Ivo Kahánek, Bamberští symfonici a Jakub Hrůša
![Přebal alba](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r1569987.jpg)
autor: Česká televize
zvětšit obrázekUž na první pohled je jedním z významných atributů nové nahrávky Klavírních koncertů Dvořáka a Martinů výjimečná konstelace interpretů. Český dirigent i sólista a německý orchestr, který má ve své DNA český zvuk. Všechna tři jména silně rezonují v evropském i světovém kontextu. Symbolický význam má pak volba repertoáru: tatáž světová válka, jež v důsledku připravila orchestrální hráče Německé filharmonie v Praze o jejich domov, a dala tak roku 1946 vzniknout Bamberským symfonikům, vyhnala Bohuslava Martinů z vlasti i z evropského kontinentu.
Bohuslav Martinů svůj Klavírní koncert č. 4 „Inkantace“ (zaříkávání, zaklínání) psal v New Yorku na sklonku života, kdy bylo zřejmé, že už se domů nikdy nevrátí. Sólista nahrávky Ivo Kahánek neskrývá vysoké mínění o tomto díle ani svůj velmi osobní vztah k němu: „Inkantaci osobně řadím nejen k vrcholům autorovy tvorby a české hudby jako takové, ale k nejoriginálnějším kompozicím pro klavír a orchestr druhé poloviny 20. století. Všechny autorovy polohy, od motorické rytmičnosti přes vášeň a tragiku až ke snové surrealitě, se zde snoubí v jeden dechberoucí celek.“ Volba sólisty pro nahrávku rozhodně nebyla náhodná. Už jen výběr z jeho dosavadních provedení díla je pozoruhodný: BBC Symphony Orchestra, Jiří Bělohlávek – Londýn, BBC Proms; Berlínská filharmonie, Sir Simon Rattle – Berlín, Praha, ad.
Nahrávka pochází z koncertního provedení v Bamberku a nadšená kritika ji označila za objevnou. Studiový snímek Dvořákova Klavírního koncertu je jedním z nejpřesvědčivějších návratů k původní skladatelově verzi díla, opouštějící „efektní a virtuózní vylepšení“ pozdějších upravovatelů. Křehký a zpěvný Dvořák, který vždy dává přednost výrazové hloubce před nástrojovým efektem. Jde o neopakovatelné setkání vynikajících hudebníků nad výjimečným českým – a neméně světovým – repertoárem. Slovy Jakuba Hrůši: „Tento koncert má obrovskou sílu a krásu a je pro dirigenta jedním z těch zajímavějších ‚doprovodů‘; jde o rovnocenný dialog, v němž má orchestr s dirigentem vždy co nabídnout.“
Nahrávky vznikaly v letech 2017 a 2019 ve spolupráci se špičkovým týmem Bayerischer Rundfunk (BR Klassik) v koncertním sále Bamberských symfoniků (Joseph Keilberth Hall), jehož akustika patří k nejlepším v celé Evropě. Nahrávka přichází na svět v péči vydavatelství Supraphon s podporou Nadace Bohuslava Martinů. Oficiální termín vydání je 27. září 2019.
TIP!
Časopis 24 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Kompletní vydání Smetanových oper poprvé na CD
![Přebal kompletu](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r1588653.jpg)
Opery zaujímají v tvorbě Bedřicha Smetany přední místo a tvoří spolu s cyklem symfonických básní Má vlast pilí ...celý článek
Časopis 24 - sekce
DIVADLO
Cena Marka Ravenhilla bude udělena již potřinácté
![Autorka (Jihočeské divadlo)](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r188600.jpg)
Cena Marka Ravenhilla, jejíž vznik již před čtrnácti lety iniciovalo Divadlo LETÍ, se pravidelně udílí za nejl celý článek
HUDBA
Dokument Freddie: poslední show
![Freddie: poslední show](http://www.scena.cz/fota/db/cas2r1188558.jpg)
Freddie: poslední show
Unikátní dokument přibližující život frontmana kapely Queen, jeho boj se zákeřnou ne celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Alšova galerie roste a intenzivně posiluje vášeň pro umění
![Belvedere na Hluboké – Let It GROW Again!](http://www.scena.cz/fota/db/cas4r2288668.jpg)
Alšova jihočeská galerie představuje rozsáhlý výstavní projekt s názvem Belvedere na Hluboké – Let It GR celý článek