosti teprve sbírám, ale jak je už zvykem, člověk se učí celý život.

* Jak vy vnímáte tanec? Adéla

Tanec je součást mého života. Tanec a já a já a tanec.

* Vážený Richarde, moc děkujeme. Věříme, že toto setkání s Internetem nebylo pro Vás poslední. Vaše slovo závěrem? Redakce

Já taky doufám,bylo to pro mě velice příjemné. Je mi líto, že jsem nestihl odpovědět všem tazatelům. Moc vás zdravím a všechny vás srdečně zvu na naše představení.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

září 2006

Jan GRYGAR

20.9.2006
Jan
GRYGAR

Evžen TRUPAR

27.9.2006
Evžen
TRUPAR

 

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor